Webhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nl

Wat is een landingspagina

Webhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nl
Wat is een landingspagina

Zodra je gaat beginnen aan het maken van jouw website voor je bedrijf, start up, freelance projecten of blog. Wil je natuurlijk ook resultaten hiervan zien. Resultaten komen vaak in de vorm van nieuwe klanten, nieuwe bezoekers of een andere conversie die plaatsvindt. Een landingspagina kan hier enorm bij helpen om die bezoekers op je website hosting om te zetten in betalende klanten. Laten we verkennen wat een landingspagina is en hoe jij deze kunt gebruiken tot je voordeel.

Een landingspagina is een aparte pagina die je hebt opgezet voor het ontvangen van bezoekers. Landingspagina’s kunnen worden afgestemd op de bezoekers en eerder op een bepaalde doelgroep. Met een landingspagina kan ook geadverteerd worden op sociale media en op zoekmachines om resultaten beter bij te houden en gerichter te marketen. Met een landingspagina kan als voorbeeld een zomeractie bestempeld worden, of een beter voorbeeld, black Friday. Het Amerikaanse concept wat ook alom in Nederland is geaccepteerd en verwacht wordt van webwinkels. Met een webshop kan je hier een aparte landingspagina voor maken waar je al jouw aanbiedingen op neerzet. En deze pagina ook met beeldmateriaal en andere visuele signalen onderscheiden van je reguliere website stijl. Zo ontstaat er een apart gevoel bij  deze pagina wat hopelijk natuurlijk gezien wordt als reden om een de aankoop te maken.

Voor een hoop webmasters is dit dus altijd een taak die aardig wat aandacht vergt, de landingspagina zelf dient gemaakt en gestyled te worden, teksten dienen geschreven te worden, beeldmateriaal dient gemaakt te worden zoals Video en afbeeldingen. En uiteindelijk dient de landingspagina ergens op gericht te worden met of adverteren of een andere promotie wijze. Laten we dus verder bekijken hoe deze stappen verder onderverdeeld kunnen worden en gebruikt worden voor het behalen van successen met je landingspagina.

Hoe maak je een landingspagina

Het maken van een landingspagina zelf is niet bijzonder met de meeste Content Management Systemen, er kan gewoon een nieuwe pagina hiervoor aangemaakt worden. En hem vervolgens gaan bewerken met tekst, beeldmateriaal en styling. Indien je gebruik maakt van een andere wijze dan een Content Management Systeem dan zal je dit vaak dienen uit te besteden aan je design bureau. Of je gaat zelf aan de gang met coderen.  Het is belangrijk om aandacht te besteden aan het ontwerp van de landingspagina en hier het beeldmateriaal op af te stemmen. Verder is het ontwerp belangrijk met een landingspagina, en dien je dus even ervoor te zorgen dat jouw design hier op orde voor is. Test de landingspagina even uit met verschillende apparaten en schermformaten. En controleer ook op functie. 

Het belang van een landingspagina

Een landingspagina kan het verschil betekenen tot een aankoop en een website verlater. Natuurlijk is een aparte landingspagina niet een garantie tot verkopen. Echter kan een landingspagina met een gerichte focus op een product of actie wil er meer voor zorgen dat er een conversie plaatsvindt.

Daarom zie je bij vrijwel elke webshop en website wel een landingspagina of meerdere voor diverse producten. En zie je ook bij websites die puur informatie verhandelen zoals blogs ook een landingspagina vaak hebben voor een E-book of cursus die ze als hoofddoel houden. Een landingspagina hoeft ook niet altijd een product te hebben om te verkopen. Maar kan er ook voor dienen om een email adres te pakken te krijgen voor de wekelijkse verkoop email.

Resultaten bijhouden en analyseren

De resultaten van een landingspagina zijn over het algemeen wat makkelijker bij te houden of te onderscheiden dan een reguliere verkoop op de homepagina. Je ziet namelijk direct in tools zoals Google Analytics of Microsoft Clarity van welke pagina’s ze binnenkomen en hoe ze hier vervolgens mee omgaan. Ook wordt er vaak een kortingscode aan gekoppeld aan een landingspagina of een specifieke URL. Luister bijvoorbeeld eens naar een podcast en wacht op de reclames hiervan. Grote kans dat ze een adverteerder aanbieden via een exacte URL. Zoals bijvoorbeeld mijnhostingpartner.nl/podcast-luisteraars. 

Experimenteren en bekijken wat beter ontvangen wordt

Een groot deel van Landingspagina’s is ook het uittesten en experimenteren hiervan. Een nieuw kleurtje voor de aankoop knop, een nieuwe tekst, afbeelding of filmpje voor de introductie kan er voor zorgen dat jouw verkopen stijgen of dalen. Het A B testen is daarom populair bij Internet Marketers. Run beide experimenten tegelijk en aan een bepaalde doelgroep. Er is een hoop mogelijk met het adverteren van een website. En er zijn ook genoeg selecties te maken in het adverteren van jouw website op sociale media. Hierdoor wordt het belangrijk om hier ook moeite in te steken. Het kan een hoop voordelen leveren voor jouw bedrijf of webwinkel