Webhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nl

Wat verteld de tijd op de pagina je binnen Google Analytics

Webhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nl
Wat verteld de tijd op de pagina je binnen Google Analytics

Binnen Google Analytics zijn er een aantal statistieken die erg belangrijk zijn voor het meten van het succes van je website. Het aantal bezoekers, waar ze vandaag komen, en hoelang ze op de pagina blijven met welke actie. In dit artikel leggen we de focus over wat de tijd op de pagina kan betekenen. Laten we beginnen!

Met een website kan je een hoop verschillende doelen hebben, je kan hiermee proberen meer bezoekers te trekken naar jouw fysieke winkel. Het adverteren op het internet, of het simpelweg vermaken met een blog of entertainment website. Opties zijn te over. Wat wel voor elk soort website belangrijk is dat je bekijkt hoe mensen of bezoekers met jouw website omgaan. Dat is natuurlijk niet alleen leuk om te zien, maar kan ook een motivatie zijn om meer te investeren in een website,  meer te schrijven of überhaupt meer tijd er aan te spenderen aan het succes maken van jouw website. De tijd dat een bezoeker op jouw pagina actief is kan een hoop vertellen.

Tijd op de pagina, wat is het exact? 

De tijd dat een bezoeker op jouw website doorbrengt is in te zien binnen Google Analytics vanuit je hosting pakket. Maar wat betekend de tijd op de pagina exact? Dat kan voor de hand liggen, maar laten we dit even ophelderen. De tijd op de pagina zie je bij de gedragsrapporten binnen Google Analytics. Wanneer een bezoeker jouw website open heeft staan dan kan je natuurlijk denken dat dit geldt als een tijd op de pagina. Hier zitten echter nog een aantal haken en ogen aan. 

Ten eerste is de tijd op de pagina een gemiddelde, je kan dus niet een individuele sessie of gebruiker inzien en hoelang die op de pagina is geweest. De tijd op de pagina telt ook alleen maar wanneer een gebruiker niet bounced. Oftewel jouw website verlaat zonder verdere actie. Wat de tijd op de pagina dus je alleen maar kan vertellen is een gemiddelde blik over hoeveel mensen op jouw website actief zijn. En waar je een globaal idee krijgt over het gemiddelde hoe een pagina presteert. Het is dus niet een metric waar gekeken kan worden hoe een individuele gebruiker op jouw website de sessie heeft gedaan. 

Mocht je hier wel de individuele sessie van willen inzien van een gebruiker dan zijn hier een aantal opties voor. Degene die wij kunnen aanraden is Microsoft Clarity, zie hiervoor ons eerdere artikel voor meer informatie. 

Wat kan dit betekenen?

Je algemene tijd op de pagina is dus een gemiddelde binnen Google Analytics en kan gebruikt worden voor een ruwe meting van het aantal bezoekers die niet gebounced zijn, en de sessie open hadden staan. Dit heeft echter nog als tweede zaak dat een open gelaten tabblad ook doorteld als sessietijd. 

De gemiddelde sessietijd geeft je dus wel een algemeen idee over hoe jouw website pagina’s presteren vanuit een bezoeker perspectief. En kunnen je aanduiden of er een percentage van jouw gebruikers wel interactie heeft met de website. 

Hoe kan je dit precies inzien binnen Google Analytics? 

Het exacte rapport hiervoor kan je inzien op de volgende locatie binnen Google Analytics: 

Wat verteld de tijd op de pagina je binnen Google Analytics

In het linkermenu ga je naar Gedrag, site content, Alle pagina’s. Selecteer vervolgens het tijdsbestek waar je dit voor wilt zien. En hierna zie je de gemiddelde tijd erin staan wat de gebruikers op jouw pagina’s hebben doorgebracht. 

De tijdlijn van een gebruiker volgen of de gedragsstroom

Als je een nader idee wilt krijgen hoe gebruikers vervolgens doorstromen binnen je website dan kan je de metric voor de gedragsstroom erbij pakken. Dit is een betere peiling om in te zien hoe gebruikers die landen op bepaalde pagina’s vervolgens verder gaan op jouw website. Als je bijvoorbeeld een bepaalde landingspagina voor een product hebt dan kan het zijn dat je hier een bepaalde tweede pagina aan hebt vasthangen waar je gebruikers door wilt laten gaan. Dit kan bijvoorbeeld een inschrijfformulier zijn, of gelijk naar het winkelmandje. Dit is in deze tool handig bij te houden en te zien waar jouw gebruikers naartoe gaan. 

Conclusie

De tijd op de pagina metric geeft je dus een algemeen idee hoe gebruikers gemiddeld gezien omgaan met jouw pagina. Als je wilt inzien hoe een specifieke gebruiker de sessie behandeld dan is een andere tool hiervoor nodig dan Google Analytics. Een combinatie van Microsoft Clarity en Google Analytics geeft je hierdoor toegang tot al deze informatie. En kan je dus gebruiken om het beste uit een individuele sessie te halen. Probeer het nu en installeer het binnen je website hosting om ook jouw website optimaal te kunnen beoordelen.