Hoe zorg ik ervoor dat mijn website goed scoort in Google?

Bekijk ook eens een van de onderstaande artikelen

Soorten links op een website

Links spelen een cruciale rol in de structuur van je website zowel voor het
Lees meer

Tips voor een succesvol WordPress-forum

Wil je een forum opzetten met WordPress? Goed nieuws: het is niet alleen mogelijk
Lees meer

Is WordPress org gratis?

Voor starters kan het verwarrend zijn welke versie van WordPress je dient
Lees meer

Hoe zorg ik ervoor dat mijn website goed scoort in Google?

Google blijft een ontzettend belangrijke bron van verkeer voor vele websites, of dit nu een hobby blog is of een website voor een bedrijf of onderneming. Laten we in deze blog post een kijkje nemen naar wat belangrijk is om hier rekening in te houden, en hoe jij hier een plan van aanpak voor kunt maken om het verkeer vanuit Google te laten groeien. 

Content op een website neemt een prominente plek in

Wat er op je website staat is een belangrijk gegeven waar rekening mee gehouden wordt, de inhoud of content van een website bepaald waar de website op gevonden kan worden, en waar je scoort op bepaalde zoekopdrachten. Des te meer content des te meer kansen je creëert om op bepaalde termen gevonden te worden, hierom houden niet alleen hobby websites een blog hierop na, maar ook grote bedrijven en ondernemingen. Een blog is namelijk een manier om op specifiekere zoektermen gevonden te worden, en daarbij ondersteunend werkt voor je bredere zoektermen waar je op gevonden wilt worden. 

Als voorbeeld, je runt een schaatswinkel vanuit Drachten, en wilt uiteraard gevonden worden op “schaatswinkel in Drachten”. Om dit te bereiken dien je hier content over te schrijven en ervoor zorgen dat je op deze term omhoog komt. Daarbij kan je echter ook inspelen op de content die hier natuurlijk bij kan aansluiten, zoals “Leukste schaatsbanen in Drachten”, “Schaatsroutes in Drachten”, “schaatsadvies in Drachten”, en ga zo nog maar even door. Al deze termen ondersteunen niet alleen de specifieke zoekterm, maar dragen ook bij aan je naamsbekendheid, en indirect verkeer wat hierdoor op jouw website terecht komt. En hopelijk hierdoor uiteindelijk wat aanschaft in je (web)winkel. 

Content kan naast enkel geschreven content ook meerdere vormen aannemen, en ook buiten je eigen website plaatsvinden. Pakkende video’s met je laatste tips of producten kan je publiceren in een video op YouTube, of je doet een keer mee aan een podcast in je branche. Waar je jouw expertise deelt op het vakgebied, en zo jezelf ook naamsbekendheid geeft.  

Content marketing kan een krachtige en vooral ook passieve manier zijn waarop je bezoekers kan aantrekken naar je website. En kan 24/7 voor je aan de slag zijn om bezoekers te informeren, overtuigen, of inspireren. 

Houdt rekening met de technische aspecten

Enkel goede content publiceren is niet afdoende voor het hoger scoren in Google,  daarnaast moet je ook ervoor zorgen dat jouw website technisch goed in elkaar steekt. Veel van deze werkzaamheden zal een Content Management Systeem en een betrouwbare hosting partij voor je uit handen nemen. Maar zelf dient dit ook gecontroleerd te worden.

Voer bijvoorbeeld een test uit van Google Pagespeeds, en koppel je website aan Google Search Console. Met deze twee tools krijg je inzicht vanuit het hol van de leeuw, en kan je de nodige aanpassingen maken om ervoor te zorgen dat jouw website vooraan komt. 

Hoe zorg ik ervoor dat mijn website goed scoort in Google?

Interne links en landingspagina’s

Interne links binnen je website kunnen jouw content ook meer kracht erachter geven, zolang je relevante content links toevoegt kan je ervoor zorgen dat deze verband krijgen. En zo uitnodigen aan een bezoeker om verder te lezen, of bijvoorbeeld een product te bekijken. Het doel hierachter is vaak om een bezoeker langer vast te houden op je website, wat een goede indicatie aan Google kan zijn dat jouw website de juiste bron van informatie is. 

Als een bezoeker na het bezoeken van een website na enkele seconden weer vertrekt, dan kan dit juist een indicatie aan Google zijn dat de vraag niet beantwoord is, en zo ervoor zorgen dat jouw website lager gaat scoren binnen de zoekresultaten. 

Specifieke landingspagina’s voor producten of diensten kunnen intern gelinkt worden in relevante content, en zo beter gevonden worden. Dit kan vanuit blogs zijn, externe bronnen, of andere pagina’s op je website. De landingspagina is dan vervolgens gebouwd om te converteren. Of de bezoeker om te zetten in een betalende klant. 

Externe links naar je website toe 

Externe links of backlinks zijn ook in 2025 nog steeds een belangrijke waarde waar naar gekeken wordt. Hier dient echter voorzichtig mee omgegaan worden, want een link vanuit een niet relevante bron, of een link waar je voor betaald hebt kan gezien worden als een “blackhat” methode om jouw website kunstmatig omhoog te krijgen in de zoekresultaten. Een thema wat bij Google sinds enige jaren streng bestraft kan worden. 

EEAT

Staat voor Experience, Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness, en zijn waardes waar Google mee rekening houdt voor het ranken van jouw website. Google wil zien dat je bevoegd bent om te schrijven over het onderwerp, en hier dus ervaring in hebt.

Expertise draait om jouw kennis en vaardigheden op een specifiek onderwerp. Door diepgaande en waardevolle content te bieden, laat je aan Google én je bezoekers zien dat jij weet waar je het over hebt.

Ervaring betekent dat je niet alleen theoretisch onderlegd bent, maar ook praktijkervaring hebt met het onderwerp waarover je schrijft. Denk aan een zorgprofessional die advies geeft over gezondheid, of een hobbykok die recepten deelt op basis van jarenlange ervaring in de keuken.

Autoriteit wordt gezien als het vertrouwen dat anderen – zoals gebruikers, andere websites of experts – in jou of jouw merk hebben binnen een bepaald vakgebied. Dit kan blijken uit bijvoorbeeld verwijzingen, vermeldingen op andere websites, of een sterk linkprofiel.

Betrouwbaarheid (Trustworthiness) is misschien wel het belangrijkste aspect. Dit gaat over de veiligheid en geloofwaardigheid van jouw website. Denk aan een beveiligde verbinding (HTTPS), duidelijke bronvermeldingen, transparantie over wie er achter de website zit en heldere contactinformatie.

Samen vormen deze vier pijlers het fundament van kwalitatieve content waar Google waarde aan hecht – en dus ook hoger op waardeert in de zoekresultaten.

Houdt dus rekening met de tips en regels die behandeld zijn hierboven om ervoor te zorgen dat jouw website  hoger kan gaan scoren in Google. Neem ook een kijkje in onze eerdere blog posts voor meer tips en specifiekere vragen die behandeld zijn. We hebben meer dan 800 blogs voor je klaarstaan die jouw verder helpen en informeren om het beste uit jouw website te halen!