Webhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nl

CPA CPC en CPM uitgelegd

CPA CPC en CPM uitgelegd
MijnHostingPartner

CPA CPC en CPM uitgelegd

Of je nu geïnteresseerd bent in het adverteren voor je website of advertenties tonen op je website om inkomsten te generen uit je website. De termen CPA, CPC en CPM kom je gauw tegen. In deze blog post leggen we uit wat het verschil hiertussen is en hoe jij hiermee kunt omgaan voor jouw website of bedrijf. 

Advertenties kunnen ervoor zorgen dat jij de nodige inkomsten binnenhaalt vanuit jouw website, of dit nu door het vertonen van advertenties op jouw WordPress website is of ander Content Management Systeem. Of het adverteren voor jouw website hosting en diensten op het Display netwerk of in Google zoeken. Advertenties kunnen voor velen een uitkomst zijn om in de eerste periode van een lancering van een bedrijf de eerste verkopen te generen. En ook voor bestaande bedrijven om nieuwe klanten binnen te slepen.

Vrijwel elk online bedrijf of webshop adverteerd met Google of een andere adverteerder om nieuwe klanten binnen te halen waar nodig. De manier waarop geadverteerd wordt kan omschreven worden met de volgende metrics in het Display netwerk, en ook tot op zekere hoogte in het Google zoeknetwerk.  

CPA Cost per Acquisitie

Cost per acquisitie is een advertentie model waar een actie nodig is van degene die de advertentie serveert krijgt. Nadat op een advertentie is geklikt door een gebruiker dient er nog een actie uitgevoerd te worden voordat je hier pas geld aan verdient of uitgeeft. Bijvoorbeeld door lid te worden van een nieuwsbrief, een email adres of telefoon nummer achterlaten voor later contact door een firma. Of een verzoek tot offerte. Zodra die acties zijn uitgevoerd ontvang je hiervoor inkomsten als publisher van advertenties op jouw website. Dit zijn vaak de hogere klasse voor inkomsten via advertenties, aangezien dit ook het meeste moeite kost voor de eindgebruiker. 

Een klik of weergave is namelijk veel gemakkelijker dan een actie die uitgevoerd dient te worden. 

CPC cost per click 

De kosten per klik zijn het meest voorkomend in de advertentie netwerken, met een klik op de advertentie in een website worden bezoekers omgeleid naar de pagina waar ze moeten zijn. Dit kan een aparte landingspagina zijn, de storefront of een verzoek tot offerte. Zodra er geklikt wordt op de advertentie zijn de inkomsten hiervan binnen. En geef je dus hier als adverteerder aan uit.

Deze manier van adverteren is ook zeer populair in het Google zoeknetwerk. En zodra je een zoekactie uitvoert naar een willekeurige term zal je vaak de eerste 4 resultaten zien als advertenties. Als een gebruiker hier dus op klikt dan zullen hier direct kosten aan verbonden zitten. Ongeacht wat de gebruiker hierna doet. Zoals de website direct verlaten. 

CPC kan aardig snel oplopen in de kosten en is daarom ook vaak het grootste onderdeel van een advertentie budget voor velen. Het is echter wel direct en snel te meten, per klik kan je gelijk bijhouden hoeveel conversie hier tegenover staat. Voor publishers is dit ook een belangrijke advertentie om op de website te hebben, aangezien een simpele klik al inkomsten verzekerd. Deze advertenties gaan vaak via het displaynetwerk van Google of anderen, echter kan dit ook rechtstreeks afgesproken worden tussen publishers en adverteerders.  

CPM Cost per mille 

CPM is geen Cost per miljoen, mille stamt nog uit de Latijnse benaming voor 1000. Er zijn dus geen 1 miljoen website bezoekers nodig om 4 euro te verdienen als uitgever. Dit zijn dus maar 1000 bezoekers. CPM biedingen zijn de impressies die hier tegenover staan. Wanneer een advertentie dus een seconde voor 50% in beeld is van de eindgebruiker, dan telt dit al als een impressie. Als dit vervolgens nog 999 keer bekeken wordt dan staat hier een bepaald bedrag tegenover. Hier zijn echter ook nog wat verdere regels voor geldig. Het is namelijk niet altijd nodig om 1000 keer bijvoorbeeld een advertentie te kunnen laten zien. Dit kan ook vele malen minder zijn. 

Google Display netwerk of Google Zoeknetwerk 

Dat zijn dus de drie vormen van bieden die het meeste voorkomen in het advertentie netwerk. Niet alleen van Google, maar ook van enige andere advertentienetwerken. Of je nu de website eigenaar bent die advertenties ziet als een inkomstenbron, of je een webshop bezit en adverteert op die websites. Adverteren en het internet gaan hand in hand. 

Het Google Display netwerk is gemakkelijk te realiseren op een website door lid te worden van het netwerk Google AdSense. Hierna kan je gelijk advertenties publiceren op je website en ervoor zorgen dat je hier dus inkomsten uit kunt halen. Zodra je wilt adverteren op andere websites voor jouw bedrijf, dan kan je van het Google Display netwerk gebruikmaken. 

Het Google Zoeknetwerk zal de uitgever of publisher niet zoveel mee te maken hebben voor de advertenties. Voor de zoekmachine marketer onder ons is dit natuurlijk ontzettend belangrijk. Waar anders kan je mogelijke klanten targeten die zoeken naar een specifiek product? Dat is natuurlijk lastig om niet via Google te adverteren.