Webhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nl

Google Web stories gaan gebruiken

Google Web stories gaan gebruiken
MijnHostingPartner

Google Web stories gaan gebruiken

Zolang je bezig bent met online marketing hoor je met de tijd van alles over wederom een nieuw platform wat gebruikt kan worden. Google Web Stories is het laatste onderwerp wat in diverse kringen al bekend is. Het nieuwe kanaal van Google zelf verschijnt in de zoekresultaten, nieuws en Discover. In dit artikel laten we de mogelijkheden zien. 

Google Web Stories is een kanaal wat dus in te zien is bij een hoop andere Google diensten. Helaas is dit nog niet zichtbaar in de Nederlandse zoekresultaten. En zijn dus voor nu alleen nog maar interessant voor marketers die ook buiten Nederland hun websites op de kaart willen zetten. Google Web Stories zijn korte videos of een reeks afbeeldingen wat sterk lijkt op de stories van Instagram, of nu ook de Twitter functionaliteit. Het grootste verschil hierin is dat Google Web Stories ook direct getoond worden in de plekken waar het ook telt. Namelijk de diensten van Google. 

Om dit te gaan gebruiken dien je de Web Stories aan te maken. Hoe doe je dat? Met WordPress is het zo simpel als een plugin gebruiken. Met andere Content Management Systemen die je gebruikt in de hosting kan dit anders gaan. Of zelf gecodeerd moeten worden. 

Voor wie zijn Google Web Stories interessant? 

De focus van Google Web Stories is dat content op een nieuwe manier weer ingezet wordt. Niet perse een nieuwe techniek, maar wel op een plek waar deze stories en vorm van content niet eerder is ingezet. Met deze stories worden ook de zoekresultaten verrijkt met interactieve media in korte vorm. Oftewel weer de focus op mobiele telefoons. Oplettende maken het argument dat de natuurlijke zoekresultaten waar hard voor wordt gevochten, ook deze keer weer verder naar beneden geduwd worden. Door advertenties, YouTube resultaten, Featured snippets en ga zo maar door. Hier heb ik geen tegen argument voor. 

Wanneer je dus beschikt over een webshop, blog of website waar je een dienst verkoopt of mensen wil inspireren of activeren. Zijn Web Stories een nieuwe manier om op te vallen en meer publiek te trekken naar je website. Voorbeelden die genoemd zijn bijvoorbeeld mooie afbeeldingen van je producten, paklijsten voor stedentrips of nieuwe muziek of video waar een voorstukje van kan worden getoond. De mogelijkheden zijn daarbij zover als je zelf kan verzinnen. 

Tips van Google voor de beste Web Stories

Google heeft een aantal tips voorgesteld om Web Stories te gaan gebruiken voor jouw website en hier het beste uit te halen. De tips zijn vergelijkbaar voor tips die succesvolle Instagram Accounts ook gebruiken om succes te behalen. 

Gebruik Video om de aandacht van bezoekers te trekken en vast te houden, dit zijn video’s die het beste tot zijn recht komen in de portret modus van de camera. Gebruik dus gerust hiervoor een mobiele telefoon om dit op te nemen. Hoge kwaliteit van de filmpjes is niet noodzakelijk, de kwaliteit van de meeste behoorlijke mobiele telefoons zullen al voldoende zijn in dit format om er fatsoenlijk uit te zien. Met filmpjes die je maakt dien je ook closed captions te gebruiken, of ondertiteling zodat mensen die audio niet luisteren, bijvoorbeeld in een drukke trein, ook het volledige punt van een video snappen. 

Het verhaal vertellen in de eerste persoon wordt ook aangeraden, dit betekend dus dat je de story verteld vanaf jouw perspectief en bijvoorbeeld de selfie camera gebruikt in de video. Wanneer je wat uitlegt of een punt duidelijk wilt maken kan dit dus het beste verteld worden via jouw persoonlijke boodschap. 

Het gebruikmaken van de identiteit van je merk is ook de volgende tip die gegeven wordt, wanneer je een video of afbeelding maakt wordt het dus aanbevolen om hier je logo en huisstijl in te verwerken. Gebruik dus je kleuren en de typische stijl die je ook op andere social media en je website gebruikt. Zo ben je gemakkelijk te herkennen. 

Infographics en dynamische visuals werken nu eenmaal op Social media en ook op Google Web Stories. Met een grijpende infographic heb je meer kans op een actie of klik in de meeste gevallen. En is een simpele truc die je kan gebruiken om beter te scoren binnen dit kanaal. Met de korte spanningsboog van de meeste mobiele gebruikers kan je hier eenvoudig gebruik van maken door infographics en dynamische afbeeldingen te gebruiken. 

Verder wordt ook aangeraden om niet te veel gebruik te maken van stock afbeeldingen en video. Ook als je geen in-house grafisch designer hebt die je kunt gebruiken, kan je wel op andere manieren zelf afbeeldingen en video maken. Doe dit met je mobiele telefoon of kladder simpelweg wat op papier of in Paint. Als je ziet wat viral gaat qua media hoef je ook niet erg bezorgd te zijn wat er over je gedacht wordt. Stem dit wel af op je bedrijf of website echter. Zodra je jouw advocatuur website in de spotlight wilt zetten is het wellicht niet de slimste keuze. 

En als laatste tip die gegeven wordt is het aangeraden om gebruik te maken van peilingen en interactieve quizzen. Dit zorgt ervoor dat je een insight krijgt in hoeverre het publiek betrokken is met het onderwerp. En brengt meer met zich mee dan een doorsnee afbeelding. 

Ga jij Google Web Stories gebruiken zodra het gelanceerd wordt in Nederland? Of maak je er al gebruik van voor je website in het buitenland? Laat het ons zoals altijd weten via social media of de chat!