Meerdere mail accounts bijhouden

Bekijk ook eens een van de onderstaande artikelen

Kan ik WordPress gratis leren?

Er zijn een hoop bronnen beschikbaar om gratis aan de slag te gaan met het
Lees meer

WordPress versnellen

Een WordPress website kan traag laden om een hoop verschillende redenen met
Lees meer

WordPress Thema Astra

Het uitkiezen en naar wens maken van een WordPress thema kan meer tijd in
Lees meer

Meerdere mail accounts bijhouden

Zodra jouw portfolio aan websites en domeinnamen uitbreid kan het ook een logisch gevolg zijn dat jouw email adressen zich uitbreiden. In deze blog post delen we een aantal tips hoe je dit het makkelijkst kunt beheren om niet achter te raken met mail. Laten we beginnen!

Veel mensen beginnen met 1 website en 1 domeinnaam, naarmate je meer ervaring opdoet binnen de wereld van het internet echter zal je vanzelf zien dat met de tijd er meerdere domeinen opeens binnen je portfolio verschijnen! Met de lage kosten van een domeinnaam en de hosting pakketten die meerdere domeinen ondersteunen bij MijnHostingPartner.nl is dat ook niet zo gek.  

Vaak komen er domeinen bij van vrienden en familie, nieuwe projecten die je interessant vindt, of een domeinnaam die je in een opwelling registreert. Ervaring leert dat niet ieder domeinnaam ook daadwerkelijk helemaal uitgewerkt wordt met een website en content hierop, maar email is toch wel vaak het eerste wat aangemaakt en gebruikt wordt. 

Naarmate je echter de meerdere email adressen allemaal bij wilt werken zal je merken dat het soms lastig wordt om hier overzicht in te houden. Binnen de webmail kan je namelijk maar 1 email adres beheren, of je moet alle mail door te sturen naar 1 algemeen email adres. Dit is echter in veel situaties niet wenselijk. 

De oplossing hiervoor is om gebruik te maken van een email client of programma. Er zijn hier een heleboel opties voor, zoals: 

Thunderbird

Thunderbird is al geruime tijd de oplossing voor het beheren van al jouw email adressen, dit programma is open source, en dus gratis te gebruiken voor zowel particulieren als zakelijke gebruikers. Heeft een hoop ingebouwde functionaliteit die je nodig hebt, is overzichtelijk, en kan aangepast worden naar wens met vele thema’s en opties. 

Thunderbird is ook een van de oudste en meest volwassen opties die er zijn binnen de Open Source en gratis te gebruiken email programma’s. En is hierdoor bijzonder geschikt voor iedereen die opzoek is naar een langdurige oplossing hiervoor.

Outlook (Betaald of gratis)

Outlook is de standaard keuze voor menig bedrijf en particulier, waar particulieren gebruik kunnen maken van de gratis Outlook versie die nu binnen Windows 11 beschikbaar is. En bedrijven vaak kiezen voor een Office 365 licentie. Outlook is echter niet meer wat het geweest is, en is door bepaalde keuzes van Microsoft in veel opzichten fijner in gebruik geworden, maar ook in veel opzichten niet meer de beste keuze zijn. 

Je hebt bijvoorbeeld binnen de gratis versie van Outlook geen totale privacy meer in je eigen mail adressen, je dient namelijk akkoord te gaan dat de data van je mail adressen ook naar de servers van Microsoft worden verzonden. Die ook in het buitenland zich bevinden. Een punt wat juist de originele insteek is van een eigen domeinnaam en mail. Ook wordt de AI van Microsoft Copilot steeds meer geïntegreerd binnen Outlook, wat positief of negatief opgevat kan worden.  

Daarnaast worden derde partij Exchange email adressen (nog) niet ondersteund binnen de laatste versie van Outlook, je wordt dus vaak geforceerd om binnen het ecosysteem te blijven. Met alle kosten van dien.  

Veel bedrijven zijn dus opzoek naar een alternatieve oplossing hiervoor, helaas is Thunderbird vaak niet de meest aansluitende keuze voor bedrijven. Aangezien hier geen (native) Exchange email adressen op ondersteund worden. 

Emclient

Door de samenwerking van SmarterMail en Emclient zijn veel onderdelen en functionaliteit die je als bedrijf zoekt hier mogelijk in, deze mail client is fijn in gebruik en biedt uitgebreide ondersteuning voor zowel Exchange mail adressen en IMAP. Met geïntegreerde agenda en nog vele andere mogelijkheden. 

Emclient is door particulieren gratis te gebruiken, voor zakelijke klanten is er een licentie beschikbaar om aan te schaffen. 

Voor alle besproken email programma’s en vele meer zijn er handleidingen te vinden in onze kennisbank, om stap voor stap begeleid te worden met screenshots en duidelijke stappen om binnen een handomdraai je email adres in te stellen!

Hoe beheer jij jouw email adressen het liefst binnen jouw hosting pakket? Laat het ons weten via Sociale Media!