Webhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nl

Inspelen op de seizoenen met je website

Inspelen op de seizoenen met je website
MijnHostingPartner

Inspelen op de seizoenen met je website

Verschillende sporten, bedrijven en blogs moeten inspelen op de seizoenen om constant verkeer naar je website te blijven houden. Er zijn natuurlijk minder mensen die zoeken naar wintersporten in hartje zomer dan wanneer de eerste sneeuw valt. In dit artikel lichten we toe hoe hierop in te spelen is en je content voor geschikt te maken op je website. 

Met elke website die de focus legt op een verschillende sport, hobby of product kan je te maken hebben met seizoensgebonden zoekopdrachten en level van interesse. Een mooi voorbeeld hierin is schaatsen en watersport wat we meerdere malen zullen aanhalen in deze blog post. Schaatsen heeft natuurlijk pieken in de winter, maar kan ook het hele jaar door worden beoefend in verschillende ijshallen. 

Watersport is een bredere niche (meer over verschillende niches in een latere kop) en kan over sloepvaren gaan, waterskiën, windsurfen en noem maar op. Deze sporten of niches kan je in gedachten hebben dat je hier alleen resultaat van ziet in de pieken, maar dit hoeft niet altijd het geval te zijn. Laten we behandelen hoe je hier het meest uit kan halen. Zodat je meer verkeer krijgt naar je website, ook in de dalen van de populariteit. 

Wat voor sporten, diensten of producten schrijf je over of promoot je? 

Verschillende sporten, diensten of producten zijn dus gevoelig van het seizoen waarin dit het meest populair is. En dus ook meer zoekopdrachten heeft in dat bepaald seizoen. Dit kan je zien als een reden om geen moeite te steken in een website, webshop of blog in dat seizoen. En de piek weer af te wachten. Maar dat is vaak niet de juiste manier om hier tegenaan te kijken. 

Een sloep met watersport kan natuurlijk ook over geschreven worden in de winter, maak bijvoorbeeld een mindmap en ga aan de slag met onderwerpen verzinnen waarnaar gezocht kan worden in het off seizoen. Zoals onderhoud van een sloep in de winter, hoe kan je het beste je schaatsen opbergen, hoe voorkom je roest of slijtage in de winter. Noem maar op. Met vaak een beetje brainstormen verzin je al vaak een hoop onderwerpen en vragen die mensen kunnen hebben in het seizoen dat er minder populariteit is naar de sport of niche. 

Verschillende niches uitgelegd

Niches zijn nu al een aantal keer genoemd in dit artikel, een niche is een onderwerp waar een website over gaat. Als je een webshop hebt die schaatsen voert dan kan jouw niche dus omschreven worden als schaatsen. Watersport in zijn brede zin kan ook gezien worden als een niche. Je kan een niche breder houden en over velen verschillende niches daarin schrijven. Of de focus leggen op een kleinere niche met je website. 

Vaak zijn blogs en webshops afhankelijk van die niche en sluit ook van aan op jouw hobby of interesses. Het is namelijk vele malen makkelijker om enthousiasme te stoppen in een tekst of website waarin jouw interesses ook liggen. Het schrijven hiervoor zal gemakkelijker zijn en je zal minder snel de writers block tegenkomen, waar elke webmaster of content schrijver wel eens tegenaan loopt. 

De trend vaststellen van jouw niche met Google Trends

Het is belangrijk om te weten wanneer jouw niche het meest en minst populair is in welk seizoen. Daarvoor is de volgende gratis tool enorm belangrijk, die natuurlijk van Google zelf is. In Google trends kan je zien hoeveel zoekopdrachten een verschillende niche heeft en wanneer precies. Kijk ook terug in de jaren naar de populariteit hiervan en stel dus zo vast wanneer welke content het best presteert. Zo weet je wat je te wachten staat voordat je over een bepaald onderwerp gaat schrijven. 

Schaatsen is nu eenmaal een onderwerp waar in de zomer weinig of minder vaak naar gezocht wordt. Je kan dit opvangen door meerdere hoeken te gebruiken, zoals het onderhoud van schaatsen en hoe je voorkomt dat ze gaan roesten. Maar je kan er wel van uit gaan dat jouw bezoekers voornamelijk op je website landen in de winter. 

Lees meer over Google Trends in een van onze voorgaande blog posts, waarin we de tool uitgebreid behandelen. 

Content ontwerpen en publiceren voor de verschillende seizoenen

Denk dus goed na over je niche en probeer in te spelen op de verschillende seizoenen, maak een mindmap over de verschillende onderwerpen waarover geschreven kan worden in de off seizoenen. En maak bijvoorbeeld een aparte productgroep op je webshop aan voor dat specifieke seizoen. Of een aparte categorie in je blog posts. Wanneer je hiervoor afhankelijk bent van organisch verkeer van bijvoorbeeld zoekmachines zoals Google, Bing of DuckDuckGo, dan is het belangrijk om hier content een aantal maanden eerder al te publiceren. Content heeft namelijk in de meeste gevallen tijd nodig om geïndexeerd te worden door zoekmachines en de juiste plek te krijgen in de zoekresultaten. 

Publiceer dus jouw content in de webhosting voor de winter in de zomer en visa versa. Om ervoor te zorgen dat je op tijd bent hiermee. Naarmate jouw website meer autoriteit heeft en een sterker profiel dan kan dit wel wat later gepubliceerd worden. Populariteit van de specifieke zoekterm is ook een sterke factor hierbij. Blijf hiervan dus op de hoogte en stel voor jezelf de beste strategie vast!

Verder wil ik nog meegeven dat je wel even dient te controleren of er überhaupt wel gezocht wordt naar jouw niche in de buitenseizoenen. Gebruik hiervoor niet alleen Google Trends maar bijvoorbeeld ook andere keyword research tools. Die kunnen je verder helpen dit nader vast te stellen. Kan je hierover geen of weinig informatie over vinden, dan kan je natuurlijk ook een gokje wagen en hier bijvoorbeeld een aantal dagen aan spenderen. En het jaar erna zien hoe deze content gepresteerd heeft. Internet marketing is niet alleen een sprint, maar ook vaak een marathon. 

We hopen dat je wat aan deze blog post hebt gehad en dat je een beetje inspiratie hebt opgedaan om op een nieuwe manier naar jouw niche te kijken! Deel deze blog post op social media en laat ons weten wat je erover vond.