Webhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nl

WordPress SPAM berichten tegengaan

WordPress SPAM berichten tegengaan
MijnHostingPartner

WordPress SPAM berichten tegengaan

SPAM berichten binnen WordPress is een item wat vaak tegengekomen wordt helaas. Of het nu op een bedrijfswebsite is of op een persoonlijk blog. SPAM verstopt zich vaak als enthousiaste comments die geplaatst worden op een van je artikelen. Hier is welke stappen je kan ondernemen om dit tegen te gaan. 

Wat voor SPAM kom je tegen?

SPAM komt in vele vormen en maten, dit kan een comment zijn op je website of een mail die je ontvangt. Om SPAM op de mail tegen te gaan zijn een aantal stappen uit te voeren buiten WordPress om. We raden aan om voor contact tussen klanten en op de website te doen vanuit een ander email adres. Dit email adres kan je gelijk houden aan je domein. Dit straalt niet alleen meer professionaliteit uit dan een gmail of hotmail adres. Maar houdt ook de berichten van het bedrijf beter gescheiden en op orde. Persoonlijke mail en zakelijke mail mengen is namelijk geen goed idee. 

De zakelijke mail adressen die aangemaakt kunnen worden via het control panel eindigen op jouw domeinnaam. Zoals wij bijvoorbeeld MijnHostingPartner.nl hebben kan je dit ook met jouw eigen domeinnaam instellen. Een info@ adres is het meest reguliere adres wat ingesteld kan worden en alom herkend. Dit kan ook persoonlijker aangemaakt worden door bijvoorbeeld je voornaam te gebruiken als voorzetsel. 

Stappen die gebruikt kunnen worden om email SPAM tegen te gaan zijn onder andere: 

  • DKIM certificaat
  • SPF record controle
  • SPAM filtering aanscherpen en standaard acties toevoegen

Hieronder gaan we verder door hoe SPAM berichten binnen de WordPress website tegen zijn te gaan. 

Hoe herken je SPAM berichten binnen WordPress?

SPAM berichten in de comments of berichten zijn te herkennen aan een aantal hoofdpunten. Laten we die hieronder behandelen. 

WordPress SPAM berichten tegengaan

Backlink of Hyperlink in het bericht

Een backlink of hyperlink naar een andere website is in 99% van de gevallen een SPAM bericht. Een normale gebruiker zal dit waarschijnlijk niet zo snel doen, of het is een hulpvolle link naar extra informatie. Een backlink naar een andere website is de hoofdreden waarom SPAM berichten überhaupt worden geplaatst. Dit geldt namelijk voor het verspreiden van malafide websites, of het hoger scoren in de zoekmachine ranking. Alles zal voorbij komen. Een Hyperlink in het bericht is te herkennen aan de blauwe tekst die de link weergeeft. We raden aan om niet zomaar op die links te klikken, dit kan namelijk ook nare gevolgen hebben voor jouw lokale PC. 

Spelfouten en taalfouten

Spelfouten en taalfouten zijn meestal een sterk teken dat het om een SPAM bericht gaat. Zinnen die niet logisch zijn in het engels, Nederlands of een andere taal dan de website zelf zijn ook vaak een teken. Berichten die volstaan met spelfouten en incorrecte zinnen lijkt ons niet iets wat je op jouw website hebt willen staan onder jouw mooie berichten. 

Vreemde email adressen

Vaak worden er vreemde email adressen gebruikt of email adressen die niet logisch zijn. Dit is echter ook vaak niet het geval, aangezien ontzettend veel email adressen gehackt worden speciaal voor dit doeleinde. En WordPress heeft verder ook geen controle op het email adres zelf, hierdoor kunnen er ook nietszeggende email adressen voor gebruikt worden. Controleer dit dus ook voordat je een bericht live zet op jouw hosting

Een bericht de hemel in prijzen of overmatig enthousiast zijn

Wat ook veel tegengekomen wordt is het in de hemel prijzen van een post, dit zijn dan standaard teksten die geschreven worden en op duizenden websites geplaatst wordt om te zorgen dat er altijd een paar tussendoor slippen. Laat je dus niet verleiden door een enorm positieve reactie op een bericht. En controleer het nog een keer extra voordat je dit live zet op de pagina.

SPAM tegengaan

WordPress SPAM tegengaan binnen je hosting kan op een aantal verschillende manieren. De meest effectieve die wij hebben gevonden is simpelweg het URL veld weghalen bij de berichten sectie. Dit is meestal het veld waar de bots op afkappen. Zodra dit veld er namelijk niet is werkt een SPAM script vaak niet meer. Aangezien het een veld mist die ze nodig hebben om verder te gaan. Dit kan je doen met een stukje code die je onderaan het functions.php bestand kan zetten.  Dat stukje code dien je wel up te daten of mee te nemen elke keer als een thema update gedaan wordt. Dit is echter een kleine moeite en kan ook afgevangen worden met een child thema die aangemaakt kan worden. 

De manier hieronder is een directe aanpassing onderin het functions.php bestand. Voordat je hierin bezig gaat is het raadzaam om even een backup te maken van de WordPress Hosting. Dit doe je gemakkelijk via het control panel via het instellen van een tweetal scheduled tasks. Een voor de bestanden, en een voor de database. 

Het stukje code wat onderop geplaatst dient te worden: 

WordPress SPAM berichten tegengaan

Verder is het aan te raden om comments niet automatisch live te laten zetten op een WordPress website. Maar eerst handmatig goedgekeurd dienen te worden. Dit kan je doen in de Discussie instellingen op de volgende wijze. Een email stelt je dan op de hoogte wanneer een nieuw bericht geplaatst wordt. Dit is ook uit te zetten wanneer je een hoop berichten hiervan ontvangt. 

Een eigen blacklist is ook te maken binnen de standaard functionaliteit binnen WordPress. IP adressen, email adressen en websites of kernwoorden worden dan al automatisch al in de prullenbak geplaatst. Een in de zoveel tijd is die dan even leeg te maken en te sorteren. 

WordPress SPAM verder voorkomen

Bekende plugins zoals Akismet kunnen ook gebruikt worden om SPAM berichten tegen te gaan. Dit is gemakkelijk te installeren met een paar drukken op de knop en filtert dan vervolgens een groot deel van de SPAM er al uit door elke comment te controleren tegen een grote blacklist die gebruikt wordt. Dit betekend wel dat een derde partij ook toegang heeft tot de gegevens die opgegeven worden. En dit zal dan ook in de privacy verklaring opgenomen moeten worden. Met de handmatige wijze die boven beschreven wordt is ook al veel af te vangen. En zijn er verder geen verklaringen nodig. Naar eigen voorkeur is dit verder in te richten. 

Mocht je verder nog vragen hebben over hoe dit is tegen te gaan, neem dan even contact op via de chat of via het ticketsysteem. Met een Managed WordPress hosting pakket regelen wij dit soort zaken allemaal voor je. En kan jij de focus leggen op het belangrijkste. Content maken voor jouw website en groeien!