Webhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nl

Hoeveel inkomsten loop je mis door adblockers

Hoeveel inkomsten loop je mis door adblockers
MijnHostingPartner

Hoeveel inkomsten loop je mis door adblockers

Met een website kan je op meerdere manieren inkomsten binnenhalen, door affilaite aanbedieningen die je promoot, donaties, verkoop van producten of het tonen van advertenties. Met de opkomst van adblockers kan je echter inkomsten mislopen. Hoeveel procent is dat? En wat betekend dit voor jouw website? Laten we dit behandelen in deze blog post. 

Met elke website kan je een verschillend verdienmodel hebben, of een combinatie van meerdere bronnen. Het merendeel van websites wordt echter niet gehost om alleen maar online te zijn zonder verdienmodel. Hosting moet betaald worden, alhoewel dit heel scherp geprijsd is bij MijnHostingPartner.nl, het domeinnaam komt terug met zijn jaarlijkse kosten, en het kost tijd en moeite om een website op te zetten. Voor de meeste webmasters is het daarom interessant om te kijken naar manieren om inkomsten uit een website te halen. Advertenties zijn al geruime tijd een belangrijk onderdeel hiervan, en is in 2021 ook nog steeds een belangrijke vorm van inkomsten van een website. 

Met de opkomst van steeds meer gebruikers die gebruikmaken van een adblocker echter zal je inkomsten mislopen. Volgens de cijfers van Statista.com hadden er in 2019 25.8 procent van alle gebruikers een adblocker actief in de Verenigde Staten. Dit wil zeggen dat grof gezien een kwart van alle bezoekers aan jouw website de advertenties blokkeren. Dit kan je zelf ook inzien op je website door jouw totaal aantal bezoekers of paginaweergaven erbij te pakken met Google Analytics en vervolgens deze data te vergelijken bij jouw advertentienetwerk. Met Google AdSense kan je zien hoeveel advertenties er getoond zijn aan de bezoekers. En datzelfde kan ook met de andere advertentienetwerken. 

Waarom gebruiken mensen adblockers? 

Mensen gebruiken adblockers om verschillende redenen, je zal het zelf waarschijnlijk ook gebruiken. Vaak doen mensen dit echter om ervoor te zorgen dat de content die ze willen lezen op jouw website beter te lezen is. Neem het volgende voorbeeld van een website die ik opzocht voor een recept voor mac en cheese voor vanavond. En zie wat voor advertenties deze website serveert tussen, boven en onder de informatie die er voor een bezoeker ertoe doet. 

Hoeveel inkomsten loop je mis door adblockers

Natuurlijk willen we geen vingers wijzen, daarom hebben we ons best gedaan om alle identificerende informatie te verwijderen uit bovenstaande screenshot. 

Het laat je echter wel een idee krijgen hoe advertenties weg kunnen nemen van de informatie waar mensen naar op zoek zijn. Om die reden gebruiken de meeste mensen een adblocker om ervoor te zorgen dat websites er wat schoner uitzien. 

Wat zegt dit aan jou als webmaster? Dat advertenties niet teveel weg moeten nemen van de gebruikerservaring. Het is verleidelijk om een website vol te gooien met advertenties zodra je hier inkomsten uit weet te halen. Echter is dit succes dan vaak van korte duur, en jaag je ook veel mensen weg. Het is zelfs zover gekomen dat Google hier rekening mee houdt voor de ranking van websites in het zoekmachine. Zodra het bounce rate van een website omhoog schiet door het gebruik van overvloedige advertenties, dan zal dit ook voor een lagere positie in Google zorgen. 

Wat kan je eraan doen om dit op te vangen? 

Bepaal dus een gezonde balans voor advertenties op jouw website, en probeer altijd relevante advertenties te laten tonen op jouw website. Niet altijd mogelijk, maar de grotere advertentienetwerken zorgen hier al voor dat een bezoeker ook relevante advertenties te zien krijgt. Ook zijn statitsche adverntenties een goede optie zodra jouw website hiervoor interresant is voor adverterdeerd. Met een statische advertentie in bijvoorbeeld het zijlint van een website. Kan je hier zelf complete controle over hebben. En dus ook adverteren voor een webshop, bedrijf of organisatie die je zelf ook vindt aansluiten. Met de Brave Browser kunnen gebruikers websites beloningen instellen in de vorm van cryptocurrency. Dit is ook een manier om dit op te pakken en voor beide partijen prettig te houden. 

Om een voorbeeld te geven, stel je hebt een website die de focus legt op sport en tips hierbij. Dan kan je ervoor kiezen om een advertentie van de Decathlon er neer te zetten. Dit kan niet alleen een advertentie zijn, maar bijvoorbeeld ook een affiliate product wat aansluit op jouw website.

Ook kan je langzaam maar zeker uitbranchen naar andere manieren om inkomsten uit je website te halen. Het is vaak een goed idee om je kansen te spreiden, en niet van 1 pijler afhankelijk te zijn. Zoals het tonen van advertenties. 

We hopen dat je wat stof tot denken hebt opgedaan in dit artikel. En mocht je nog opmerkingen hebben of vragen, dan kan je altijd contact met ons opnemen.