Webhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nl

Wie bezoekt mijn website?

Wie bezoekt mijn website?
MijnHostingPartner

Wie bezoekt mijn website?

Nadat je jouw website hebt gemaakt en host bij een webhost zoals MijnHostingPartner.nl  kan je jezelf afvragen wie er zoal op je website komt en hoe ze met de website omgaan. In deze blog post laten we een aantal manieren zien hoe je dit kunt bijhouden. En hoe jij hier je voordeel mee kan doen. 

Website bezoekers bijhouden is een cruciaal onderdeel van menig website, met het bijhouden van je website bezoekers kan je namelijk meer inzicht krijgen in waar je doelgroep zich in bevind. En hoe je dit nader kunt uitpakken om in het vervolg gerichtere advertenties te maken, of jouw content op je website op aan te passen. Bijvoorbeeld door meer van het populaire product aan te maken, je diensten uit te breiden, of simpelweg nog een artikel schrijven die het meest word gelezen. Het kan dus voor iedereen interessant zijn om website bezoekers bij te houden en te begrijpen. Ongeacht of je nu een bedrijf runt of puur voor de hobby een blog erop naast houdt. 

Website bezoekers bijhouden

Om je website bezoekers bij te houden kan je gebruikmaken van verschillende technieken, de meest gebruikte is Google Analytics die eenvoudig te installeren is binnen je website. Maar er zijn ook andere opties zoals Microsoft Clarity, Matomo die lokaal is te installeren en anderen. Veel van deze tools worden extern gehost, oftewel er wordt een stukje javascript code toegevoegd aan je website, die alle informatie verder doorstuurt naar de partij. Dus Google of Microsoft.

Deze data blijft dus niet meer tussen jouw en de bezoeker, maar worden vaak ook verzonden naar datacentra over de hele wereld. Je kan hier dus even bij stilstaan en bepalen wat jij het prettigst vindt voor jouw bezoekers. In elk geval dien je jouw privacy en cookie verklaring hierop uit te breiden, en aan te geven dat dit het geval is. We raden sterk aan om van de standaard instellingen gebruik te maken binnen deze tools, en geen IP Adressen te verzamelen. Maar deze data verder anoniem te houden.

Ook wanneer je lokaal de data opslaat met een tool zoals Matomo en Koko Analytics is het nog steeds belangrijk om dit aan te geven in je betreffende documenten op je website. En bovendien een SSL certificaat te installeren op je website. Zodat enige data altijd versleuteld over de lijn heengaat. Nadat je de door jouw gekozen manier hebt actief gemaakt op je website verzameld het gelijk statistieken, we raden daarna aan om je eigen IP adressen uit te sluiten. Zo vervuil je niet de resultaten met je eigen bezoeken aan de website.

Uit welke bron komen je website bezoekers 

Uit welke bron jouw website bezoekers komen is belangrijk om te weten, komen ze binnen vanuit Direct verkeer? Organisch, of Sociaal? En wat houdt dit verder in? Dat behandelen we hieronder verder. 

Direct verkeer is al het verkeer wat op een directe wijze op je website terecht komt, iedereen die dus gelijk de URL in zijn browser invoert en die gelijk op je website terecht komt. Ook al het verkeer wat niet precies bestempeld kan worden wordt onder Direct verkeer gezet. En kan bijvoorbeeld ook van een andere website komen of link. Of bijvoorbeeld van een radio of televisie advertentie.

In de praktijk is Direct verkeer vaak maar een klein onderdeel van je totale website bezoekers. Aangezien maar weinig gebruikers jouw URL direct invoeren als je nog geen naamsbekendheid hebt. En zelfs dan zal dit vaak eerst ingevoerd worden in Google. Waardoor dit onderdeel weer bij het Organisch of Betaald verkeer onder valt.

Organisch verkeer is het verkeer dat van organische bronnen komt, dit is meestal van zoekmachines afkomstig. En komt van bijvoorbeeld Google, Bing, DuckDuckGo of Brave zoeken.  Gebruikers voeren dan een zoekopdracht in, en deze wordt vertaalt naar een resultatenpagina van beste overeenkomsten voor de zoekopdracht. Met optimalisatie en investering van tijd en geld kan je ervoor zorgen dat jouw website hierin zo hoog mogelijk in staat. Al het verkeer wat vervolgens via deze zoekresultaten naar jouw website komt is dan een Organisch resultaat. 

Dit vormt vaak een groot onderdeel van je totale website bezoekers, voornamelijk omdat Google door een groot deel van de westerse wereld wordt gebruikt voor vrijwel elke internetervaring. 

Sociaal verkeer is bezoek vanaf de diverse Sociale netwerken zoals Facebook, Instagram, Reddit en anderen. Dit zijn vaak video’s, posts en andere zaken die je post en daarmee de aandacht vestigt op jouw content. Dit is vaak maar van korte duur, daarom is het vaak van toepassing om vaker te posten op Sociale Media dan dat je dit op andere kanalen doet. 

Betaald verkeer kan zowel op andere websites zijn, de zoekmachines en binnen Sociale Media. Dit zijn de advertenties waar je voor betaald en die per klik vaak werken, of een zekere hoeveelheid impressies die de advertenties ontvangen. Betaald verkeer is de snelste en vaak zekerste manier van verkeer naar je website te krijgen. En wordt daarom veel ingezet door elk bedrijf of onderneming. 

Referentie verkeer is verkeer wat afkomstig is vanuit andere websites en links, dit valt ook vaak onder direct verkeer. Maar kan bijvoorbeeld optreden als een andere website je quote of via een link je content of product linkt. Dit is in de meeste gevallen dat je hiervoor dient te betalen. Gratis of organische backlinks zijn moeilijk te verkrijgen in de meeste markten. 

Wie bezoekt mijn website?

Welke pagina’s worden bezocht? 

Nu je weet wie je website heeft bezocht en waarvandaan is het ook belangrijk om te weten welke pagina’s worden bezocht. Dit is met de laatste Google Analytics 4 versie eenvoudig in te zien in het rapport over Pagina’s en Schermen. Hier kan je direct inzien welke pagina’s in de door jouw aangegeven periode zijn bezocht. Het is ook mogelijk om een traject in te zien van een individuele gebruiker en bijvoorbeeld te zien op welke pagina ze binnen zijn gekomen, en welke pagina’s ze hierna hebben bezocht. 

Je populairste pagina’s uitbreiden

De populairste pagina’s zijn aan te raden om nog een keer te bekijken en te zien wat hier de reden achter is. Heb je hier bijvoorbeeld meer voor geadverteerd? Meer ingezet in de content hierop of vaker naar gelinkt vanuit andere pagina’s? Dit soort zaken zijn even onder elkaar te zetten en ook toe te passen op nieuwe pagina’s of andere pagina’s. Zo kan je het succes van je populairste pagina’s beter spreiden, al je verkeer namelijk van 1 pagina of post afhankelijk hebben is vaak een strategie die nog wel eens averechts kan werken. In deze is het raadzamer om je succes hierin te spreiden. 

Meer bezoekers trekken naar je website

Meer bezoekers trekken naar een website staat natuurlijk bij meerdere webmasters op de agenda om ook in 2023 meer de focus op te leggen. Meer bezoekers betekend meer ogen op je diensten of producten, en dus in de meeste gevallen ook meer conversies of aankopen. Het is daarom het doel van vrijwel iedereen die een website onderhoud om meer bezoekers te trekken. Dit kan je doen op meerdere manieren, en kan ook weer terug voor gekeken worden naar de verschillende manieren van verkeer ontvangen op je website. Dus via Organische resultaten en Betaald verkeer als twee voorbeelden. 

Je zal hiervoor echter na dienen te kijken wat er mogelijk is binnen je budget en waar je het beste je tijd in kunt investeren. We raden aan om altijd op de hoogte te blijven van recente ontwikkelingen. Zoals nu de ChatGPT A.I. de wereld opschud met zijn antwoorden en suggesties. Enige ontwikkelingen op het web zijn dus belangrijk om op in te spelen en hier je voordeel uit te halen. 

Wil je meer te weten komen over websites, hosting en de ontwikkelingen hierachter? Houdt dan onze blog posts in de gaten en volg ons op Sociale Media!