Webhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nl

Nazorg van een website

Nazorg van een website
MijnHostingPartner

Nazorg van een website

Nadat je jouw website hebt live gezet dan kan je natuurlijk denken dat je werk erop zit. Niks is echter minder waar. Een website vereist altijd aandacht, met het installeren van updates, het maken van nieuwe content, en het bijhouden van alledaagse website zaken zoals het antwoorden van e-mails. In dit artikel behandelen we alles wat komt na het live zetten van een website. Laten we beginnen!

Een website is eenvoudig gemaakt tegenwoordig, hier gaat echter vaak nog wel een hoop werk inzitten voordat je hem pas hebt waar je tevreden mee bent. Content Management Systemen zoals WordPress, Joomla en Umbraco maken het gemakkelijk om een website te maken en onderhouden. Maar je bent hier verder niet klaar mee zodra je op publish drukt. Er zijn namelijk een aantal lopende zaken die je dient bij te houden. 

Updates aan de achterliggende techniek van een website

Een website wordt gemaakt in een bepaalde versie van software, dit is de code taal zoals PHP, ASP.NET en HTML / CSS / Javascript. Al deze zaken zijn vatbaar voor updates die hiervoor uitkomen. Aan jou als webmaster de taak om dit bij te werken en up te daten waar nodig. Met verouderde software versies ontstaan er risico’s op je website. Lekken ontstaan en worden gedicht in updates, en meestal wordt de snelheid of efficiëntie verbeterd. Het is dus in vrijwel elk geval aan te raden om updates op een tijdige wijze te installeren. Doe dit altijd wel op een veilige manier door eerst back-ups in te stellen van de hosting space. Dit zorgt ervoor dat wanneer er een foutieve update geïnstalleerd wordt hier snel terug gegaan kan worden naar een werkende installatie. Meer hierover later in dit artikel.

Eens in de zoveel tijd frisse content publiceren

Het is met een website ook belangrijk dat je eens in de zoveel tijd nieuwe content publiceert. Hoe vaak? Elke dag is het beste. Maar dat kan natuurlijk niet iedereen. Vaak is er een leidraad van eens in week om nieuwe content te publiceren in de vorm van een blog post, een nieuwe pagina of product of een actie op sociale media. Hoe vaker je publiceert hoe meer kans je hebt om voor verschillende zaken en kernwoorden te ranken in zoekmachines zoals Google, DuckDuckGo en Bing.

Nieuwe content op je website kan ook gemakkelijker gevonden worden op Sociale Media websites, mits je natuurlijk deze ook publiceert hier. Hierbij kan je aan denken aan een groot aantal websites, zoals Facebook, Instagram, twitter en Reddit. Er zijn ondertussen een hoop verschillende Sociale netwerken, en aan jouw de taak als webmaster om te achterhalen waar jouw doelgroep het meeste gebruik van maakt, en hier vervolgens op inspelen. Sociale Media is echter geen succes binnen korte termijn zoals je wellicht kan denken. De posts of media die viraal gaan is maar een klein gedeelte van alle content. De meeste content die jij zeker in het begin zult publiceren zal geringe aandacht krijgen. Dat is nu eenmaal de realiteit, aangezien alle bedrijven hier ook op zitten en het vaker al langer dan jij doen met bestaande doelgroepen.

Een blog post is vaak nog een van de meest gebruikte methoden om nieuwe klanten te werven via content marketing. Wat een tweede manier vormt is door een landingspagina te maken waarop je jouw product of dienstverlening in de schijnwerper zet. En vervolgens zo hoog mogelijk met deze landingspagina in de natuurlijke zoekresultaten komt te staan. In de betaalde advertenties en deze pagina aanprijst op sociale media. Uiteraard zijn er nog meerdere methoden om jouw content voorop te zetten, maar dit zijn de meest gebruikte methoden om ervoor te zorgen dat jouw website de beste resultaten behaald.

Back-ups instellen en onderhouden

Back-ups maken van je website is een noodzakelijk iets wat telkens weer terugkomt, en bijgehouden dient te worden. Om een backup van je website te maken kan je dit elke keer handmatig doen, maar dit kan je ook op een gemakkelijke wijze instellen met een scheduled task die dit voor je uitvoert. Of wanneer je een Content Management Systeem zoals WordPress hebt kan je dit gemakkelijk laten uitvoeren door een plugin. Let er wel even op dat backups ook ruimte innemen op je hosting pakket. En als ze op de verkeerde manier zijn ingesteld kunnen ze voor exponentiele groei zorgen. Het is dus zaak dat je dit op een periodieke basis even controleert en opschoont. Bijvoorbeeld door voor jezelf dit even 1 keer in de maand te agenderen. De overbodige back-ups even van de hosting space af te halen en te controleren op functie van de website. Verder kan je dan ook de back-ups nog even op een tweede en derde locatie opslaan. Door bijvoorbeeld een op de hosting space te laten staan, 1 op je lokale computer en 1 kopie op een dienst zoals Google Drive of Dropbox.

Email accounts instellen op handige plekken

Email accounts zijn ook belangrijk voor de nazorg van een website, op je website heb je namelijk een email adres staan waarmee klanten of bezoekers met je in contact kunnen komen. Dan is het natuurlijk ook belangrijk dat je dit email adres ook in de gaten houdt. Het is eenvoudig om een email account aan te maken en in te stellen bij MijnHostingPartner.nl, stel hem bijvoorbeeld op je telefoon in binnen Spark email zodat je hier altijd de laatste mail van binnen krijgt. En hier dus ook op snel kan reageren. Verder kan je natuurlijk het email account ook instellen binnen jouw favoriete mail programma zoals Thunderbird, Outlook en velen anderen.

Met een website heb je dus altijd nog wat meer werk eraan dan je wellicht denkt, en daarom is het vaak zaak om binnen jouw bedrijf 1 of meerdere personen eraan toe te weiden voor het onderhouden en het maken van content voor de website. Er kan ook uitstekend bijgehouden worden wat voor resultaten en conversies dit opleveren, met tools zoals Google Analytics en Microsoft Clarity. Zodat je niet voor niets bezig bent met het maken van een succes van jouw website.