Google Trends gebruiken voor breed onderwerp onderzoek

Google Trends gebruiken voor breed onderwerp onderzoek

Google Trends gebruiken voor breed onderwerp onderzoekIllustratie door Webdesign

Google is de grootste zoekmachine ter wereld, met zijn miljoenen dagelijkse gebruikers is het vaak de eerste plek waar mensen zoeken naar een onderwerp, hun hobby of naar een restaurant wat open is om de hoek. Om een grof idee te krijgen hoeveel er gezocht wordt naar een bepaald onderwerp, kan er Google Trends gebruikt worden. Lees verder voor hoe dit in zijn werk gaat!

Met het starten van een website kunnen er een hoop vragen zijn. Wat vaak een van de meest belangrijke items is om van het begin af aan te bepalen is hoeveel er gezocht wordt naar jouw onderwerp. 

Waarom een onderwerp van een website belangrijk is

Een website starten kan om vele redenen. Deze blog post richt zich wat meer richting de blog websites en webshops. Met een bedrijfswebsite of portfolio maakt het niet zoveel uit hoeveel er gezocht wordt naar een bepaald onderwerp. Aangezien je met een andere strategie vaak werkt.  Een blog website die je start voor het delen van een vakantie of voor een bepaalde reis is het uitgebreide onderzoek ook niet relevant. 

Maar voor een blog website waar je verder mee wilt dan alleen een verhaal delen, dien je wat meer aandacht te besteden aan het brede onderwerp onderzoek. Hetzelfde geldt voor webshops. Een mooi voorbeeld is de fidget spinner waar een bizarre trend een aantal jaar terug over was. Als je hiernaar zoekt in Google Trends resultaten dan zie je een aantal interresante trends terug. We pakken dan de afgelopen 5 jaar als termijn, en zien het volgende terug: 

Google trends

Heeft het dan nu nog zin in 2020 om een webshop of website te starten over fidget spinners? Dat lijkt me niet. De niche die daarnaar nog zoekt is dusdanig klein dat dit niet meer relevant is voor een hoop doeleinden. Een webshop zou wellicht een paar orders in de maand krijgen, en een blog of website hierover wellicht een aantal honderd bezoekers in de maand. 

Neem dit voorbeeld nu met het brede onderwerp Boekrecensie, dit is een voorbeeld wat altijd populair zal blijven. De manier waarop boeken worden gelezen veranderd wellicht, maar boeken zullen altijd een vorm van media blijven die wordt gebruikt om nieuwe informatie op te doen, te ontspannen en je te vermaken. Boek review websites en blogs zijn er daarom ook een hoop. Maar je kan dan besluiten om de focus te leggen op een subniche zoals dat heet. Science fiction boeken, romans etc. De google trends voor Boekrecensies ziet er zo uit voor de afgelopen vijf jaar: 

Google trends

Laten we nu behandelen hoe hier verder mee gewerkt kan worden. 

Google Trends geeft je een idee hoeveel er gezocht wordt

Wat Google Trends voornamelijk laat zien is hoeveel er nog gezocht wordt op basis van de afgelopen jaren. Dit is een goede manier om te bepalen of een onderwerp afhankelijk is van een seizoen, aan het afvlakken is of juist een stijgende lijn inzit over de jaren heen. 

Om nog even verder te kijken bij de term Boekrecensie. Onderaan de pagina van Google Trends zie je ook een hoop ontzettend interessante informatie. Hier zie je de volgende informatie nog toegelicht: 

Google trends

Hier zie je ook gerelateerde onderwerpen waar mensen naar zoeken, bijvoorbeeld Harry Potter, de socialnetwerk site Goodreads. En nog veel meer. Hier kan je ook bepalen of jouw subniche nog relevant is. En hierdoor dus meer informatie opdoen in welke richting je wilt gaan.  

Wanneer besluit je om een website te gaan starten? 

Bepaal het volgende aan de hand van Google Trends om over te gaan tot een website. 

  • In de interesse van het onderwerp zit geen sterk dalende lijn, of dalende interesse over de jaren heen.
  • Geen snelle stijgers en dalers, met in de historie van jaren geen interesse. Dit wijst vaak op een onderwerp zoals Fidget Spinners. Zodra je de website af hebt zal de interesse al afzakken
  • Is het een seizoen gebonden onderwerp? Maak je een bijvoorbeeld een website over snowboarden dan zal je in hartje zomer minder bezoekers naar je website trekken. Dit kan echter verder prima zijn als je dit in je achterhoofd houdt. En er niet vanuit gaat dat je succes behaald in de zomer, maar het van de winter moet hebben. 

Die drie punten zijn de grote lijnen die we je mee willen geven met het starten van een website. Natuurlijk zijn er uitzonderingen in de regel, en je bent zelf de webmaster van je website en hosting. Maak de website die jij wilt!

Een website starten met een Content Management Systeem

Zodra je een onderwerp hebt vastgesteld via Google Trends kan je aan de slag met je website. Dit doe je door eerst een hosting pakket af te sluiten. Voor de doeleinden die we hierboven hebben beschreven is in de meeste situaties een SSD pakket aangeraden. Dit geeft je de mogelijkheid om van een snelle website te beschikken en over een hoop opslagruimte. Zo kan je gelijk aan de slag met een WordPress website, of een van de andere Content Management Systemen. Vrijwel alle populaire Content Management Systemen worden door MijnHostingPartner.nl ondersteund en kan zorgeloos gebruikt worden. Zo is er ook de mogelijkheid om binnen Umbraco een website te maken. 

Na het afsluiten van het hosting pakket is het een simpele kwestie van het door jouw gewenste Content Management Systeem te installeren via de Web App gallery in het control panel. Dit gaat gemakkelijk met onze handleiding en binnen een paar klikken.

Na de installatie kan je gelijk aan de slag met jouw website, en daar ligt de grootste uitdaging in. Content dient geschreven te worden! Met een paar artikelen en pagina’s is het lastig om bezoekers te trekken. Of dit nu met Social media of zoekresultaten is.  Daarom is het belangrijk om een onderwerp uit te zoeken waar je ook niet snel uitgekeken op bent. Neem dus een hobby of in ieder geval een item waar je een interrese in hebt. Dat maakt het werk gemakkelijker.