MijnHostingPartner.nl

Teveel advertenties tonen kan dat

Teveel advertenties tonen kan dat

Om advertenties te tonen op je website kan je gebruikmaken van een groot aantal oplossingen. Met deze oplossingen kan je zelf bepalen hoeveel advertenties er getoond worden. Of je kan dit voor je laten doen door de advertentienetwerken. 

Een website kan op vele methoden monetised worden. Advertenties zijn niet alleen vaak een betrouwbare methode, maar kan met het juiste aantal verkeer ook erg winstgevend zijn. Verwacht echter niet dat een website met een aantal duizend bezoekers in de maand een hoop kan verdienen met enkel advertenties. 

Om winstgevend te zijn met een website dien je niet alleen een hoop verkeer te trekken naar je website, maar ook het juiste verkeer. Met een Nederlandstalige website trek je natuurlijk voornamelijk verkeer uit Nederland, België en Suriname. Maar met een Engelstalige website kan je verkeer trekken uit de hele wereld. Verschillende landen hebben een hogere winstmarge voor de advertenties. Daarom is dit belangrijk om te weten waar jouw verkeer vandaan komt, en hoe ze jouw website ervaren. 

Bezoekers die zinvolle advertenties te zien krijgen zullen ook eerder geneigd zijn om op advertenties te klikken. Daarom zijn advertentienetwerken zoals van Google slim hierin om zinvolle en relevante advertenties te kunnen tonen. 

Welke opties zijn er om advertenties te tonen op je website

Er zijn verschillende opties beschikbaar om advertenties te tonen binnen je website hosting, dit kan met diverse advertentie netwerken. Zowel Nederlandse als Wereldwijde. En binnen die advertentie netwerken kan er ook vaak geselecteerd worden hoeveel advertenties een bezoeker uiteindelijk te zien krijgt. Het is vaak van belang om de gebruikerservaring van een website hoeveel advertenties gewenst zijn. Veel gebruikers hebben tegenwoordig ook een advertentie blokker actief binnen hun webbrowser. Met deze tools worden alle advertenties geblokkeerd en kunnen er dus geen advertenties getoond worden. 

Het merendeel van gebruikers heeft echter geen advertentie blokker actief staan, en kunnen dus wel advertenties getoond worden.

Google AdSense is het grootste advertentie netwerk die een lage barrière heeft om te activeren op een website. Wat vaak een hoop advertentie netwerken hebben is een eis aan het aantal verkeer wat maandelijks op de website komt. Zo zijn er al gauw 10.000 sessies nodig per maand om bij de meeste advertentie netwerken in zee te gaan. En bij enkele exclusieve netwerken zijn er al gauw 100.000 tot 500.000 maandelijkse sessies nodig om in aanmerking te komen. Vaak is de regel dat je met dit soort exclusievere netwerken ook meer verdiend dan dit je zou doen zodra je nog gebruikmaakte van Google AdSense.

Hoeveel advertenties zijn er teveel – Een antwoord van Google

Laatst is in een webmaster podcast / interview aan John Mueller van Google gevraagd naar wat precies de grens is van advertenties.  Dit werd uiteraard niet in duidelijke tekst uitgelegd, aangezien Google graag zijn hand kaarten dicht bij de borst houdt. Maar is wel toegelicht met een aantal zaken waar Google rekening mee houdt bij het ranken van websites met een hoop advertenties. 

Als hoofdzaak is meegegeven dat de gebruikerservaring van een bezoeker op de website met elke update aan het zoekalgoritme voorrang heeft. Wat bezoekers willen is namelijk de informatie die ze zoeken en een prettige ervaring hierbij. Daar wordt naar gekeken met de volgende algoritmes.

  •     Pagina layout algoritme
  •     Pagina snelheid / Page speed algoritme·  
  •     Core Web vitals

Wat je aan dit antwoord ziet is dat er vooral gekeken wordt naar de gebruikerservaring. Als een website vol staat met advertenties zal de pagina snelheid drastisch verlaagd worden, zal er minder content te lezen zijn en verstopt achter advertenties, en zal de bounce rate hoger zijn. Allemaal indicaties dat een website minder geschikt is voor de eerste plek op Google. 

Wat er hierna wordt vermeld is dat er geen websites geheel verwijderd worden van Google enkel om de reden dat je meer advertenties hebt op je website, of een slechte user interface. Er wordt namelijk naar een hoop verschillende zaken gekeken voor de ranking. En dit dient dus niet als eindoordeel gezien te worden. Houdt er echter wel rekening mee dat hier meer en meer naar gekeken wordt.

Gebruikerservaring meten met tools zoals Microsoft Clarity

Om exact te kunnen zien hoe bezoekers interacten met jouw website is het handig om hier een tool voor te installeren. Dit kan bijzonder goed met een tool zoals Microsoft Clarity. Eerder behandeld in een blog posts, deze tool laat je exact zien hoe een gebruiker zijn weg vindt op jouw website. Dit zie je door heatmaps, waardoor in te zien hoe gebruikers klikken en hoveren. En dit zie je door hele sessie playbacks, waar je precies ziet hoe een gebruiker op jouw website aan de gang is.

Dit kan je dan vervolgens weer gebruiken om verbeteringen aan de website te maken, en bijvoorbeeld de laadtijd te verbeteren met een SSD hosting pakket, of dat je toch wat minder advertenties laat tonen om gebruikers beter te behouden.

Fijne feestdagen van MijnHostingPartner.nl!