Core update van Google gestart met uitrollen

Bekijk ook eens een van de onderstaande artikelen

Een website beheren zonder Content Management Systeem

Het is anno 2024 vrijwel niet meer weg te denken een website zonder Content
Lees meer

Heatmaps binnen WordPress

Zodra je jouw WordPress website hebt draaien en de eerste bezoekers ontvangt
Lees meer

Wat is het verschil tussen Classic Themes en Block Themes?

Een onderdeel wat vaak verwarrend binnen WordPress kan zijn is dat er meerdere
Lees meer

Core update van Google gestart met uitrollen

Google heeft op 30 juni weer een uitrol gestart aan het Core algoritme, zoals tegenwoordig meerdere keren per jaar wordt gedaan. Dit maakt de tweede uitrol van 2025, en kan de ranking resultaten weer aardig gaan opschudden. Laten we in deze blog post de uitrol bespreken, en waar jij rekening mee kunt houden wat er gaat gebeuren met jouw website. 

Ranking zal onvoorspelbaar zijn de aankomende tijd

De uitrol zal in totaal 3 weken in beslag nemen om geheel uit te rollen, en de statusupdate wanneer dit geheel afgerond zal vermeld worden op de volgende link: 

https://status.search.google.com/incidents/riq1AuqETW46NfBCe5NT

In het begin van deze uitrol zal je kunnen merken dat jouw zoekresultaten aardig kunnen verschillen, wees eerst nog voorzichtig met het trekken van conclusies in deze periode totdat de uitrol volledig is afgerond.

Waar dient rekening mee gehouden te worden? 

Het is in dit stadium nog lastig te zeggen waar rekening mee gehouden kan worden voor de zoekresultaten van jouw specifieke website. De laatste Core updates hebben voornamelijk websites zoals Reddit voorgetrokken voor veel resultaten, en de Google AI overview verschijnt in meer en meer zoekresultaten.

Wat Google aangeeft en al geruime tijd op hamert, is dat content op een website niet geschreven dient te worden met de insteek om te ranken in de zoekmachine, maar voor de bezoeker en leeservaring dienen worden geschreven. Natuurlijke content met een eigen insteek en (onderbouwde) expertise was dus al belangrijk en zal met elke update een nog grotere plek innemen op de prioriteitenlijst. 

Zeker in de tijd waarin we nu leven waar een jaar lang aan content kan worden gegeneerd in een paar minuten door AI, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat jouw content niet enkel in herhaling valt. Of exclusief van AI gebruik maakt. Besteed dus de nodige tijd en moeite in je content om dit niet alleen te laten aansluiten op de zoekterm, maar biedt ook meer informatie uit eigen ervaring. En onderbouw dit met bronnen en jouw expertise hierin. 

Ontwikkelingen binnen de zoekmachine wereld 

Google is ook niet meer de enkele speler op de markt, met de opkomst en steeds bredere adoptie van AI zoals ChatGPT, Microsoft Copilot, Perplexity AI, en Gemini van Google zelf. Is het eenvoudiger dan ooit om bijvoorbeeld een overzicht van meerdere websites en bronnen te krijgen. De klassieke weg die een gebruiker jaren heeft genomen, zoals het zoeken naar een term, het bezoeken van een website hosting, en het hierna overgaan tot conversie. Wordt hierdoor flink opgeschud. 

Mensen maken veel meer gebruik van diverse kanalen buiten Google om voor het vinden van producten en diensten, zoals Sociale Media en video content op YouTube of Tiktok. En de combinatie van AI onderzoek naar diensten of producten zorgt ervoor dat het soms lastig te bepalen is waar die klant nu vandaan komt en je voor het eerst gevonden heeft. 

Enquêtes en direct onderzoek naar de klant toe zal dus een goede bron kunnen vormen om na te gaan waar jouw klanten voor het eerst van je bewust worden. En natuurlijk is het analyseren van Google Analytics en Sociale Media statistieken hier onmisbaar in. 

Zoals met elke Google Core update zullen menige website eigenaren hun hart vasthouden wat er zoal gaat veranderen. Enkel vertrouwen op verkeer vanuit organische zoekresultaten vanaf Google is vaak aan te raden om verder uit te spreiden, dat zelfs als je zoekresultaten naar beneden kelderen, dat je nog alternatieve bronnen hebt waar je op kan vertrouwen. 

Hoe ga jij om met Google Core updates? Check je jouw Google Analytics elke 5 minuten? Of wacht je het rustig af hoe het afloopt? Laat het ons weten via Sociale Media!