Authenticiteit in content
Met de opkomst van A.I of Kunstmatige intelligentie is het voor iedereen mogelijk om een vrijwel eindeloze bron van content te maken, en kan ingezet worden voor niet alleen het maken van tekst, maar ook voor afbeeldingen en video’s. Mensen zijn hierdoor op zoek naar “echte” content gemaakt door een mens met ervaring in het veld. En de traditionele wijze van het ranken van een website binnen een zoekmachine zal in de meeste gevallen niet meer afdoende zijn. Laten we in deze blog post een kijkje nemen naar hoe dit veranderd is, en hoe jij jezelf of jouw bedrijf op de kaart kan zetten met diverse kanalen.
Content verspreid over verschillende netwerken
Content wordt niet meer enkel bekeken op je eigen website in de vorm van een artikel of pagina, dit vormt nog vaak wel het eindpunt of eerste kennismaking. Maar neemt niet meer dezelfde rol in als dit vrijwel altijd gedaan heeft. Een merk of bedrijf dient tegenwoordig niet enkel maar de website te voeren, maar ook op meerdere platformen aanwezig zijn en actief. Om ervoor te zorgen dat je klanten ook kunt bereiken op de plek waar ze het meeste hun tijd verbrengen. Dit is dus vaak op Sociale Media kanalen. Laten we hieronder bespreken wat hier zoal in gewijzigd is.
Aankoopproces is veranderd
Het gehele aankoopproces is niet meer hetzelfde zoals dit in voorgaande jaren was, een persoon zoekt niet meer enkel via Google met een zoekopdracht, maar maakt gebruik van vele bronnen en vooral van Sociale Media om onderzoek te doen naar een product. Om uiteindelijk een aankoop te verrichten. Het is niet meer zwart wit als dit in het verleden was, en mensen zoeken nu naar meerdere bronnen en authenticiteit van creators om een compleet beeld te vormen van een product of dienst.
Mensen maken bijvoorbeeld gebruik van alle of gedeeltelijke bronnen om uiteindelijk pas over te gaan naar een aankoop voor vele producten en dienstverleningen:
Korte vorm video’s op YouTube en TikTok
Korte vorm video’s op apps zoals YouTube (Shorts) en TikTok gaan voorlopig nergens heen, en klimmen enkel in populariteit naarmate meer en meer mensen hier vertrouwd mee raken. Het kan ontzettend verslavend zijn wat je wellicht zelf ook al hebt ervaren. Een leuke video kan al snel oplopen tot het consumeren van vele. En naarmate jouw interesses verder worden bepaald zal het soms lastig zijn om je hiervan los te trekken.
Creators en bedrijven kunnen hierin samenwerken, en Creator of Influencer Marketing worden steeds grotere drijvende krachten achter succesvolle advertentiecampagnes. Vaak is het zo dat je een deal kan sluiten met een Creator en toegang krijgt tot hun netwerk, en bijvoorbeeld een bedrag voorop afspreekt, met een commissie of affiliate link waar dan voor elke aankoop een bedrag tegenover staat. Dit kan jouw product of dienstverlening onder de ogen brengen van een gerelateerde doelgroep. Partijen zoals Squarespace zijn hier al geruime tijd mee bezig op voornamelijk YouTube, en veel video’s zal je als gesponsord terugzien met een aparte link naar Squarespace toe. Ook Netflix is zo begonnen met het benaderen van populaire YouTube kanalen, en is zo onder de ogen gekomen van velen.
Reddit vormt al geruime tijd de plek om onderzoek te doen en advies te vragen door vele gebruikers. En geeft (vaak) de eerlijke mening van gebruikers over een bepaald product of dienstverlening. Dit heeft Google ook gerealiseerd, en trekt voor veel zoekresultaten Reddit resultaten naar voren. Ten nadele van de vele content websites die hier ook voor ranken.
Er zijn een hoop gebruikers op het platform Reddit, en dit is niet meer vrijwel uitsluitend Amerikanen die hierop zitten, maar een wereldwijd platform aan gebruikers.
Instagram reels
Instagram reels kunnen ook gebruikt en ingezet worden op een vergelijkbare manier zoals op YouTube of TikTok, kortere verticale video’s die een product, service, of ander item toelichten zijn hierin enorm populair. En kunnen als een goede manier dienen om te adverteren voor producten en diensten. Zeker als dit via een Content Creator op Instagram gaat met een bestaand publiek. Deze techniek wordt hierdoor ook alom ingezet door bedrijven om hun producten of diensten te adverteren.
Wat gaat de toekomst nog meer brengen?
In de opmars van A.I en de inzet hiervan op het web zal veel content herhaald gaan worden en verwoord in een soortgelijke stijl, de zoektocht voor gebruikers om originele en waardevolle content te vinden zal hierdoor ook steeds moeilijker worden. Aan jouw de taak als internet marketeer om jouw content en de waarde hiervan op de prioriteiten lijst te zetten. Met waardevolle en unieke content op meerdere platformen kan je jouw werk apart zetten tegenover vele anderen. En ervoor zorgen dat jouw publiek naar je kijkt als een betrouwbare bron van informatie. En niet enkel informatie wat zich herhaald of van andere bronnen komt.
Ben jij al voorbereid op de toekomst voor jouw website? Zorg voor de juiste fundering met jouw partner in hosting, MijnHostingPartner.nl!