Hoe voorkom ik storingen op mijn website

Hoe voorkom ik storingen op mijn website

Hoe voorkom ik storingen op mijn websiteIllustratie door Webdesign

Je website is belangrijk, veel mensen verdienen hier tegenwoordig namelijk hun brood mee.Om die reden dien je altijd zo veel mogelijk downtime te voorkomen.

Als je namelijk regelmatig downtime hebt dan zal je hier uiteindelijk ook klanten mee kwijt raken.Dit wil je natuurlijk altijd voorkomen als dit mogelijk is.In deze blog post gaan we ook doornemen wat je precies kan doen om zoveel mogelijk downtime voorkomen.

Altijd online

Veel mensen verwachten dat hun website altijd beschikbaar is echter is dit niet altijd realistisch.Een uptime van 100% halen is niet mogelijk en jaarlijks zal je altijd wel wat downtime ondervinden.

Vaak heb je downtime niet in de hand maar in sommige gevallen ook wel.Denk bijvoorbeeld aan gepland onderhoud, dit zal altijd wel voorkomen maar je dient je klanten hier ook over in te lichten.

Naast dat kan je het onderhoudt ook op zo'n manier inplannen dat mensen er zo min mogelijk last van hebben.Zo kan je dit bijvoorbeeld in de avond uren inplannen.

Sommige mensen doen liever geen onderhoud op hun website omdat ze bang zijn dat mensen hier teveel hinder van ondervinden.Echter is het belangrijk dat je dit wel doet, we bespreken hier onder waarom.

Waarom onderhoud belangrijk is

Onderhoud van je website is belangrijk omdat je hiermee kan voorkomen dat je in de toekomst nog meer downtime hebt.Vooral bij een CMS zoals WordPress is het erg belangrijk dat je dit goed onderhoud.

Je kan hiermee namelijk meer downtime in de toekomst voorkomen.Vaak komt het voor bij websites die slecht onderhouden zijn dat ze zomaar offline vallen of dat er zelfs misbruik van gemaakt wordt.

Je wilt dit natuurlijk ten alle tijden voorkomen en daarom is het belangrijk dat je regelmatig je website controleert op updates.Bij WordPress hebben we hier speciale hosting pakketten voor genaamd Managed WordPress hosting.

Alles wordt in dit pakket automatisch bijgewerkt zodat je je hier geen zorgen meer om hoeft te maken.

Plan B

Zorg er ook voor dat je altijd een plan B klaar hebt liggen voor als het dan toch fout gaat.Denk hierbij aan het hebben van back-ups van zowel je bestanden als je database.

Mocht er bijvoorbeeld misbruik zijn geweest of andere problemen die je niet voorzien had is het altijd handig om een back-up te hebben.Je kan dit dan op elk moment herstellen zodat je website hierna weer gewoon beschikbaar was als voorheen.

Je dient niet alleen een back-up op je hosting te hebben maar ook op een lokale computer.Naast dat is een database backup misschien een stuk belangrijker.

Vaak wordt er in je database namelijk wellicht wel belangrijkere gegevens opgeslagen dan in je bestanden zelf.Hier worden namelijk de klanten en account gegevens in opgeslagen, het is dus belangrijk dat je ongeveer 1 keer per week een lokale back-up maakt.

Herken foutmeldingen

Het is ook belangrijk dat je foutmeldingen herkent op je website en dat je weet wat ze betekenen.Foutmeldingen op je website kunnen namelijk ook onverwachts downtime veroorzaken.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan een 500 error, als je dit hebt komt direct je website volledig plat te liggen.Gelukkig hoef je hiervoor niet in paniek te raken want het is ook een foutmelding die gemakkelijk op te lossen is.

Heel vaak ligt het er hierbij namelijk aan dat je een verouderde of niet ondersteunde PHP versie gebruikt.Als van PHP versie 5.6 net hebt bijgewerkt naar 7.0+ en je krijgt deze melding dan is je WordPress niet up to date.

Je kan dit dan verder terug zetten naar PHP 5.6 en vervolgens alles bijwerken via de admin pagina.Ook kan je dit eventueel via FTP doen, het is dan alleen een kwestie van de huidige WordPress installatie overschrijven.

Under construction pagina's

ook als je downtime ondervind is het handig om hier een onder constructie pagina op te zetten indien dit mogelijk is.Zo zullen je bezoekers alsnog weten wat er gaande is op het moment dat je website offline is.

In WordPress is dit gemakkelijk te doen via bijvoorbeeld een plug-in genaamd Under Construction.Hiermee kan je klanten gemakkelijk informeren dat er op het moment onderhoud bezig is op je website.

Mocht je verder nog vragen hebben dan je altijd kijken of er een chat medewerker aanwezig is.Indien er niemand op de chat aanwezig is kan je een ticket aanmaken via ons ticket systeem.Contact via Facebook of Twitter is ook mogelijk.