Bezoekers AI bouncen meer en bezoeken minder pagina’s
Ahrefs, een populaire tool voor het meten van bronnen van website verkeer en de bronnen hiervan, heeft onlangs een interessante blog post gepubliceerd die de data vergelijkt van bezoekers die vanuit AI komen naar je website, en traditionele bezoekers vanuit zoekmachines. Laten we de resultaten bespreken!
Websites zijn afhankelijk van hun bezoekers, of je nu een hobby website draait en beheerd, een bedrijvenwebsite, of webshop. Bezoekers zijn nog steeds de drijvende kracht achter een website, zonder bezoekers verliest jouw website deels zijn bestaansrecht. En zal hierdoor minder belangrijk worden voor je bedrijf of onderneming. Indien je behoudt waar jouw website verkeer vandaan komt dan zal je wellicht al gemerkt hebben dat hier wat in speelt. Mensen maken meer en meer gebruik van AI zoals ChatGPT, CoPilot, Gemini (direct in de zoekresultaten van Google), en Perplexity. De noodzaak en drang om een bron of website te bezoeken voor een antwoord neemt hierdoor af. En veel mensen bezoeken websites niet meer voor elke zoekterm, of zoeken op een andere manier dan voorheen het geval was.
De traditionele werkwijze voor velen met een vraag was dat er eerst gezocht werd op Google, hierna een website bezocht werd uit de zoekresultaten, en hierna de vraag beantwoord was of overgegaan werd tot een aankoop.
Nu ziet deze werkwijze er heel anders uit, en is veel diverser en over meerdere kanalen verspreid. Mensen gebruiken Sociale Media kanalen om onderzoek te verrichten naar producten, gebruiken AI om snelle samenvattingen te generen, en zoeken ook nog per Google naar antwoorden. Verkeer naar je website toe kan dus van een hoop verschillende kanalen komen, en is hierdoor ook niet meer zo recht toe recht aan als voorheen.
AI bezoekers bouncen sneller
Een bounce kan omschreven worden als een bezoeker die eerder dan gebruikelijk een website verlaat, of enkel 1 pagina bezoekt en hierna weer gelijk vertrekt. AI gebruikers bouncen over het algemeen 4.1% meer dan een zoekmachine gebruiker.
AI bezoekers bezoeken minder pagina’s
Bezoekers van AI bezoeken gemiddeld 4 pagina’s van een website, dat zijn er 1.2 minder dan bezoekers vanuit Zoekmachines, en 1.5 minder over het algemeen genomen. Ze bezoeken ook minder “diep” of grondig dan andere bronnen. En hebben dus minder de neiging om op de website te blijven plakken en meer informatie door te lezen.
Ze blijven wel langer op een website
Het is wel belangrijk om te vermelden dat de AI bezoeker langer op een website blijft dan andere bronnen, zo blijft een AI bezoekers 8 seconden langer op een website. Maar het wellicht vreemdere punt is dat de bezoeker niet meer pagina’s bezoekt in die tijd. Hieruit blijkt dus dat ze meer de informatie op een pagina tot zich nemen, dan verspreid over meerdere pagina’s dit te doen.
Een interpretatie van Ahrefs is dat AI gebruikers een duidelijker doel voor ogen hebben. En dus al vooronderzoek hebben verricht voordat ze pas je website bezoeken.
Plus of minpunten?
Het is dus de grote vraag of een AI gebruiker waardevoller kan zijn dan een bezoeker vanuit een zoekmachine of ander kanaal. Dit is natuurlijk niet met zekerheid te zeggen helaas, maar meerdere ondernemingen geven aan dat ze waardevolle resultaten terugzien van gebruikers uit AI. Met hogere conversiepercentages van rond de 12%.
Wat zie jij terug in jouw Analytics? Laat het ons weten via Sociale Media!
Met dank aan Ahrefs voor het analyseren van het verkeer van 81,947 websites, lees het originele artikel op de volgende link: