MijnHostingPartner.nl

Indexeringsproblemen oplossen

Indexeringsproblemen oplossen

Wanneer je van Google Search Console gebruikmaakt om alles uit je website te halen, dan zal je vaak  van tijd tot tijd een melding krijgen over indexeringsproblemen. Met het groeien van een website door de jaren heen met het toevoegen van pagina’s en posts. Kan het zijn dat je website af en toe gecontroleerd dient te worden. Zo los je dit op. 

Indexeringsproblemen kunnen velen oorzaken hebben, van het niet kunnen crawlen van bepaalde URLs of zelfs resulteren in het delisten van jouw domeinnaam of pagina in de Google Zoekresultaten. Iets wat natuurlijk drama kan zijn voor je maandelijkse inkomsten. Daarom is het belangrijk om binnen je Google Account altijd een email adres in te stellen die je direct op de mobiele telefoon een melding van ontvangt. Zodat je hier altijd tijdig van op de hoogte wordt gesteld. 

Ervaring leert echter dat ook vaak de meldingen die via de email binnen komen vaak al een paar dagen achterhaalt zijn. Probeer even Google Search Console checken dus ergens in je wekelijkse agenda te zetten wanneer je actief bezig bent met de website. Dit kan er namelijk voor zorgen dat je sneller mogelijke problemen kunt oplossen en verhelpen. 

De tool die we hiervoor gebruiken – Google Search Console

Google Search Console zullen de meeste mensen al bekent mee zijn, echter zullen we nog even kort samenvatten hoe hier gebruik van te maken is. Google Search Console geeft je de mogelijkheid om verder inzicht te krijgen in de prestaties van jouw website op het Google zoek en display netwerk. Dus ook Google Discover resultaten zijn hier in te zien en te verbeteren. 

Google Search Console is verder gratis in gebruik en gemakkelijk te activeren voor je website. Het enige wat je hoeft toe te voegen is een DNS record, dit om ervoor te zorgen dat jouw website ook daadwerkelijk als van jou gezien wordt. Een DNS record voeg je gemakkelijk toe in het control panel, en in het nieuwe klantenpanel ook gemakkelijk daar direct van uit. 

Het enige wat je nodig hebt om een Google Search Console account aan te maken is een bestaand Google Account, wat je waarschijnlijk al bezit als je van Gmail, YouTube of andere Google diensten gebruikt. En zo niet dan kan je dit ook aanmaken met een Mail account van MijnHostingPartner.nl binnen je hosting. Dit zorgt ervoor dat je al jouw website zaken centraal hebt op 1 account. Lees alles over Google Search Console in onze voorgaande blog post.

Meest voorkomende problemen

De meest voorkomende problemen zijn vaak gemakkelijk op te lossen, echter zijn er ook een paar fundamentele problemen zoals de snelheid en mobiele snelheid en User interface die zeker niet gemakkelijk op te lossen zijn. Google wil graag zien dat jouw website niet alleen geschikt is voor Desktop computers, maar ook dat de website ook geheel te gebruiken is op mobiele apparaten. Als de tekst dus te klein is om te lezen op mobiele apparaten, of als jouw website niet goed te bedienen is op mobiele apparaten. Dan kan het er dus voor zorgen dat jouw website uit de Google zoekresultaten verwijderd wordt. 

De meest voorkomende problemen voorkomen begint al vaak tijdens het ontwerpen van de website en het daadwerkelijke bouwen. Houdt je aan de volgende richtlijnen om problemen in de toekomst alvast voor te zijn. 

Indexeringsproblemen oplossen

Kies altijd voor de snelste hosting

Bij MijnHostingPartner.nl kan je het beste kiezen voor een SSD pakket om ervoor te zorgen dat jouw website het snelst mogelijk is. En raden we daarnaast even aan om naar onze Managed WordPress hosting pakketten te kijken en onze .NET Core hosting pakketten. Deze zijn nog verder geconfigureerd om jouw de beste hosting te kunnen leveren afhankelijk van de techniek. 

Zorg voor de juiste fundering

Net zoals de juiste hosting uitkiezen is het ook erg belangrijk dat je huiswerk verricht naar de techniek waarop jouw website gebouwd is. Op een later stadium zaken zoals een thema wijzigen of drastische veranderdingen aanbrengen op je website zorgt vaak voor een hoop hoofdpijn en adders die onder het gras gevonden worden. Daarom is het raadzaam om te controleren op de ervaringen van anderen voordat je een Content Management Systeem kiest, of verdergaat met een thema of layout.

Ook de wisseling maken van een Content Management Systeem naar de andere is vaak een proces wat een hoop tijd kost, en vaak ook nog aardig in de kosten op kan lopen mocht je hiervoor iemand inhuren. Besteed dus voldoende tijd hieraan in het begin en luister naar verschillende bronnen voor wat voor Content Managenet Systeem jouw website op gefundeerd wordt. Voor een hoop websites raden wij of Umbraco aan of WordPress. Voel je vrij om even op de chat te komen om hierover te sparren met een collega. 

Hoe los je de indexeringsproblemen op? 

Je website is al live en je maakt er al een periode gebruik van. Nu krijg je een melding van Google Search Console binnen die op een fout wijst in je website. Er zijn dan een aantal actiepunten die je op kan pakken. Ten eerste is het belangrijk om ervoor te zorgen dat jouw gehele website in te lezen is op Google Search Console. Dit doe je vaak met een sitemap.xml. Om alle tips hiervoor te lezen kan je ook duiken in een voorgaande blog post.

Verder is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je naast de basisinformatie zoveel mogelijk probeert te verzamelen over het probleem. Klik dan op de verdere informatie binnen de melding en lees de documentatie van Google, en daarnaast zoek op de melding binnen een zoekmachine om eerdere ervaringen van gebruikers te komen te weten. En hoe zij dit hebben opgelost. Geen probleem is uniek op het internet. 

Zodra je de problemen hebt vastgesteld en verbeterd kan je een controle weer aanvragen van Google om dit te laten verbeteren. Dit kan soms een dag duren, maar vaak gaat hier een langere periode over heen. Waar het langst vaak een maand duurt. In die maand kan je dus lagere resultaten verwachten van jouw website. Vervelend, maar het is helaas niet anders. Voordat je dit aanvraagt is het dus belangrijk dat je problemen serieus oppakt en verbeterd. Het kan namelijk zo zijn als je de problemen niet goed hebt opgelost dat dit nog weer eens een maand kan duren voordat dit weer gecontroleerd wordt.