Webhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nl

Handmatig je paginas controleren via Google Search Console

Handmatig je paginas controleren via Google Search Console
MijnHostingPartner

Handmatig je paginas controleren via Google Search Console

Er zijn een aantal manieren om meer inzicht te krijgen voor welke zoekwoorden jouw website verschijnt en hoe jouw individuele pagina’s presteren. Om ervoor te zorgen dat jouw website het best presteert is het vaak raadzaam om zover mogelijk te verkennen waar Google jouw website voor laat tonen. En hoe jij dit kunt aanpakken als beginnend webmaster is  met Google Search Console, een krachtige tool van Google zelf, die ook nog eens gratis is in gebruik. Lees snel verder hoe jij dit kunt gaan bestuderen!

Mogelijkheden van Google Search Console

Met Google Search Console heb je toegang tot een hoop informatie, je kan hierbij bijvoorbeeld inzien hoe jouw website presteert binnen het Google zoeknetwerk, Google Display en inzien of jouw website optimaal bruikbaar is. Met zowel mobiele prestaties als prestaties voor de desktop. Google Search Console is gemakkelijk te activeren voor je website hosting, en kan na het aanmaken eenvoudig met een TXT record in de DNS worden gevalideerd. Deze stappen die hiervoor nodig zijn hebben we uitgewerkt in een kennisbank artikel, deze is te vinden op de volgende link: 

https://www.mijnhostingpartner.nl/client/knowledgebase/algemeen/google-en-google-adwords/google-search-console-activeren-voor-je-website/

Google Search Console levert een hoop voordelen op om in te zien wat er zoal gebeurt binnen je website, en raden we vrijwel elke webmaster aan om te activeren. Zelfs als je geen andere tools van Google gebruikt zoals Google Analytics kan dit nog steeds een hoop informatie opleveren die jij kan gebruiken om het beste uit jouw website te halen.

Wat zijn jouw populairste pagina’s?

Binnen Google Search Console kan je dus een hoop zaken controleren met betrekking tot jouw website en Google. Een van de eerste zaken die wellicht interessant zijn om te weten is welke pagina’s het populairst zijn en het beste presteren. Dit kan je eenvoudig inzien binnen Google Search Console als je vanuit het home scherm naar de Prestaties gaat van de zoekresultaten in het linkermenu. Hierin zie je gelijk terug welke content of keywords de meeste kliks heeft gegenereerd naar je website toe van de afgelopen 3 maanden. 

Handmatig je paginas controleren via Google Search Console

Om meer inzicht te krijgen of de data te filteren kan je opties toepassen vanuit het scherm, zoals bijvoorbeeld de tijdspanne aan te passen of meer inzicht te krijgen van een bepaald keyword. 

Handmatig pagina’s controleren via Google Search Console

Eens in de zoveel tijd is het ook een idee om handmatig even je pagina’s in te voeren en precies in te zien wat de resultaten zijn van de afgelopen periode. Denk er altijd aan dat het tot wel 8 maanden kan duren voordat jouw individuele content optimaal wordt weergegeven in de Google Zoekresultaten. En dat het dus weinig zin heeft om dit elke week te controleren. Eens om de zoveel maanden kan je dit dus inplannen voor jezelf om op een vrijdagmiddag eens allemaal na te lopen. Dit kan je dan vervolgens doen in hetzelfde scherm, dus bij de prestaties -> Zoekresultaten. En hierna bij de opties bij + Nieuw jouw pagina’s in te voeren. Dan zie je welke sleutelwoorden worden weergegeven bij een individuele pagina, en wat jouw posities hiervan zijn. 

Handmatig je paginas controleren via Google Search Console

Klik dus op Nieuw ->  Pagina,  en voer hierna de exacte URL in van jouw pagina’s die je wilt inzien. Bijvoorbeeld een blog post, een specifiek artikel of landingspagina voor een product of dienst. Hierna zie je exact met welke keywords deze pagina verschijnt binnen de Google Zoekresultaten. En welke verdere data hieraan vast zit.

Handmatig je paginas controleren via Google Search Console

Keyword ideeën opdoen, posities inzien en meer

Buiten de keywords die je zelf al op oog had tijdens het maken van de pagina, kan je ook meer inzicht krijgen in welke zoekwoorden en termen nog meer gebruikt worden om deze pagina weer te geven. Je kan er dan voor beslissen om jouw pagina nog meer te optimaliseren voor de termen die nog niet de beste posities hebben. Of zelfs extra pagina’s en content maken voor termen die beter worden weergegeven in een separaat artikel of pagina. 

Neem dus je sitemap voor je of open al je content in WordPress en controleer eens al jouw gemaakte pagina’s. Je ziet dan waar ze voor worden weergegeven. Wat de posities hiervan zijn, en hoe je de pagina nog meer kunt optimaliseren. Dit is vaak onmisbare informatie voor elk bedrijf, freelance portfolio of blog die verkeer binnen wilt halen van het Google zoeknetwerk. En kan je net die extra zet geven om jouw pagina nog meer kansen te geven om de beste plekken te veroveren.