Webhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nlWebhosting | Hosting Nederland  - Mijn Hosting Partner.nl

Wat is de ideale content lengte

Wat is de ideale content lengte
MijnHostingPartner

Wat is de ideale content lengte

Content lengte of het totaal aantal woorden op een pagina op je website is een veel gediscussieerd topic. Velen hebben hier verschillende meningen over en elke Google core update brengt deze discussie weer naar boven. Laten we ontdekken wat de meningen hierover zijn en hoe jij jouw content hierop kan aanpassen. 

Elke website heeft content nodig in de vorm van tekst, geheel zonder tekst een webpagina proberen te maken is niet alleen moeilijk. Maar brengt ook zeer grote nadelen met zich mee. Een zoekmachine crawler kan namelijk niet goed bepalen waar de pagina over gaat en wat de intentie is. Met een webshop is het natuurlijk het doel om met de tekst te activeren, en bezoekers over te halen om een aankoop te maken op de website hosting. Met een blog website kan het doel zijn om puur en alleen lezers te trekken, dit om meer advertentie inkomsten te generen. Of juist om op een affiliate link te klikken. En natuurlijk ook puur en alleen om te vermaken of informeren. 

Een website kan natuurlijk vele doelen hebben. 

Content lengte komt echter bij elke website wel ter sprake, je wilt met vrijwel elke website meer bezoekers trekken. Dit doe je door jezelf of je website te adverteren op Social Media. En door de bovenste posities te proberen te bemachtigen in zoekmachines zoals Google, Bing of DuckDuckGo. Voor de natuurlijke zoekmachine posities is het belangrijk om de juiste content lengte te hebben. Zodat er hoog gescoord kan worden. 

Voor vrijwel elke zoekopdracht geldt > 250 woorden

Wanneer je zoekt naar je gewensde zoekterm dan zie je vaak een aantal zaken. Maar hoeveel woorden zou jij graag willen zien als een zoeker naar die term? Wil je weten hoe je een telefoon het beste kunt opladen? Dan is een kort antwoord wellicht niet afdoende. Er zijn immers meerdere telefoons en manieren. Er kan een test zijn gedaan wat aantoond welke de beste methode is, en ga zo maar door. 

Met elke zoekopdracht dien je er dus rekening mee te houden wat er precies beantwoord dient te worden. Voor de meeste zoektermen geldt echter dat pagina’s die onder de 250 woorden zitten gezien worden door Google als “dunne” content. En dus geen voordeel krijgen in de ranking. Het is ook voor vrijwel elk onderwerp wel mogelijk door een getrainde schrijver er meer dan 250 woorden uit te halen. 

Bekijk de concurrentie en bepaal wat zoekmachines graag zien

Echt originele onderwerpen bestaan er eigenlijk niet meer in vele takken van het internet. Je kan het zo gek niet bedenken of er is wel een keer eerder over geschreven. Daarom is het met zoekwoord onderzoek om naast de websites die ranken en hun authoriteit, ook naar het aantal woorden van de pagina te kijken. Op die manier kan je bekijken hoeveel woorden er nodig zijn voor een specifiek onderwerp. En of je hier juist boven of onder dient te zitten. Met goed geschreven content en optimalisatie kan je namelijk ook minder of meer woorden gebruiken. 

Het algoritme van Google kijkt simpelweg niet alleen meer naar de hoeveelheid woorden. Maar ook naar het level van interactie dat een bezoeker heeft op die website. Een bezoeker die na 1 seconde al snel wegklikt is een goede indicator dat die pagina niet op de eerste plek behoordt. En als vrijwel alle bezoekers dit doen dan zal dit een negatief effect hebben op de ranking van deze website. 

Een handige tool die hiervoor gratis gebruikt kan worden is de website wordcounter.com, hier kan je namelijk snel even de tekst inplakken en direct uitlezen hoeveel woorden erin staan. Dit kan je vervolgens meenemen in je keyword onderzoek.

Houdt de content voor mensen, niet voor robots

Het is zeer belangrijk om je content altijd te richten op daadwerkelijke mensen. Een pagina kan met blackhat technieken gelift worden naar een hogere positie, maar 1 Google Core update kan je sneller laten zinken dan de titanic. Dus ook voor de website wereld geldt, eerlijk duurt het langst. En dit wordt alleen maar meer zo in de toekomst. 

Als een bepaald onderwerp vraagt naar meer woorden, doe dit dan ook. Een blog post kan samengevat worden in 500 woorden waar je de exacte zoekterm behandeld. Of je kan er een groot artikel van maken van 2500 woorden waar je alle vragen beantwoord die bezoekers kunnen hebben over het gehele onderwerp.

Dergelijke gidsen kunnen vaak weken werk zijn, maar kunnen zo het verschil betekenen tussen een top of hoge positie, of een tiende pagina. 

Zoekmachines zullen je natuurlijk nooit een blijvend antwoord geven hoeveel woorden er voor welke zoekterm belangrijk zijn. En verder is het belangrijk om in je achterhoofd te houden dat er naast de content lengte nog veel meer te pas komt bij het goed ranken met een post of pagina. 

Wat het grote voordeel van langere content is dat je voor meerdere zaken kunt ranken dan je wellicht gedacht had. Zodat je naast je originele target zoekwoord ook voor andere termen kunt ranken waar je nog meer je voordeel uit kan halen. Dit zien wij ook terug in persoonlijke projecten en natuurlijk voor onszelf. Langere content heeft voor een groot aantal zoektermen de voorkeur. 

Wat is jouw mening hierover? Ga jij voor meer content? Of houdt je het op splinter posts die met korte vragen een speciale term beantwoorden? Uiteraard horen het graag op de chat.