Waarmee wordt jouw website het vaakst bezocht?

Bekijk ook eens een van de onderstaande artikelen

Rapport Paginas en Schermen binnen Google Analytics

Er zijn een hoop verschillende tools die je kunt gebruiken om de statistieken
Lees meer

Moet je meerdere domeinnamen registreren?

Het kiezen van een domeinnaam is een belangrijke stap bij het opbouwen van
Lees meer

Affiliate Marketing: De Verwachtingen vs De Realiteit

Affiliate marketing wordt vaak gepresenteerd als de ultieme manier om passief
Lees meer

Waarmee wordt jouw website het vaakst bezocht?

Het is voor een aantal redenen interessant om te weten met welk apparaat en besturingssysteem jouw website het meest wordt bezocht. Sinds geruime tijd is mobiel verkeer uiteraard niet meer weg te denken uit het dagelijkse beeld, maar hoeveel mensen bezoeken jouw website nog via andere apparaten? Dat leggen we in deze blog post haarfijn voor je uit.

Nakijken binnen Google Analytics

Om dit te kunnen nakijken heb je een statistieken tool nodig op je website, de vrijwel standaard optie die hiervoor gebruikt wordt door velen is Google Analytics. Voornamelijk omdat Google Analytics ook naadloos samenwerkt met andere tools van Google, zoals Search Console, Ads, en ook AdSense. Hierdoor is het vaak de default keuze. Ook is dit eenvoudig te installeren binnen je website, binnen WordPress is bijvoorbeeld de officiële plugin van Google hiervoor te installeren,  Google Sitekit. Waarmee dit in een keer allemaal voor je gekoppeld wordt. 

Wanneer je Google Analytics gekoppeld hebt aan je website dan kan je onder het volgende menu dit inzien. 

Ga naar Rapporten -> Technologie -> Technisch overzicht

Waarmee wordt jouw website het vaakst bezocht?

Hierna zie je een rapport staan voor de verschillende besturingssystemen die gebruikt worden om jouw website te bezoeken, hier kan even heen gegaan worden om meer informatie te bekijken hiervan. 

Waarmee wordt jouw website het vaakst bezocht?

In het overzicht zie je de volgende besturingssystemen staan, laten we deze even doornemen mocht je nog niet duidelijk zijn welke apparaten dit dan precies kunnen zijn.

  • iOS, is het besturingssysteem van iPhones, en is binnen dit specifieke voorbeeld het meest gebruikte apparaat om de website te bezoeken.
  • Android, is het besturingssysteem van Android telefoons, op Linux / Google gebaseerd. Bijvoorbeeld Samsung, Motorola, Nokia, Oneplus, etc.
  • Windows, zal iedereen wel bekend mee zijn, dit is het meest gebruikte besturingssysteem van laptops en desktop computers.
  • Macintosh, is het desktop en laptop besturingssysteem van Apple, en wordt gebruikt door macbooks bijvoorbeeld.
  • Linux, is het Open Source besturingssysteem voor desktop en laptops. En wordt ook veel door servers ingezet.
  • Chrome OS, is een lijn laptops met het besturingssysteem van Google. Tevens ook gebaseerd op Linux.

In het rapport wat vervolgens opent kan je rechtsboven nog de tijdspanne selecteren, dergelijke rapporten worden vaak uitgedraaid voor een langere periode. En is bijvoorbeeld dus op 6 of 12 maanden te zetten. Zo krijg je een grotere indruk welke apparaten het meest worden gebruikt om jouw website te bekijken.

Waarmee wordt jouw website het vaakst bezocht?

De website die hierin als voorbeeld wordt gebruikt is een blog gemaakt met WordPress, en wordt dus door het grootste gedeelte gelezen door gebruikers op mobiele apparaten. Met iOS en Android. Dit kan op jouw website uiteraard anders zijn, maar voor blogs is dit vaak wel de norm. Zakelijke of technische websites kunnen bijvoorbeeld meer door desktop en laptops worden bezocht.  Alhoewel dit ook steeds meer kan verschuiven. 

Conclusies hieruit trekken en actiepunten maken

Aan jouw de taak als websitebeheerder om jouw website op alle apparaten fijn te maken in het gebruik,  als het merendeel van het verkeer naar je website gebruik maakt van mobiele telefoons. Dan is een groot actiepunt om ervoor te zorgen dat je hier sterk rekening mee houdt hoe jouw website te gebruiken is op deze apparaten. Test je website niet enkel uitvoerig met je eigen mobiel, maar probeer ook verschillende schermgrootten te proberen met bijvoorbeeld de developertools van Google Chrome. Je kan hier namelijk de schermdimensies aanpassen om verschillende groten te testen. 

Vrijwel alle bekende thema’s binnen WordPress zullen een dynamische styling hebben, die zich automatisch aanpast naar de schermgrootte van de gebruiker. Wel is zaak dat je controleert of alles hier ook correct op blijft functioneren. Loop dus menu’s langs, links, en enige andere onderdelen of functionaliteit die je op jouw website actief hebt staan. En schrijf enige punten die je tegenkomt gelijk op om naar te kijken en op te lossen. Het lukraak testen en dit vervolgens niet gelijk aanpassen of verbeteren zal snel vergeten worden. Probeer dus een actieplan te maken en onderhouden van enige punten die je tegenkomt. 

Op deze manier kan je dus een inhoudelijke blik werpen op welke manier en waarmee jouw website het vaakst wordt bezocht. En kan je hierop inspelen op de content die je publiceert en hoe je dit formatteert. Zo zorg je ervoor dat jouw website de beste successen behaald!

Maak jouw website klaar voor elk apparaat met MijnHostingPartner.nl

Of jouw bezoekers nu op iOS, Android, Windows of een ander besturingssysteem zitten, met de snelle en betrouwbare hosting van MijnHostingPartner.nl zorg je ervoor dat jouw website altijd optimaal presteert.

Kies voor hosting die perfect samengaat met WordPress, responsive thema’s en de nieuwste technologieën — en laat geen enkele bezoeker afhaken door trage laadtijden of fouten.

🚀Start vandaag nog met MijnHostingPartner.nl en haal het maximale uit jouw website!