Microsoft Clarity het alternatief voor Google Analytics

Microsoft Clarity het alternatief voor Google Analytics

Microsoft Clarity het alternatief voor Google AnalyticsIllustratie door Webdesign

Google staat met Analytics al jaren bovenaan de lijst van manieren om een website statistieken bij te houden. Werkgevers gaan ervanuit dat je Google Analytics beheerd en het is de standaard waar andere tools op aangekeken worden. Microsoft heeft nu Clarity gelanceerd. Is dit het programma wat voor opschudding gaat zorgen? 

Microsoft heeft met Bing al jarenlange ervaring in de wereld van zoekmachines, ondanks een (veel) kleiner marktaandeel is dit nog steeds niet te negeren als waardevolle partij. Ook bij Bing kan je ervoor zorgen dat je in de organische zoekresultaten bovenaan komt te staan. En je kan zelfs tegen vaak lagere kosten adverteren op dezelfde zoektermen. 

Microsoft Clarity legt vooral de focus op de website statistieken, wat gebeurd er op je website? Welke pagina’s presteren het beste? En hoe interact jouw bezoeker op je website? Dat zijn vragen die in Microsoft Clarity behandeld worden en dit ook nog eens een keer uitbreiden ten opzichte van Google Analytics. En hebben we al vermeld dat de tool gratis is in gebruik? Ongeacht het aantal bezoekers. 

Snelheid

Snelheid van tools voor het verzamelen van website data is altijd een heikel punt geweest. De javascript die in vrijwel alle gevallen nodig is kan ervoor zorgen dat je website merkbaar langzamer wordt. Dit is een van de onderdelen die voorop gezet is door Microsoft, dit om ervoor te zorgen dat de impact van de data verzameling minimaal is. 

Exacte cijfers kan ik hierop helaas nog niet melden, aangezien Clarity onlangs is gelanceerd zitten wij hier ook nog in de testfase mee. Ervaringen van klanten hosting van onze hosting en onze eigen ervaring zullen met de tijd hierover meer leren. 

AVG proof

Ook een item wat belangrijk is in de hedendaagse privacy wereld is de privacy van een tool. Voor vrijwel alle websites is het vereist om een cookie melding te laten tonen aan bezoekers. Zodra je advertenties of andere zaken toont aan bezoekers dan dien je hier zelfs nog meer aandacht aan te besteden. Met Microsoft Clarity hebben ze rekening gehouden met de AVG wet binnen Europa en de wet uit California. Dit betekend dat je in de praktijk nog wel een melding dient te laten zien. Maar dat er geen extra overeenkomsten hoeven afgesloten worden. 

Sessie tijdlijn

In de sessie tijdlijn functie kan je met gemak inzien welke stappen een bezoeker op je website heeft gemaakt. In de tijdlijn zie je op een visuele wijze welke stappen een bezoeker exact neemt. En op welke wijze een bezoeker rondkijkt op je website. 

Ook zie je hier meerdere unieke functies in, een grappig onderdeel is het bijhouden van “Rage Clicks”. Of de klikken die een gebruiker maakt op bijvoorbeeld een afbeelding waarvan ze denken dat dit een hyperlink is. Ook is er een metric voor excessive scrolling en meer. Zo begrijp je beter wat de bezoeker van je website verwacht en hoe een bezoeker gefrustreerd kan worden op je website. Om dit in de volgende design update wellicht mee te nemen om te verbeteren. 

Heatmap

Wat wellicht nog wel het interessants is om bij te houden met Microsoft Clarity is de heatmap die standaard actief is om te gebruiken. Eerder met andere tools was dit altijd een functionaliteit waar je een premium voor diende te betalen. Met Microsoft Clarity is dit nu beschikbaar voor iedereen en zonder kosten. Iets wat natuurlijk altijd positief is  om monopolies op te schudden. 

Een heatmap is simpelweg het bijhouden op een visuele manier waar je bezoekers klikken, hoveren en acties uitoefenen. Dit zie je dan vervolgens terug in de heatmap door een soort weerbericht model. Een rode storm is hier dan waar de bezoekers het meest op klikken. 

Ontworpen voor developers en non developers

Een veelvoorkomende klacht met Google Analytics is dat het niet bepaald beginner vriendelijk is. Met zijn in depth rapporten op soms onlogische locaties is het vaak lastig of omslachtig om de informatie te krijgen waarnaar je opzoek bent. Een punt wat Microsoft Clarity wil verbeteren. 

Met zijn gebruiksvriendelijke user interface en gemakkelijk verstaanbare termen is het eenvoudig om door iedereen te begrijpen waarover de bepaalde statistieken over gaan. En met de heatmap kan je op een visuele manier aan iedereen laten zien hoe bezoekers op je website navigeren en ermee omgaan. Dit is een onschatbare toevoeging voor einde van de maand rapporten aan klanten en werkgevers. Visueel praat nu eenmaal makkelijker dan een data lijst te laten zien in bijvoorbeeld Excel. 

Ook voor developers wordt het gemakkelijker dan ooit om bugs en user interface fouten op te sporen en op te lossen. Je kan namelijk met de sessie tijdlijn en in combinatie met de Heatmap zo direct inzien waar je bezoekers verliest en wat er exact fout gaat. Dit brengt vele voordelen met zich mee, dan alleen een cryptisch mailtje te ontvangen met een screenshot en de zin “Het werkt niet!”. Kan je nu de hele tijdlijn en sessie zo inzien en de fout bepalen. 

Ga jij overstappen met je hoofdprojecten naar Microsoft Clarity? Persoonlijk ga ik het gebruiken op een enkeling in mijn portfolio en zien hoe dit bevalt. We zijn natuurlijk benieuwd naar jouw optiek! Dus deel hem met ons. 

Meer informatie en afbeelding credit: https://blogs.bing.com/webmaster/october-2020/Microsoft-Clarity-is-now-Generally-Available