Webhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nl

Hoeveel bezoekers op een website is goed?

Hoeveel bezoekers op een website is goed?
MijnHostingPartner

Hoeveel bezoekers op een website is goed?

Vrijwel elke website heeft als doel om bezoekers aan te trekken, als dit niet het geval is, dan heeft dit weinig zin om een website openbaar op het internet te plaatsen. Meer bezoekers kan betekenen dat je meer klanten binnen weet te halen, meer advertentie-inkomsten hebt, of meer abonnees krijgt op je nieuwsbrief. Voor elke website is er echter geen bezoekersaantal gelijk wat goed is te noemen. Miljoenenbedrijven die voornamelijk op internet handelen zullen niet blij zijn met een dag met 50 bezoekers. Maar een reisblog kan hier al snel blijer mee zijn. Laten we in deze blog post het een en ander hierover toelichten, en hoe jij kunt berekenen wat een goed bezoekersaantal voor jouw website kan zijn. 

Inzicht krijgen in je website bezoekers

Allereerst zal je inzicht dienen te krijgen in het aantal bezoekers wat jouw website ontvangt, en vanuit welke bronnen. Hier kan je een hoop aantal verschillende tools voor gebruiken. Maar het bekendst is hiervoor Google Analytics. Dit is een tool van Google die verder gratis te gebruiken is en te installeren, en naadloos samenwerkt tussen de andere diensten van Google, zoals Google Ads en Google Search Console. 

Google Analytics is met een kleine moeite te installeren en kan je op elke website eenvoudig plaatsen met een stukje javascript in de header van je website. Ook zijn hier bijvoorbeeld plug-ins voor binnen WordPress om dit nog makkelijker te maken. 

Wat is een conversie?

Een conversie verwijst naar het gewenste resultaat of de gewenste actie die je wilt dat bezoekers op je website ondernemen. Dit kan variëren afhankelijk van het doel van je website. Voor een e-commerce website kan een conversie bijvoorbeeld een aankoop zijn, terwijl voor een nieuwswebsite een conversie kan worden gemeten door het aantal nieuwsbriefinschrijvingen. Zoals ook in de inleiding een blog als doel heeft om zoveel mogelijk advertentie-inkomsten eruit te halen, of juist affiliate netwerken inzet om inkomsten te verdienen. 

Bepaal wat jouw voornaamste doel is bij een conversie. En verwerk dit in je rapporten. 

Conversieratio berekenen voor jouw bezoekersaantal

Om te bepalen wat een goed bezoekersaantal is voor jouw website, is het belangrijk om de conversieratio te kennen. De conversieratio is het percentage bezoekers dat de gewenste actie onderneemt. Dit kan worden berekend door het aantal conversies te delen door het aantal bezoekers en te vermenigvuldigen met 100%.

Bijvoorbeeld, als je in een maand 500 bezoekers hebt gehad en 50 van hen hebben een aankoop gedaan, is je conversieratio 50 / 500 * 100% = 10%. Dit betekent dat 10% van je bezoekers heeft geconverteerd naar klanten.

Het is moeilijk om een specifiek streefpercentage voor conversie vast te stellen, omdat dit sterk afhangt van de branche, het type website en andere factoren. Het is echter een goed idee om je conversieratio voortdurend te monitoren en te streven naar verbetering door middel van optimalisatie van je website, het testen van verschillende elementen en het analyseren van gebruikersgedrag.

Het doorsnee conversieratio is echter helaas geen 10%, maar ligt vaker rond de 1 tot 4%. Voor de meeste websites zul je dus best een aardig bezoekersaantal nodig hebben om hier daadwerkelijk van te kunnen leven.

Uiteindelijk is het belangrijk om te begrijpen dat het succes van je website niet alleen afhangt van het aantal bezoekers, maar ook van hoe effectief je erin slaagt om deze bezoekers dus te converteren naar de gewenste acties.

Meer bezoekers trekken naar je website

Vaak komt de vraag dan terug naar hoe je meer bezoekers kunt trekken naar je website, hier zijn echter geen shortcuts voor of geheime trucs. Het komt neer op of jouw content zo maken dat dit hoog terecht komt binnen zoekmachines zoals Google. Gedeeld wordt op Sociale Media, of je investeert meer in je advertentiebudget. 

Als bedrijf zal je vaak geneigd zijn om naar de advertenties te kijken, hier zit namelijk een directer resultaat aan verbonden. Het is echter een idee om naast je advertenties ook bezig te zijn met het natuurlijk opbouwen van bezoekers. Door middel van content op Sociale Media en op je website zelf. Kan je meer kans maken op natuurlijk verkeer. Het grootste voordeel daar is namelijk van dat je niet hoeft te betalen per klik of impressie. En met de juiste strategie zeer gedreven verkeer kan genereren. 

Wil jij ook de beste fundering voor jouw website? Neem dan nu een pakket af bij MIjnHostingPartner.nl! Met onze hosting beschik je over de laatste technologie, en kan je zorgeloos en voordelig jouw website hosten.