Google test met AI Audio samenvattingen
Google heeft recent een nieuwe functionaliteit gelanceerd die het mogelijk maakt om met Google Gemini A.I. samenvattingen over een onderwerp in de zoekresultaten te generen. Dit brengt informatie van verschillende bronnen samen, en brengt de mogelijkheid om zo een audio samenvatting hierover te beluisteren. Laten we deze ontwikkeling behandelen in deze blog post, en wat voor gevolgen dit kan hebben voor de zoekresultaten van Google.
Enkel voor testers in de VS
De functionaliteit hiervoor is op tijd van schrijven enkel nog maar mogelijk wanneer je lid bent van het test programma van Google, en enkel nog maar in de VS. Nederland en Europa heeft deze mogelijkheid dus nog niet. Maar zal als deze testfase is afgerond ook wereldwijd uitgerold worden.
Google benadrukt ook dat de functionaliteit nog in de testfase is, en dus nog problemen of storingen kan bevatten in de audio.
Google blijft linken naar de bronnen
Ook met deze Audio samenvatting blijft Google wel de bronnen weergeven in het overzicht, de vraag blijft natuurlijk hoeveel gebruikers hiernaar door blijven klikken voor meer informatie. Een onderwerp waar nog weinig zekerheid in valt te geven. En enige cijfers die hiervoor uitkomen zijn vaak al verouderd of niet meer relevant na een recente update. De ontwikkelingen hierin gaan namelijk in een sneltrein vooruit. Zoals de A.I. wapenwedloop tussen de grote partijen verloopt.
Met elke update wordt er functionaliteit toegevoegd wat veel onzekerheid met zich meebrengt voor de traditionele uitgevers op een website, en ook op Sociale Media platformen zoals YouTube en meer. Ook in beeld en audio neemt Audio steeds meer ruimte in op menig platform.
Er wordt verder nog benadrukt dat de overzichten nog steeds naar de originele bronnen en makers linken in het overzicht, als de samenvattingen en overzichten echter steeds beter worden en de vraag van een gebruiker volledig beantwoorden, dan zullen de uiteindelijke bezoekers naar een bron natuurlijk afnemen. Het is hierdoor een ontwikkeling die menig website eigenaar onzeker maakt over de toekomst.
Eigen content ook aanbieden in Podcast formaat
Een strategie die je kan toepassen om hierop in te spelen is om ook jouw content te gaan serveren in audio formaat, bovenaan je content kan je dan intern of met een externe bron zoals Spotify jouw podcast insluiten. Om zo ook jouw content in niet alleen geschreven tekst te serveren aan je bezoekers. Maar ook in audio formaat om zo zoveel mogelijk bezoekers te bedienen met de content die ze prefereren.
Bestaande content kan je op die manier ook aanbieden op meerdere platformen, buiten de reguliere zoekresultaten in Google. Podcasts kunnen namelijk ook gevonden worden op platformen zoals Spotify en YouTube, en gedeeld worden op Sociale Media. Zo kan je buiten de traditionele “flow” van een gebruiker, wat samengevat kan worden naar: Gebruiker voert een zoekopdracht in, kiest uit de zoekresultaten, en bezoekt de website. Wat nu dus in gevaar is. Direct jouw content en diensten aanbieden via andere kanalen. Om zo alternatieve bronnen te generen van verkeer naar je website toe.
Net zoals andere experimenten van Google binnen A.I, zal het succes van deze functie afhangen hoe de eerste gebruikers hiermee omgaan. En zal de toekomst leren of deze functie wereldwijd uitgerold zal worden voor alle gebruikers.
Welke stappen neem jij om ervoor te zorgen dat er bezoekers blijven komen naar je website hosting? Deel het met ons op Sociale Media!
Lees de originele bronnen op:
https://www.searchenginejournal.com/google-launches-audio-ai-overviews-in-search-labs-test/548991/
https://blog.google/products/search/audio-overviews-search-labs/