Webhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nl

Wat is FLOC

Wat is FLOC
MijnHostingPartner

Wat is FLOC

FLOC is een technologie van Google, dit staat voor Federated Learning of Cohorts, en is in het nieuws gekomen door de privacy en security concerns die hiermee gebonden zijn. Laten we in deze blog post dieper hierop induiken en kijken wat er allemaal in het nieuwe advertentiemodel van Google komt. Lees verder voor alle informatie die noodzakelijk is om te weten!

De basis van FLOC

FLOC is dus een initiatief van Google, dit is een nieuw advertentie model waarmee Google mensen groepeert worden op basis van interesse, surfgedrag en persoonlijke informatie. Dit profiel wordt daarna doorgespeeld naar derde partijen, waaronder ook Facebook, om op basis van jouw zoekgedrag, surfgedrag en hele internet gebruik jouw advertenties aan te bieden die in hun ogen gericht zijn voor jou. Privacy gevoelige informatie van bijvoorbeeld medische websites zijn door FLOC ook in te zien door derde partijen en account gegevens die niet gedeeld mogen worden. Worden door FLOC gezien als interessant voor adverteerders.

De voorgaande technologie die tot heden nog gebruikt wordt voor het tonen van advertencies en andere middelen zijn de third party cookies. Deze technologie en manier van werken is inmiddels al 20 jaar oud en is broodnodig om te vervangen. De limitatie hieraan en al het nieuws hieromheen hebben gebruikers hiervoor al afgeschrikt. Google is dus bezig om hier een vervanging voor te realiseren. Om met een schone lei te beginnen. FLOC is een manier om in plaats van lokale cookies, de browser zelf te gebruiken om jouw online profiel op te bouwen. Je krijgt een label en vervolgens wordt dit gebruikt door adverteerders om jou advertenties te tonen. Dit model is echter gevoelig voor Discriminatie en je tot prooi maken voor adverteerders. 

FLOC maakt het mogelijk om gebruikers met vergelijkbare browsing gedrag samen te zetten in een groep of Cohort. Hierdoor krijg je dus profielen die bestempeld worden als bijvoorbeeld laag inkomen, of anderzijds minder waarde hebben voor adverteerders. 

Elke website waar je bijvoorbeeld inlogt met Log in met je Google Account, kan bijvoorbeeld het volgende te weten komen met je FLOC ID of cohort ID:

  • Specifieke informatie van jouw surfgedrag en jouw browsing geschiedenis. Trackers zouden kunnen achterhalen welke websites je hebt bezocht. 
  • Algemene informatie over de demografie en interesses. Zo kunnen er verschillende cohorten ontstaan van LGBTQ+ personen, Jonge mannen van begin 20, vrouwen rond de jaren 30, huidskleur, politieke voorkeur, en ga zo maar door. 

Elke website waar je mee in aanraking komt zal dus zonder moeite gelijk kunnen weten wat voor soort persoon je bent, zonder dat ze je bij dienen te houden met cookies over het internet. Een medische website die je bezoekt en informatie achterlaat hoeft niet te weten wat je politieke voorkeur is. En hetzelfde geld voor een retail website en je aanvraag voor therapie voor een depressie op een medische website. 

Brave browser statement

De ook bij ons populaire internet browser Brave, heeft hier natuurlijk geen positieve mening over. En gaat daarom standaard FLOC blokkeren. Onderaan in de bronvermelding zie je ook het artikel van Brave hierover, en raden we aan om te lezen.

Brave beschrijft ook nog een situatie die je als ondernemer kunnen schaden met een kleine webshop. Door het delen van informatie van gebruikers en het toepassen van de nieuwe geleerde informatie kunnen partijen zoals Amazon jouw niche publiek van jouw webshop kan bedienen met lagere prijzen, snellere levering en de Prime garantie. Aangezien Amazon ook inzage heeft in de advertentie profielen of interesses.

WordPress gaat dit automatisch blokkeren

WordPress ziet FLOC als privacy schending en gaat dit standaard met WordPress versie 5.8 blokkeren. Voor 41 procent van alle websites zal dit dus niet opgaan. En zal een doorn vormen in het plan van Google om FLOC de nieuwe standaard manier te maken voor het tonen van advertenties.