Webhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nl

Is Google offline? Nieuwe status pagina van Google zelf

Is Google offline? Nieuwe status pagina van Google zelf
MijnHostingPartner

Is Google offline? Nieuwe status pagina van Google zelf

Google is de meest gebruikte zoekmachine in de westerse wereld en vaak ook hierbuiten. Met de miljarden zoekopdrachten die hierop worden uitgevoerd is Google ook geïntegreerd in het dagelijkse leven en werk van velen. Van het zoeken naar een leuk recept voor de kerstdagen tot het zoeken naar een plaatselijke loodgieter. Google helpt jouw om de juiste informatie te vinden.

Als website hosting eigenaar ben je in de meeste gevallen afhankelijk voor veel jouw dagelijkse bezoekers vanuit de zoekresultaten. Of dit nu de natuurlijke resultaten zijn die je weet te behalen, of de advertenties die je hebt lopen. Het was voorheen altijd maar de vraag of Google geheel up is, en dit was altijd giswerk van velen of dit het geval is. Nu is er echter een statuspagina van Google in het leven geroepen, om ervoor te zorgen dat het voor iedereen duidelijk is of Google up is en geheel bereikbaar is. Laten we in deze blog post een kijkje nemen naar deze pagina en waarvoor deze gebruikt kan worden. 

De nieuwe status pagina van Google

De nieuwe status pagina van Google voor Google Search of Zoeken is een basis pagina die je laat zien wat de actuele status is van de diensten hiervan. Drie onderdelen worden hier apart in behandeld, namelijk het Crawlen, Indexeren en Serveren van de Google Zoekresultaten. Alle drie onmisbare factors voor menig website. Met het crawlen houdt dit in dat een website zijn content kan worden ontdekt en verwerkt, zodra je bijvoorbeeld nieuwe content publiceert zoals een blog post of nieuwe landingspagina dient deze eerst ontdekt te worden voordat hij opgenomen wordt in de zoekresultaten. Afhankelijk van jouw website kan dit even duren, maar normaliter is hij met 24 uur wel bekend bij Google. Als hier dus een probleem mee is dan kan je dit op die plek even nakijken als het langer duurt dan verwacht.

Het indexeren sluit dan aan op het crawlen verder, dit is het opnemen in de zoekresultaten van jouw laatste content, website of andere bron, als hier dus een probleem mee zou zijn dan kan een website in zijn geheel niet geïndexeerd worden. Of enkel onderdelen hiervan tijdelijk niet bereikbaar zijn via Google. Als laatste is het serveren van de gecrawlde zoekresultaten die vervolgens geïndexeerd zijn. Dit is het daadwerkelijke tonen van de zoekresultaten aan de eindgebruiker, en wat de meeste mensen dus te zien zullen krijgen. Alle drie deze factoren maken dus uit of Google geheel functioneert, en worden daarom los van elkaar getoond met een groene checkmark wanneer alles in orde is.  Wanneer een van de andere tekens in beeld is dan weet je dat er wat aan de hand is, op Twitter is dan nader bij te houden ook wat de actuele status is. 

Is Google offline? Nieuwe status pagina van Google zelf

Afhankelijkheid van Google voor vele websites

Voor velen is Google de nummer 1 verzorger van verkeer naar de website toe, met de natuurlijke zoekresultaten kan jouw website gevonden worden door gebruikers met een specifiek probleem of vraag. Of kan er simpelweg informatie voorzien worden. Voor de meeste bedrijven is  het Organisch zoekverkeer naar de website een minder grote rol van het binnenhalen van nieuw verkeer. Maar kan met de juiste strategie dit wel worden.  Bedrijven zetten namelijk vaker in op het adverteren binnen Google en andere bronnen zoals Sociale Media om hun producten of diensten verder aan te bieden. Hier is namelijk zolang er betaald wordt vrij zeker dat er een percentage bezoek naar jouw website komt. Het proces om organisch resultaten te boeken neemt over het algemeen meerdere maanden in om zijn vruchten af te werpen. 

Veel websites hebben ook een andere doelgroep of opzet dan het rechtstreeks verkopen van producten of diensten, vaak informatieve blogs of websites die specifiek over een hobby of onderwerp gaan. En zijn inkomsten te halen uit het aanbieden van advertentieruimte en het linken met affiliatie producten. Deze websites hebben vaak geen betaalde advertenties omdat dit een ander rendement is. Deze zullen dus meer afhankelijk zijn van de werking en indexering van Google. 

Met de status tool van Google kan je dus in een oogopslag zien of er wat aan de hand is met Google, of met je eigen configuratie. Wat ook een hoop twijfel dus weg kan nemen in bepaalde momenten. Vaak komt het niet voor dat Google eruit ligt, maar er kan dus nu altijd gecontroleerd worden of alle services up zijn, voordat je hoeft te gaan twitteren. Wel zo handig!