Webhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nl

Stappen om een website uit een dip te krijgen

Stappen om een website uit een dip te krijgen
MijnHostingPartner

Stappen om een website uit een dip te krijgen

Het kan gebeuren dat de prestaties van je website in een dip belanden, wat kan leiden tot een afname van het verkeer en de betrokkenheid van gebruikers. Gelukkig zijn er verschillende stappen die je kunt nemen om je website weer op het goede spoor te krijgen. Met de tips die wij behandelen in deze blog post kan je ervoor zorgen dat de groei van je website weer op de goede rit komt. Laten we beginnen!

Neem een stap terug en analyseer

Begin met het analyseren van de situatie. Maak gebruik van webanalysetools zoals Google Analytics, Google Search Console en of Microsoft Clarity om inzicht te krijgen in belangrijke statistieken zoals verkeersbronnen, bouncepercentage en conversieratio. En bekijk hier voornamelijk voor naar de geschiedenis hiervan en de resultaten van de recentere resultaten. Dan kan je met meer idee bepalen wat jouw volgende stappen zijn en waar de pijnpunten liggen. 

Controleer technische aspecten

Zorg ervoor dat je website vrij is van technische problemen. Trage laadtijden, foutpagina's en andere technische kwesties kunnen de gebruikerservaring negatief beïnvloeden. Maak gebruik van tools zoals die van Ahrefs of Semrush om een volledige website hosting scan uit te voeren, en controleer zelf op meerdere apparaten of jouw website goed te gebruiken is. Google Search Console heeft hier ook een rapportage voor ingebouwd, die de werking ook apart bijhoud voor zowel Desktop of Mobiele apparaten. 

Optimaliseer voor Zoekmachines (SEO)

Organisch zoekverkeer blijft nog steeds een belangrijke bijdrage voor menig website aan het aantal totale bezoekers, met de juiste strategie is hier veel te behalen. En kan er gericht verkeer worden binnengehaald, zonder dat hier per klik voor te hoeven betalen. Het is echter verstandig om niet exclusief te vertrouwen op organisch zoekverkeer. Google staat namelijk niet stil, en kan met een wijziging in hun algoritme er maar zo voor kiezen om jouw resultaten te laten zakken. Probeer dus altijd zoveel mogelijk verkeer van meerdere bronnen te halen. En niet teveel op 1 bron te leunen. 

Contentanalyse

Evalueer de inhoud op je website. Zorg ervoor dat deze actueel, relevant en boeiend is. Het toevoegen van nieuwe, waardevolle inhoud kan bezoekers aantrekken. Je bestaande content kan ook tevens bijgewerkt worden en uitgebreid met bijvoorbeeld nieuwe informatie. Geef dit altijd na het wijzigen nog apart door via Google Search Console dat deze URL opnieuw geïndexeerd dient te worden. En controleer of je sitemap bijgewerkt is met de wijzigingsdatum. 

Sociale Media en Marketing

Sociale Media blijft een krachtige tool die je kunt gebruiken, voor zowel betaald verkeer als organisch. Met een actief en populair Social Media profiel kan je een hoop bereiken. Ieder bedrijf in jouw branche zal hier echter ook in actief zijn, en je zal hierin een hoop moeite dienen te steken om hierin bovenuit te blinken. Met een verhoogde aanwezigheid en het regelmatig publiceren van updates en posts kan je hierin je best doen om de populariteit te verhogen. Ook met een relatief klein budget kan je alsnog een hoop interactie veroorzaken op een advertentie. 

Emailmarketing

Benut je mailinglijst door gerichte e-mails te sturen over updates, aanbiedingen of nieuwe inhoud op je website. Als je nog geen mailinglijst gebruikt of gestart bent, dan is het een waardevol item om aan te beginnen. Veel websitebeheerders en bedrijven vinden een mailinglijst nog steeds dé manier om mensen op een directe methode aan te spreken. 

Feedback Verzamelen

Vraag feedback van gebruikers of klanten. Deze inzichten kunnen waardevol zijn bij het identificeren van problemen en het plannen van verbeteringen.

Concurrentieanalyse

Onderzoek de websites van concurrenten om te begrijpen wat zij beter doen. Dit kan je inspireren en ideeën geven voor verbeteringen op jouw site.

Optimaliseer voor Mobiel Gebruik

Ondertussen zal dit voor de meeste mensen een open deur intrappen zijn, maar zorg ervoor dat je website goed presteert op mobiele apparaten. Een positieve mobiele ervaring is cruciaal, en is nog belangrijker geworden sinds hier ook rekening mee wordt gehouden in de ranking van Google en andere zoekmachines. 

Gebruik Online Marketingtools

Maak gebruik van online marketingtools zoals Google Search Console, SEMrush of Moz om de prestaties van je website te analyseren en te verbeteren. 

Het herstellen van een website dip vergt tijd en toewijding. Blijf geduldig, werk consistent aan verbeteringen en houd de resultaten nauwlettend in de gaten. Met deze stappen kun je je website weer laten groeien en het verkeer en de betrokkenheid van gebruikers vergroten.