Google vervangt Search Console Insights met inzichten

Bekijk ook eens een van de onderstaande artikelen

Kan ik gratis een website maken?

Het is mogelijk om gratis een website te maken voor het betrouwbaar hosten
Lees meer

De risicos van verlopen Domeinen

Een domeinnaam is meer dan alleen een adres op het internet – het is vaak
Lees meer

Afbeeldingen en meer toevoegen in WordPress

Media zoals afbeeldingen grafieken video’s en andere media toevoegen aan
Lees meer

Google vervangt Search Console Insights met inzichten

Sinds enige jaren is het beta programma van Google Search Console Insights beschikbaar, naar onze mening was dit een handig en helder overzicht voor minder technische gebruikers om in een handomdraai te zien hoe jouw website presteert binnen Google. 

In het afgelopen jaar is echter meer en meer functionaliteit binnen dit rapport verdwenen, en is dit minder zinvol dan voorheen. Google heeft dit nu geïntegreerd binnen Search Console zelf, laten we bekijken wat hierin mogelijk is en veranderd binnen deze blog post!

Google Search Console Insights

Met de lancering van Google Search Console Insights waren de rapporten en inzichten hiervan nog bijzonder bruikbaar, je kon bijvoorbeeld het volgende inzien tijdens deze eerste paar updates. 

Wat was er te zien in Google Search Console Insights bij de lancering?

  • Totale paginaweergaven van de website over de afgelopen 28 dagen
  • Gemiddelde sessieduur van gebruikers op de website
  • Populairste pagina’s van de site en hun prestaties
  • Top zoekopdrachten waarop de website werd gevonden in Google
  • Nieuwe zoekopdrachten die voor het eerst verkeer genereerden
  • Klikfrequentie (CTR) op zoekresultaten binnen Google Search
  • Verkeersbronnen buiten Google, zoals social media of verwijzende websites
  • Populaire verwijzende pagina’s die verkeer naar de site leidden
  • Nieuwe content (recent gepubliceerde pagina’s) met prestatie-inzichten
  • Top social media platforms die bezoekers naar de website stuurden
  • Aantal bezoeken via sociale media (bijv. Facebook, Instagram, Twitter)
  • Gebruiksvriendelijke en visuele weergave van gegevens
  • Gericht op minder technische gebruikers, zoals bloggers en kleine ondernemers
  • Duidelijke toelichtingen bij elke statistiek (zoals wat sessies of klikken betekenen)

In de jaren die hierna volgden werd er echter meer en meer hierin weggenomen, en was dit enkel maar een basisoverzicht wat niet veel toevoegde. 

Het nieuwe rapport Inzichten binnen Google Search Console

Sinds deze week is dit geintergreerd binnen Google Search Console zelf, en is het beta programma voor de aparte tool van Google Search Console Insights nu vervallen. En zal in de toekomst ook niet meer beschikbaar zijn. Nu is het enkel nog met de directe link in te zien. 

Het is op dit punt nog lastig te zeggen of dit een aanwinst of gemis zal worden, naarmate de tool in Google Search Console zelf ook populairder zal worden zal hier waarschijnlijk ook meer moeite in gestoken worden door Google om de inzichten hierin aan te vullen. In ieder geval zijn de inzichten een aanwinst in het reguliere Google Search Console, waar de data veel technischer gepresenteerd wordt. Een snelle over blik is hierin zeker voor minder ervaren gebruikers een fijne toevoeging, en nu het tevens niet meer noodzakelijk is om Google Analytics te koppelen wordt dit ook toegankelijker dan eerder.

Wat is er veranderd na de integratie in Google Search Console?

Google heeft het aparte Search Console Insights-dashboard inmiddels volledig geïntegreerd in de reguliere Google Search Console. Hoewel sommige inzichten behouden zijn gebleven, is de tool in zijn huidige vorm soberder en functioneler geworden – minder visueel aantrekkelijk, maar nog steeds bruikbaar voor content-eigenaren.

Wat er nog steeds beschikbaar is:

  • Klikken en vertoningen van je site in Google Zoeken
  • Prestaties van je content (o.a. populairste en dalende pagina’s)
  • Zoekopdrachten die verkeer naar je site genereren
  • Top landen vanwaar gebruikers je website bezoeken
  • Verkeersbronnen binnen Google (zoals Discover, Afbeeldingen, Video’s en Nieuws)

Wat is verdwenen of gewijzigd:

  • Geen gegevens meer uit Google Analytics, zoals sessieduur of bouncepercentage
  • Social media-verkeer wordt niet meer weergegeven
  • Nieuwe content wordt niet meer apart uitgelicht; alles valt onder één overzicht van pagina’s
  • De rapportage is minder visueel en intuïtief dan tijdens de bèta
  • Minder geschikt voor niet-technische gebruikers door de toegenomen soberheid in presentatie

Google heeft met deze wijziging dus het eenvoudiger gemaakt om dergelijke rapporten in te zien, helaas wel ten koste van bepaalde onderdelen die juist naar onze mening erg  bruikbaar waren. Wat denk jij van deze ontwikkeling? Laat het ons weten via Sociale Media!

Ben jij nog opzoek naar een betrouwbare hosting partij voor jouw website? Neem dan nu een kijkje binnen onze voordelige hosting pakketten!