Webhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nl

Aan je ranking werken met Webshops

Aan je ranking werken met Webshops
MijnHostingPartner

Aan je ranking werken met Webshops

Met een webshop is het vaak het geval dat er volledig vertrouwd wordt op advertenties om verkeer binnen te halen naar jouw webshop. Dit kunnen advertenties zijn op het Google Zoeknetwerk naar relevante producten en termen, op Sociale Media voor het aanspreken van een doelgroep of direct op andere websites via het Display netwerk. Met een Webshop is het echter ook mogelijk om via de natuurlijk resultaten te ranken met enige slimme trucs die je kan toepassen. Laten we deze behandelen in deze blog post!

Hoe is jouw webshop opgezet?

Jouw webshop kan op diverse manieren zijn opgezet, van de populaire oplossingen zoals WooCommerce, PrestaShop, OpenCart of NopCommerce. Tot Closed Source oplossingen zoals Shopify of MijnWebShopPartner.nl. Met alle verschillende systemen werkt het net allemaal even anders. De keuze van een webshop bepaald welke hoeveelheid aan extra werk je hierin kan hoeven steken op het technische aspect. Zo kan WooCommerce nog meerdere plug-ins nodig hebben om te bereiken wat andere webshops zonder kunnen doen. 

Kijk dus een aantal zaken na binnen de documentatie van je webshop techniek, en vraag zaken na of dit mogelijk is bij de gekozen oplossing. Alle onderstaande punten zijn dan mee te nemen hierin. 

Het aanvullen van tekst en informatie bij individuele producten

De beschrijving van een individueel product is ontzettend belangrijk om duidelijk te maken aan niet alleen gebruikers en bezoekers wat er mee bereikt kan worden. Maar ook voor de crawlers van zoekmachines. Een enkele afbeelding zegt namelijk onvoldoende voor 99,9 % van de producten. En zelfs voor die 0,1 % is nog wat meer te vertellen dan enkel een afbeelding. Bijvoorbeeld is een schilderij te beschrijven, een stuk te informeren over de stijl en artiest en de geschiedenis hierachter. Zelfs als je dus iets puur grafisch probeert te verkopen, is hier nog steeds een begeleidende tekst bij te schrijven. 

Deze tekst kan je optimaliseren voor bepaalde zoektermen, om even een dwarsstraat te noemen, volledig leren herenschoenen, is hier natuurlijk een aantal keer in te verwerken. Forceer dit echter niet, dit kan namelijk ten kosten gaan aan de leeservaring, en daardoor juist schadelijk werken. 

Bij elk product is dus een begeleidende tekst neer te zetten, voor elke webshop eigenaar die over een 20 tal producten bezit in zijn webshop niet zoon uitdaging. Maar voor grote webshops met honderden producten kan dit weleens een opgave worden. Probeer dit dus voor jezelf in te plannen om niet alleen voor nieuwe producten toe te passen, maar ook terug te gaan in je catalogus om dit voor bestaande producten aan te vullen. 

Het aanvullen en aanmaken van landingspagina’s

Landingspagina’s zijn een krachtige tool voor het ontvangen van je website bezoekers, niet alleen kunnen deze voor advertenties worden geoptimaliseerd. Maar ook voor bezoekers te trekken via organische zoek en sociale resultaten. Op een landingspagina kan je een bepaalde product categorie nader toelichten. Of anderzijds ervoor zorgen dat je een bepaald product of onderwerp meer uitpakt. Landingspagina’s hebben natuurlijk zoals alles geen vaste woord aantal target. Maar raden we aan om zo rond de 800 tot 2000 woorden te maken. Bepaalde onderwerpen en producten zullen natuurlijk vragen voor meer of minder tekst. 

Landingspagina’s kunnen door optimalisatie ranken voor bepaalde termen, en kunnen daarom optimaal gebruikmaken van hun plaatsing om bezoekers te trekken. Het doel van landingspagina’s hierna is om het zo makkelijk mogelijk te maken om een bepaalde dienst of product gelijk aan te schaffen. Heb dus een duidelijke knop of link in beeld die ze gelijk verder geleid in het proces. 

Starten met een blog voor het delen van informatie over je producten of branche

Naast een webshop kan je ook een blog starten op dezelfde website hosting, met een blog kan je verkeer trekken met vaak langere termen of bijkomende informatie die interessant kan zijn voor jouw doelgroep. Binnen vrijwel elk Content Management Systeem wat een webshop functionaliteit heeft kan er tevens een blog worden gestart met hetzelfde systeem. Dit kan dus prima naast elkaar op dezelfde website draaien. Binnen hetzelfde systeem. Hier hoeft dus geen subdomein of subfolder voor ingericht te worden vaak.

Starten van een YouTube kanaal

Een YouTube kanaal kan ook een krachtige tool zijn om niet alleen meer merkbekendheid te generen, maar ook voor jouw organische zoekresultaten. Met een video kan je namelijk ook organisch binnen YouTube zelf ranken. Maar ook binnen Google. Hier worden namelijk ook voor onderwerpen en termen video’s eerst getoond, of elders in de zoekresultaten. 

Met een video kan je ook op een vaak wat gemakkelijkere wijze jouw product of dienst verder toelichten, reviews of overzichten van producten zijn en blijven ontzettend populair op YouTube. Mogelijke kopers die nog niet zo ver zijn kunnen net over de streep worden getrokken met een informatieve video die je zelf in de hand hebt. 

Pas dus nu deze tips toe voor jouw webshop en laat geen kansen liggen!