Webhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nl

De beste Sociale Media kanalen vinden voor jouw website

De beste Sociale Media kanalen vinden voor jouw website
MijnHostingPartner

De beste Sociale Media kanalen vinden voor jouw website

Het vinden van sociale media netwerken die het beste aansluiten bij jouw doelgroep kan een belangrijk aspect zijn van jouw marketingstrategie. Hier zijn enkele stappen die je kunt volgen om de juiste sociale media kanalen te identificeren en optimaal te gebruiken voor het promoten van jouw website. 

Jouw doelgroep analyseren en in kaart brengen

Begin met het grondig analyseren van jouw doelgroep. Identificeer demografische gegevens, zoals leeftijd, geslacht, locatie, interesses en gedrag. Dit lijkt misschien veel, maar kan je terugzien binnen Google Analytics. Je dient voor Gender, Leeftijd en andere interesses wel een optioneel onderdeel aan te zetten en je privacy verklaring en cookie melding hiervoor aan te passen. Maar met de standaard instellingen kan je al de locatie, steden en taal terugzien die bezoekers gebruiken op je website hosting. Combineer dat met de bron en je hebt vaak al voldoende om dit nader te bepalen. Mocht je dit uit privacy redenen niet willen verzamelen. 

Onderzoek populaire sociale media platforms

Onderzoek welke sociale media platforms momenteel populair zijn en welke door jouw doelgroep worden gebruikt. Platforms zoals Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Pinterest, Snapchat, Reddit en TikTok hebben allemaal verschillende gebruikersgroepen en functies. Lees over de kenmerken en het publiek van elk platform om te bepalen welke het beste aansluit bij jouw doelgroep. En kijk ook naar de interactie die bepaalde posts krijgen. Als je zelf een account hebt op deze sites en hier actief mee omgaat, dan krijg je hier vaak een beter idee van wat er zoal populair is. Voor alle zakelijke doeleinden voor je website raden we echter dit sterk aan om een bedrijfsaccount aan te maken. Je wilt dit namelijk niet gekoppeld hebben aan een persoonlijk profiel. 

Kijk naar de Sociale Media kanalen van jouw concurrenten

Onderzoek welke sociale media kanalen jouw concurrenten gebruiken. Als ze al actief zijn op bepaalde platforms en succesvol zijn in het bereiken van jouw doelgroep, kan het de moeite waard zijn om die kanalen ook te overwegen. Analyseer hun aanwezigheid, betrokkenheid en groei op die platforms om inzicht te krijgen in hun strategie. Het is echter geen goed idee om concurrenten hun ideeën en posts klakkeloos over te nemen, niet alleen kan dit voor negatieve publiciteit zorgen, maar ook voor de relaties onderling in de markt negatieve gevoelens oproepen. 

Gebruik enquêtes en klantfeedback

Het gebruikmaken van een enquête of (korte) vragenlijst bij de bestelling of later in de reis die een klant aflegt kan ervoor zorgen dat je op een directe basis kan bepalen waar jouw klanten je gevonden hebben. Een enkele vraag kan al in helpen om dit nader te bepalen, deze vraag kan je verplicht maken, maar is vaak beter om optioneel te maken tijdens het bestelproces. De simpele vraag:  Hoe heb je ons gevonden? Met een kleine multiple choice en of een invoerveld kan je al een idee geven hoe een klant je gevonden heeft. De standaard keuzes kan je al met radio knoppen invoeren in het veld, en kan bijvoorbeeld uit de volgende keuzes bestaan: 

  • Sociale Media
  • Google zoeken
  • Offline reclame, krant, tijdschrift, andere advertentie
  • Mond op mond
  • Anders, voer in: ….

Zo kan je deze vraag zo simpel mogelijk houden, en twee seconden werk maken voor een klant. Dit wil je zo snel en pijnloos mogelijk maken om in te voeren, zodat dit een lage drempel vormt die een klant dient te nemen. Als je namelijk een complete vragenlijst hiervoor maakt, of mensen forceert om hier lang aan te besteden dan kan dit ook voor een hoop afhakers zorgen. 

Het gebruik van enquêtes, klantfeedback en interactie met jouw doelgroep om te achterhalen welke sociale media platforms zij gebruiken en het meest waarderen. Om bovenstaande lijst nog verder uit te breiden kan je vragen stellen over hun favoriete sociale media kanalen, waar ze actief zijn en waar ze het liefst content consumeren. Deze directe feedback kan waardevolle inzichten opleveren en je helpen bij het nemen van weloverwogen beslissingen. En bijvoorbeeld je advertentiebudget te verhogen voor een bepaald kanaal waar de meeste klanten vandaan komen, of jouw content focus hierop aan te passen. Ook in deze langere enquêtes is het belangrijk om dit zo eenvoudig mogelijk te maken voor klanten, zelf zal je hier ook wel ervaring in hebben, er zijn maar weinig mensen die vrijwillig een lange enquête invullen waar niets tegenover staat. Langere enquêtes kan je bijvoorbeeld belonen met een te verloten prijs, of bijvoorbeeld 5% korting op een volgende bestelling. 

Experimenteer en analyseer

Het kan handig zijn om te experimenteren met verschillende sociale media kanalen om te zien welke het beste werken voor jouw specifieke doelgroep. Start met een of twee platforms die het meest veelbelovend lijken en monitor de betrokkenheid, het verkeer en de conversies die ze genereren. Analyseer de resultaten en pas jouw strategie aan naar aanleiding van de resultaten. Maak hiervoor een rapport of houdt alle informatie even centraal in een Excel bestand, zo kan je in een oogopslag zien wat de verschillen zijn, en hoeveel hier tegenover staat. Zo kan je een beter idee krijgen als dit allemaal even onder elkaar staat. Vul hier bijvoorbeeld de tijd in die je kwijt was met het creëren van de content en het publiceren hiervan, de weergaven, en de interactie die dit opgeleverd heeft op de website zelf. Dit kan je deels bijhouden via het Sociale Media kanaal, maar ook op de website zelf met behulp van Google Analytics. 

Onthoud dat het belangrijk is om jouw doelgroep te blijven monitoren en te luisteren naar hun feedback. Sociale media trends kunnen snel veranderen en nieuwe platforms kunnen opkomen, dus wees bereid om jouw strategie aan te passen en nieuwe kanalen te verkennen als dat nodig is. Blijf daarom ook zelf persoonlijk actief op de diverse sociale media kanalen, zo kan je vaak zelf ook zien wat hier precies gebeurt. 

Welke Sociale Media Kanalen sluiten het meeste aan binnen jouw doelgroep? Laat het ons weten!