Webhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nl

Test Case - Wat voor aandeel hebben andere zoekmachines

Test Case - Wat voor aandeel hebben andere zoekmachines
MijnHostingPartner

Test Case - Wat voor aandeel hebben andere zoekmachines

We hebben in deze blog post een interresante dataset voor je, zoals elke website of case zullen wij niet de domeinnaam hiervan weergeven of exacte cijfers geven. Echter kunnen we in deze case wel een aantal interresante bijdragen leveren. Namelijk wat voor aandeel hebben andere zoekmachines aan het verkeer van een Nederlandse website op jaarbasis? Dit gaan we in deze blog post bespreken!

In eerdere blog posts hebben we hier al het een en ander over besproken, maar nu hebben we harde resultaten waar we op terug kunnen vallen. Het is namelijk vaak een vraag, hoe belangrijk is het nu om de focus te leggen op het zoekverkeer vanuit Google? Er zijn namelijk een hoop andere zoekmachines die toch ook vaak gebruikt nog worden. Zoals DuckDuckGo, Bing en Ecosia. Met zoekmachine optimalisatie kan je ervoor zorgen dat jouw website hosting hoger in de resultaten komt van alle zoekmachines. Maar wat voor verkeer kan je verwachten van andere zoekmachines dan Google. Dat is de vraag die we in deze blog post gaan behandelen. 

De cijfers van een jaar

De jaarcijfers van een website zijn belangrijk om in rond te spitten, met unieke insights kan je zaken aanpassen voor het volgende jaar, en het een en ander gaan uitproberen die de beste resultaten brachten. Verkeer vanuit natuurlijke zoekmachine resultaten is bijzonder waardevol. Er dient namelijk niet direct per klik voor betaald te worden zoals dat wel bijvoorbeeld met adverteren dient te gebeuren. En wordt daarom hard voor gevochten om bovenaan te staan. Zeker binnen de Google zoekmachine. De percentages die wij hebben verzameld van een van de persoonlijke projecten zijn natuurlijk maar een moment opname, en dit kan per website verschillen. Het enige wat we hierover kunnen delen dat dit een Nederlandstalige website is, gebouwd met WordPress, en meer een blog is die handige tips deelt waar mensen naar zoeken. Geen commerciele website of webshop dus. 

Google op de eerste plek

Dit zal geen verrassing zijn, maar Google staat met 94,13% aan de absolute top van de jaarcijfers. Dit komt dus doordat het merendeel van de gebruikers hiervan gebruikmaken. Google heeft op dit vlak nu eenmaal een monopoly. En jij als webmaster dient hierop in te spelen door het aan houden van de regels die Google opstelt. Bijvoorbeeld door het gebruikmaken van unieke content, een snelle snelle website hosting te hebben en er een die geschikt is om te gebruiken op alle apparaten. In totaal zijn er geschat zoon 200 factoren waar Google rekening mee houdt bij het ranken van websites in hun zoekmachine. 

Bing als tweede plek

Bing heeft daarbij de tweede plek met 5,23% van het aandeel van het verkeer afkomstig van de organische of natuurlijke zoekresultaten. Dit laat dus zien dat het gebruik van Bing vele maten geringer is dan het gebruik van Google. Maar toch wel een aandeel heeft aan het zoekverkeer van een website. En dus ook een percentage bezoekers binnen kan slepen naar de website. In andere landen is dit cijfer ongeveer hetzelfde wat wij terugzien voor andere websites. En is dus wereldwijd een tweede rang. 

DuckDuckGo op de derde plek

DuckDuckGo heb ik persoonlijk ook veel zien adverteren in treinstations in Duitsland en Nederland dit jaar, met grote billboards die adverteren met de zoekmachine die wel om je privacy geeft. We zien ook elk jaar weer dat er kruipend meer aandeel naar DuckDuckGo gaat. Met een engelstalige website scheelt het maar een paar honderd bezoekers op jaarbasis van Bing. En heeft een aandeel voor deze Nederlandstalige website van 0,25%. Engelstalige website zit dicht bij de 2% met 1,98%. In Nederland heeft deze zoekmachine dus nog wat marktaandeel in te halen. 

De andere zoekmachines die ook meetellen met een klein aandeel

Andere zoekmachines zoals bijvoorbeeld Ecosia hebben ook een gebruikersaandeel, Ecosia staat bekend als de groene zoekmachine, aangezien ze bomen planten voor om de zoveel zoekopdrachten. Dit is natuurlijk bij de jongere generatie populair en heb ik zelf weleens voorbij zien komen in de advertenties op Instagram. Toevallig zag ik bij een kennis die totaal buiten de internet marketing staat ook Ecosia geinstalleerd staan. Met puur en alleen de motivatie voor de bomen planten. Natuurlijk zegt dit niet zoveel, maar toont wel aan dat de zeer gerichte marketing campagnes en posts die Ecosia aanprijzen wel werken. Wellicht kunnen ze in de toekomst meer marktaandeel te pakken weten te krijgen. Voor nu stonden ze voor deze testcase op 0,05% voor het afgelopen jaar. Andere zoekmachines met lagere en sommige hogere percentages zijn bijvoorbeeld Yahoo, Baidu en Ask. Deze percentages zijn echter net als Ecosia aardig laag, en worden voornamelijk nog gebruikt door gebruikers die hier groot mee zijn geworden. Ecosia is de interresante nieuwe partij naar mijn mening.

Gaan we hier verandering in zien in de toekomst? 

Natuurlijk zullen meerdere mensen en gebruikers de overstap nemen naarmate de privacy redenen meer in het nieuws komen. Maar het hoofdpunt blijft dat Google goed is in waar ze voor bekend zijn. De juiste resultaten tonen voor een zoekopdracht. Het maakt niet uit wat je foutmelding is binnen het ontwikkelen van jouw website als voorbeeld, je kan hem vinden binnen Google. Andere zoekmachines zijn perfect voor een hele hoop toepassingen, maar kunnen diepere search verzoeken nog niet altijd hetzelfde verwerken als Google dit kan. Ook dit is een topic of debate, en zal ook verbeteren naarmate er meer gebruikers zijn die bijvoorbeeld DuckDuckGo gebruiken. Meer gebruikers betekend meer datasets, die dan weer gebruikt kunnen worden om de zoekresultaten te verbeteren. Een cirkel waar soms lastig door te breken valt. 

De toekomst zal het leren of de monopoly van Google doorbreekt wordt door andere zoekmachines. Het is wel raadzaam om hier een schuin oog op te houden, zoals wij ook doen in deze blog post. En dit dus ook op jaarbasis bij te houden voor jouw website. En hierop inspringen wanneer meer gebruikers hiervandaan komen. Zoals het aanmaken van de Bing webmaster tools en het bijhouden van de resultaten. Wat zijn jouw cijfers voor de website? Laat het ons weten op Social Media!