Wat is Onderwerp Autoriteit?

Bekijk ook eens een van de onderstaande artikelen

YouTube breidt de lengte van shorts uit

YouTube shorts zijn sinds de lancering hiervan al snel een favoriet geworden
Lees meer

Hoe snel wordt nieuwe content geindexeerd door Google?

Wanneer je met zorg een nieuwe blogpost of pagina hebt geschreven en gepubliceerd
Lees meer

Donkere modus noodzaak of leuk om te hebben

Donkere modus is de laatste jaren enorm populair geworden met vrijwel elke
Lees meer

Wat is Onderwerp Autoriteit?

Onderwerp autoriteit of topic authority is een term die vaker verschijnt in de wereld van zoekmachineoptimalisatie, laten we in deze blog post een kijkje nemen wat dit precies inhoudt. En hoe jij deze tactiek kunt toepassen binnen jouw website om hoger te ranken in zowel zoekmachines als AI.

Onderwerp autoriteit betekent simpel gezegd dat jouw website als betrouwbare en deskundige bron wordt gezien over een specifiek onderwerp. Als jij bijvoorbeeld regelmatig diepgaande, goed geschreven en relevante content plaatst over een bepaald thema, dan gaan zoekmachines (en AI) jouw website zien als een autoriteit binnen dat domein.

Er zijn een hoop verschillende technieken en trucen die je kan toepassen om hoger te ranken in zoekresultaten, wat de algehele conclusie is anno 2025, is dat content het belangrijkst is. Maar wel content wat geschreven is met: 

- Goed onderzochte en uitgewerkte informatie

- Uit eigen ervaring en expertise komt, wat onderbouwd is met bewijzen, eigen afbeeldingen etc.

- Bekend is wie er achter de content staat, auteursprofiel

- (relevante & betrouwbare) links vanuit externe bronnen

- Gebruik van Multimedia

Multimedia

Gebruik maken van media is niet alleen maar relevant voor de lezers, maar is ook steeds vaker een factor waar rekening mee gehouden wordt. Naarmate er meer en meer herkend kan worden waar een afbeelding over gaat, en of deze relevant en nuttig is, wordt hier steeds meer waarde aan gehecht. Gebruik dus hoge kwaliteit eigen afbeeldingen, en bovendien die gerelateerd zijn aan het onderwerp, het voorbeeld wat we hiervoor gebruiken in dit artikel is Onkruid bestrijden, ga in dat geval dus naar buiten en maak een paar foto’s van onkruid wat tegengekomen kan worden in de tuin, in plaats van een stock afbeelding te downloaden van het internet. Zo kweek je meer authenticiteit op binnen je website, en wordt deze niet gevuld met algemene en weinig relevante afbeeldingen puur om meer afbeeldingen te zetten binnen je content.

Naast afbeeldingen is video ook een belangrijk medium, en kan je extern hosten op een platform zoals YouTube en vervolgens insluiten binnen de content. Je krijgt dan namelijk ook toegang tot het verkeer wat zich al op YouTube zich bevind. En hierdoor kan je zowel video als content op je website meer interactie laten generen. 

Er kunnen ook van datapunten binnen je content grafieken en tabellen worden gemaakt, zodat er in een oogopslag eenvoudig gezien kan worden wat bijvoorbeeld het beste middel kan zijn tegen een bepaald onkruid. Dergelijke content is ook weer te delen op sociale media en zal in veel gevallen beter presteren dan enkel een geschreven post. En kan hierin dus onderbouwend zijn. 

En als laatst zijn audio versies of toevoegingen op een website ook relevant, je zorgt er dan namelijk ook voor dat jouw website toegankelijker wordt voor mensen met een visuele beperking.

Hoe bouw je onderwerp autoriteit op?

Het idee achter autoriteit opbouwen met ondersteunende content over een bepaald onderwerp, is dat je een landingspagina of hoofdartikel hebt, en hier meerdere artikelen achter schrijft die ook weer terug linken naar dit hoofdartikel. Dit zorgt ervoor dat er meer waarde aan wordt gehecht en dat je de landingspagina omhoog kunt werken door hier bijkomende en gerelateerde informatie aan kunt koppelen. 

Laten we als voorbeeld nemen de hoofdterm of zoekwoord Tuinieren. Hier zijn een hoop andere termen en zoekopdrachten bij te verzinnen, en voor ieder onderwerp wat hieronder valt zijn ook weer sub onderwerpen te verzinnen. Zoals onkruid bestrijden, kan verder worden uitgepakt naar: Paardenbloemen bestrijden, Zevenblad of hanenpoten bestrijden, mos verwijderen in gazon. En ga nog maar even door.

Voor elk van deze onderwerpen schrijf je een eigen blogpost, waarin je:

• Dieper ingaat op dat specifieke onderwerp

• Interne links opneemt naar de hoofdpagina (en eventueel naar andere sub onderwerpen)

Zorg ervoor dat elk sub artikel terug linkt naar het hoofdartikel. En andersom ook. Dit helpt zoekmachines om verbanden te leggen tussen de artikelen en geeft je hoofdonderwerp extra waarde. AI-zoekfuncties zoals ChatGPT en Google's AI-overviews analyseren content op betrouwbaarheid en expertise. Door je content gestructureerd en inhoudelijk sterk te maken, vergroot je de kans dat jouw artikelen worden geciteerd of uitgelicht in AI-resultaten.

Onderwerp autoriteit is dé manier om hoger te ranken in zoekmachines én meer vertrouwen op te bouwen bij je bezoekers. Door een slimme contentstrategie toe te passen, maak je jouw website niet alleen waardevoller, maar ook toekomstbestendig.

Wil jij jouw website klaarstomen voor SEO in 2025? Zorg dan voor een betrouwbare, snelle en veilige hosting omgeving. Bij MijnHostingPartner.nl helpen we je op weg met betaalbare webhosting én topservice.