Webhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nl

Bestaande content optimaliseren

Bestaande content optimaliseren
MijnHostingPartner

Bestaande content optimaliseren

Wanneer je al een poosje een website hebt lopen draaien, en hier regelmatig content in de vorm van blog posts of berichten aan toevoegt. Dan zal je op een gegeven moment zien welke posts en berichten het beste hebben gepresteerd. In dit artikel leggen we uit hoe je die niet goede presterende artikelen een boost kan geven met een aantal tips en trucs. 

Met een website die de focus legt op het publiceren van content, bijvoorbeeld een blog of een andere website. Dan zal je na een jaar of meer aardig wat content op de website hebben staan. Er geldt zoiets als een 20 80 regel, waarin 20% van je artikelen voor 80% van al het verkeer zorgen op je website. De truc is om ook jouw andere content die minder goed presteert aan te passen en up te daten. Dit kan je doen op een aantal verschillende manieren. Laten we hierin duiken!

Inventarisatie maken van je eerdere content

Om te weten welke artikelen of pagina’s het meeste verkeer inbrengen op je website heb je een tool nodig zoals Google Analytics of Microsoft Clarity. Met deze tools krijg je meer inzicht hoe een individuele pagina presteert en hoe je hier wellicht meer uit kan halen. Deze tools zijn gratis te gebruiken en raden we sterk aan om al zo snel mogelijk te installeren binnen je website. Dit is vaak een kwestie van een stukje code plaatsen in de head van je website hosting. Om dit hierna gelijk bij te houden. 

Binnen Google Analytics kan je hierna kijken bij je content om te kijken welke pagina’s het beste presteren en welke niet. Dit doe je door onder het rapport te kijken van de afgelopen maand, of juist het afgelopen jaar. Onder Gedrag -> Site content -> alle pagina’s kan je vervolgens precies zijn waar al jouw pagina’s staan in de ranglijst. 

Bestaande content optimaliseren


Hier kan je een idee krijgen van het aantal pagina’s welke het beste presteren, de screenshot die je hierboven ziet is van 1 maand op een typische blog website in de webhosting van MijnHostingPartner.nl. En zie je dus welke posts het meeste succes hebben gehad. En welke pagina’s niet. 

Realiseren wat er nog verbeterd dient te worden

Ga vervolgens met de data die je op bovenstaande manier verzameld hebt kijken welke posts het slecht presteren. Dit kan je ook nog verder doen door deze pagina of zoekterm ook in te voeren in je Google Search Console, om ook inzicht te krijgen hoe dit komt verder. Ga daarvoor met de pagina of URL die minder presteert naar Prestaties in Google Search Console en ga zover terug als je wilt. Daarna op pagina zoeken op de volgende manier: 

Bestaande content optimaliseren

En dan zie je in de grafiek en hieronder voor welke zoekwoorden de pagina naar boven komt , en hoe deze pagina heeft gepresteerd in het tijdsbestek: 

Bestaande content optimaliseren

Kijk vervolgens kritisch naar de artikelen. En ga even de volgende check list af: 

Hoeveel content staat er in het artikel? Is dit te weinig, of afgeraffeld. Zijn er nog meer vragen die je kan beantwoorden in het artikel?  

Maak je gebruik van de juiste koppen en niet te lange alinea's? 

Maak je gebruik van aansluitende media, zoals een leuke afbeelding of info graphic. 

Kan de URL of descriptie beter aangepast worden naar de zoekterm? Te lang of te kort kan hier al een oorzaak van zijn.

Wordt er intern of extern gelinkt naar dit artikel? Of komt dit nergens anders voor op de website? 

Waar komt het verkeer vandaan? Is dit via Organisch, Social of Referral verkeer? 

Ga met deze vragen beantwoord verder naar de volgende kop.


Updaten van bestaande artikelen

Het updaten van bestaande artikelen is dus een goede strategie om ervoor te zorgen dat jouw website over het algemeen beter gaat presteren. Het is natuurlijk zonde om al die eerdere moeite die erin gestoken is te laten liggen op tafel. Daarom kan je met de gedaande checklist hier verder actie op ondernemen om dit te verbeteren. 

Kijk dus kritisch naar je content en probeer dit aan de hand van de checklist te verbeteren, kijk ook of je hier nog een nieuwe hoek in kan vinden. Of nog een vraag onbeantwoord laat in het artikel. Meer content in een artikel is in weinig gevallen schadelijk voor de prestatie. Meer content betekend over het algemeen meer termen waar het artikel voor kan ranken in zoekmachines. 

Ga ook met de content die je geschreven even af op spelfouten, en probeer de laatste trends eens uit waarover je hoort. Zoals het toepassen van links in een inhoudsopgave voor de extra meta data te pakken krijgen. Dit zorgt voor een mooier resultaat en betere prestaties.  

Content actief weer promoten op Social Media

Indien de content niet zo goed heeft gepresteerd op social media dan zal je hier wat aan moeten passen. Probeer bijvoorbeeld een andere foto uit bij het bericht, probeer hier een video of podcast van te maken. Of maak een video over het blog artikel. Andere vormen van media presteren ook anders op sociale netwerken. 

Probeer anders ook eens een ander Social media kanaal voor jouw website promotie. Bijvoorbeeld in plaats een keer wat minder aandacht spenderen aan twitter als daar de resultaten minimaal zijn. Maar dan bijvoorbeeld een paar maanden de focus leggen op Instagram. Probeer wel altijd regulier te blijven posten, dit zorgt ervoor dat je geen verlies krijgt op het originele social media kanaal. 

We hopen dat je met deze paar tips weer een duidelijk actieplan voor jezelf kan maken. Dit kan ervoor zorgen dat jouw website verkeer flink toeneemt en dus de website weer tot nieuwe hoogten brengt!