Webhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nl

Universal Google Analytics gaan vervangen

Universal Google Analytics gaan vervangen
MijnHostingPartner

Universal Google Analytics gaan vervangen

Zoals je wellicht al wel gezien hebt binnen Universal Google Analytics profielen en projecten, komt dit in juli 2023 geheel ten einde. Nieuwe gegevens en data zullen dan niet meer verwerkt worden door de partijen, en je oude property hierin heeft dan geen functionaliteit meer. Je hebt dus geen andere keuze dan de overstap te gaan maken naar Google Analytics 4, of een alternatief. Laten we behandelen in dit artikel hoe je dit kan gaan doen. En waar je rekening mee zal dienen te houden. 

Overstappen naar Google Analytics 4

Veel gebruikers zullen gaan kiezen om over te stappen naar Google Analytics 4, dit is immers de opvolging van Google zelf die je kunt activeren. Het is echter niet 1 2 3 geregeld om over te stappen naar Google Analytics 4, hier dien je namelijk naast de Universal property een Google Analytics 4 property voor aan te maken, en hierna te koppelen aan je website. Het wordt over het algemeen aangeraden om ervoor te kiezen om beide properties nog zeker een maand naast elkaar te houden en voor beide gegevens nog te verzamelen. In die transitie fase kan je dan ervoor zorgen dat jouw website hosting in ieder geval nog de statistieken verzameld. Zelfs als er wat fout gaat met één.

Zodra je jouw Google Analytics 4 property hebt aangemaakt dien je de tracking code up te daten binnen je website header of footer. En vervolgens de data verzamelen. Mij is opgevallen dat het wel even wennen is om de nieuwe Google Analytics te gebruiken. Er zit namelijk een hoop op een nieuwe plek.

Overstappen naar een alternatief

Meer dan een aantal gebruikers zullen ook gaan kijken naar een andere manier om de statistieken bij te houden, de updates die Google Analytics 4 met zich meebrengt zijn namelijk niet bij iedereen even populair. Meer en meer mensen kijken ook naar de gebruikte data en hoe dit werkt met de AVG wetgeving.

Microsoft Clarity

Microsoft Clarity is het alternatief op Google Universal Analytics, er is ook wat meer mee mogelijk dan andere oplossingen. Aangezien het ook ondersteuning biedt voor sessie playback. Een interessante tool die je laat zien hoe een gebruiker exact met je website is omgegaan. Zo kan er gekeken worden of er een plaatje gewijzigd dient te worden, een knopje wat anders moet, en nog veel meer. Met Microsoft Clarity kan je ook gewoon kosteloos hier gebruik van maken. Net zoals Google Universal Analytics en 4. 

Microsoft Clarity heeft wel een wat minder overzichtelijk pagina overzicht, dit zeg ik echter uit mijn ervaring, jij kan natuurlijk dit wel overzichtelijk vinden.  Installeer hem nu gemakkelijk zoals je dat ook zou doen met Google Analytics. 

Matomo Analytics

Matomo Analytics is wat meer te vergelijken met Google Universal Analytics en is een goede vervanger voor degene die hiervan afstappen. Matomo heeft als grote voordeel dat dit lokaal gehost kan worden. En dus geen externe bronnen hoeft in te laden of op te slaan. Jij blijft dus verder eigenaar van de data die ook verwerkt wordt. Wat natuurlijk ook weer voordelen kan opleveren voor de AVG en ander wereldwijde wetgevingen.  

Koko Analytics voor de WordPress gebruikers

Wanneer je opzoek bent naar een gemakkelijke optie om statistieken te verzamelen die je rechtstreeks via WordPress kunt installeren, dan kan je ook eens een kijkje nemen met Koko Analytics. Dit is een plug en play optie ontwikkeld door dezelfde mensen achter MailChimp en andere ontzettend populaire plug-ins. 

Koko Analytics zorgt ervoor dat je zonder enige moeilijke zaken in te stellen zo aan de slag kan met WordPress en de statistieken hiervan. Ideaal dus voor een hoop WordPress webmasters die liever niet alle technische zaken nodig hebben of interesse hebben in de statistieken die Google Analytics wel verzameld. 

Ben jij al overgestapt naar Google Analytics 4 met al je websites? Of moet je dit nog doen voor juli 2023? Wees hier niet te laat mee en plan dit nog dit jaar voor jezelf in. Des te eerder je ermee bent des te minder kans je hebt op data verlies. Je hebt ook de optie om over te stappen op een van de alternatieven. Laat ons weten wat jij gaat doen via Sociale Media!