Webhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nl

Comments uitzetten binnen je Website

Comments uitzetten binnen je Website
MijnHostingPartner

Comments uitzetten binnen je Website

Comments of berichten van je bezoekers en lezers kunnen positief zijn of negatief, op meerdere manieren. Laten we kijken of jij in 2022 nog profijt kan halen uit comments op je website. Of dat je dit liever toch uit gaat zetten. Laten we beginnen. 

Berichten op een website hosting hebben een lang verleden, al sinds de eerste websites zijn er mogelijkheden om een gastenboek te hebben voor je bezoekers en onder individuele pagina’s en blogs een comment sectie te hebben. Sinds het begin is dit namelijk een belangrijke tool geweest om in contact te komen met je bezoekers. Dit is over de jaren heen echter steeds meer verbonden geworden met Sociale Media Websites, SPAM, een manier om lage kwaliteit Backlinks te verzamelen. En zelfs om Malware te verspreiden. Berichten zijn dus tegenwoordig niet meer vanzelfsprekend op elke website. 

De voordelen van berichten op een website

Interactie met je bezoekers is het grootste voordeel van berichten op je website, je kan in gesprek raken met je lezers en zo meer ut je artikel of pagina halen. Of bijkomende vragen te beantwoorden op een informelere wijze dan andere manieren. Met een berichten sectie op jouw website kan je mensen aanmoedigen om een bepaalde mening te delen, informatie aan te vullen of anderzijds hun ervaring te delen. Dit kan andere klanten en bezoekers helpen om hun mening verder te formuleren, of overgaan tot een aankoop. Verder is het ook een bron van email adressen verzamelen van degene die berichten achterlaten, op die manier kan je jouw maandelijkse nieuwsbrief lijst uitbreiden. Mits je natuurlijk toestemming hebt. En hierdoor bezoekers die je anders verloren zou hebben weer terugkrijgen op je website. 

Het kan verder ook motiverend werken, veel mensen die een bericht achterlaten op een artikel of specifieke pagina zijn wat meer geneigd positief te zijn. Natuurlijk heb je ook altijd een paar negatieve berichten ertussen. Maar aangezien jij beheert welke informatie en dus ook berichten op jouw website staan, kan je deze ook simpelweg niet tonen. Pas hier echter wel mee op, want de kans bestaat dat ze deze mening ergens ander wel delen. Zoals Sociale media. Waar een negatieve vermelding een hoop narigheid kan veroorzaken. Dit is dus wellicht beter om intern op de eigen website beter op te lossen. 

De nadelen van berichten op een website

De nadelen van berichten op een website zijn er helaas ook een hoop, zodra je berichten aanzet op je website open je ook de voordeur voor SPAM comments, malware, en negatieve berichten. SPAM comments komen er in alle vormen en maten en zijn soms lastig te herkennen van echte comments. De regel is vaak dat als er een link in de comment staat dat dit SPAM is. En hier dus een regel voor is aan te maken dat deze berichten gelijk in de prullenbak worden geplaatst. 

Zodra je de comments dus aanzet dien je hier ook jezelf en de website tegen te beschermen. Zorg dus voor een blacklist die je zelf onderhoudt of bijwerkt, of maak gebruik van een externe partij hiervoor. Dit moet je echter dan ook weer innemen in je privacy verklaringen. Dat enige informatie die in de berichten gezet wordt dus ook wordt doorgespeeld. 

Verder is het in 2022 de standaard dat hier meer SPAM berichten zullen binnenkomen als echte reacties, en je hier dus een wekelijkse, of dagelijkse taak voor je zelf aanmaakt. Te veel SPAM berichten zorgen namelijk voor vervuiling in je database, en dienen bijgehouden te worden. Als je toch besluit om comments aan te zetten op je website raden we sterk aan om elke comment eerst in afwachting te laten plaatsen. In plaats van gelijk te laten publiceren. 

Comments uitzetten binnen je Website

De verplaatsing van comment secties naar Sociale Media

In de afgelopen jaren en eigenlijk al langer verplaatst de discussie zich meer en meer naar Sociale Media, waar er eerst nog voor overal een actief forum voor was te vinden met vele dagelijkse bezoekers. Zijn diezelfde forums nu verlaten met alleen de harde kern nog actief. Sociale Media maakt het gemakkelijk om je interesses te volgen, hierin mee te doen en in plaats van een lange format tekstreactie. Is er nu voornamelijk de focus op beeldmateriaal. Kijk alleen naar de populariteit van Instagram en soortgelijke platformen. 

Hier wordt dus steeds meer op gereageerd en websites die eerst de discussie op hun eigen website hadden hebben dit laten uit faseren en verplaatst naar Sociale Media. Dit heeft namelijk vaak een lagere barrière en zorgt ook voor meer engagement waardoor je dus meer volgers en likes kunt generen. Op Sociale Media is ook de plek waar jouw publiek zit, er hoeft geen email adres achter gelaten worden en er kan eenvoudiger een bericht achter gelaten worden dan op jouw website zelf. Dit heeft nu eenmaal een lagere barrière voor de meeste mensen. 

In 2022 en hierna zal dit naar verwachting ook weer meer en meer gaan verplaatsen naar Sociale Media, het is onwaarschijnlijk dat hier binnenkort een wijziging in gaat plaatsvinden. Wel zijn er Sociale Media websites zoals wt.social die zichzelf profileren als een privacy vriendelijkere Sociale Media website en hier niet overal een algoritme op loslaten. Maar waar je zelf beslist wat er op je feed terechtkomt. 

De integratie van sociale media op websites

Verder heb je als laatste item van dit artikel ook nog integraties van bijvoorbeeld Facebook comments op websites, dit is dan een iframe die ingeladen wordt of een pixel om meer analytics en statistieken te kunnen bijhouden voor je Facebook marketing. Zo hoeven mensen die willen reageren op jouw website geen account meer aan te maken, maar gaat dit via hun bestaande Facebookaccount. Dit heeft natuurlijk een gemixt gevoel, aangezien je hier een groot voordeel van de berichten voor inruilt. Namelijk het verzamelen van de email adressen wanneer bezoekers een reactie achterlaten. Verder brengt dergelijke integraties van Sociale Media ook nog weer de privacy regels en overwegingen met zich mee. En dient er rekening mee gehouden worden dat de website trager hiervan wordt. Vele externe scripts en informatie wordt namelijk bijgehouden en naar Facebook opgestuurd. 

Ga jij nog comments gebruiken op jouw website in 2022? Of gaan ze de weg van de Dodo. En zo ja op welke manier voer je ze dan? Laat het ons weten.