Adverteren op Zoekmachines en Social media

Adverteren op Zoekmachines en Social media

Adverteren op Zoekmachines en Social mediaIllustratie door Webdesign

Om meer aandacht te creëren voor je websites en direct bezoekers te laten landen op je pagina’s kan je ervoor kiezen om te adverteren voor je website. In deze blog post behandelen we een aantal opties die je hiervoor hebt. En hoe je jouw doelgroep het beste kunt bereiken.

Met een lancering van een website kan het soms maanden duren voordat je ook daadwerkelijk bezoekers ziet op jouw website. Content op je website dient namelijk eerst geïndexeerd en goedgekeurd worden door zoekmachines voordat je organische zoekresultaten zichtbaar zijn. Het optimaliseren van die content voor zoekmachines is een geheel ander onderwerp waar we in het verleden en in de toekomst meer aandacht aan besteden. Dit artikel legt de focus op het adverteren van de website en hoe je hier jouw voordeel uit kan halen.

Het vaststellen van je doelgroep en op welke Social Media websites ze zitten

Het in wilde weg adverteren is in vrijwel alle gevallen niet de juiste strategie. Dit kan niet alleen in de spuigaten uitlopen in de kosten. Maar kan ook niet eens de doelgroep bereiken die je nodig hebt op je website hosting. Het is namelijk het geval dat lang niet alle mensen uit zijn op een aankoop wanneer ze bijvoorbeeld naar schilderijen zoeken in het algemeen. Daarom is het raadzaam om bij te houden met Google Analytics en andere meet tools wat jouw doelgroep is en hoe die interactie is met social media. 

Heb je bijvoorbeeld een visueel aantrekkelijk product of dienst wat zich leent aan veel afbeeldingen, denk dan eens aan Pinterest of Instagram. Beide platformen zijn bijzonder geschikt voor het laten showcasen van jouw producten op niet alleen een visuele manier. Maar ook een interactieve wijze. 

Om dit vast te stellen waar jouw bezoekers zitten dan is het noodzakelijk om hier ook zelf actief in te zijn. Kijk eens op de verschillende social media platformen en ga eens kijken naar de verschillende hashtags, communities en populaire pagina’s / gebruikers. Dit geeft je vaak een idee waar mensen naar zoeken, mee omgaan en hoe actief de community is. Als de populairste community al zes maanden niets gepost heeft en er ook weinig interactie is op berichten, dan is het wellicht niet het juiste platform om te adverteren. 

Veel interactie, veel berichten en interesse is vaak hetgene wat je zoekt. 

Verder is het zaak om de juiste doelgroep uit te zoeken. Het is belangrijk dat de doelgroep die je target ook overzet in een conversie. Zo kan je op veel social media uitkiezen naar het type persoon die ook daadwerkelijk de advertenties zien. Wil je juist iemand uit Utrecht hebben die het laatste nieuws volgt van koken om jouw pan te verkopen? Of kies je voor een doelgroep die koken in zijn algemeen leuk vindt? Als je een winkel in Utrecht hebt voor professionele pannen dan is dit interessanter om dit te laten zien voor de enthousiasteling uit Utrecht. Dan de wereldwijde doelgroep die koken interesseert. 

Het adverteren op Zoekmachines 

Het adverteren op zoekmachines met speciale termen of zoekopdrachten is voor veel mensen een zeer interesante kandidaat om op te adverteren. En dat beseffen de zoekmachines ook. Hierom dien je vaak behoorlijk je huiswerk binnen de doelgroep te doen om de kosten laag te houden. De sleutel is hier ook om te adverteren naar de mensen die het hoogst converteren. Denk weer aan het locatie voorbeeld van de pannenwinkel uit Utrecht. 

Adverteren op Zoekmachines kan op vrijwel alle Zoekmachines. Bekendste is natuurlijk Google, en hierna Bing, DuckDuckGo en Yahoo. Op deze zoekmachines kan je goed de doelgroep vinden die jij zoekt. Mocht je hier nog verdere hulp of advies bij willen dan hebben ze bij Google en Bing ook een leger aan accountspecialisten die je graag verder helpen. 

Adverteren in Display netwerken

Het adverteren in Display netwerken is ook een visuele wijze om te adverteren. Zo heb je verschillende advertentie netwerken die met Display advertenties werken. Wederom is de meest gebruikelijke netwerk van Google met hun Google Adsense. Website makers die bijvoorbeeld een informatie website hebben, een blog of een andere website waar ze niet direct iets verkopen, kunnen met Google Adsense advertenties laten tonen op hun hosting. Per klik of per 1000 vertoningen kunnen ze dan inkomsten hieruit halen. 

Dergelijke displaynetwerken bestaan uit duizenden websites, die websites gaan natuurlijk over andere onderwerpen en hebben hun eigen publiek. Hieruit valt ook weer te selecteren en te optimaliseren. Een Nederlands kookblog is bijvoorbeeld weer een goede voor de pannenwinkel uit Utrecht. 

Display advertenties kunnen bestaan uit een simpel stukje tekst met een slogan of call to action, maar presteren over het algemeen beter met een visueel aantrekkelijke advertentie. Vraag dus jouw grafisch designer om een aantal concepten. Of ga met een advertentie bureau samenwerken voor het creëren van een unieke advertentie. 

Adverteren op Twitter, Facebook, Pinterest en Instagram

Als je wilt gaan adverteren op een social media platform nadat je onderzoek hebt gedaan naar waar jouw doelgroep zit, dan kan je aan de slag op een van de Social Media sites. Vaak dien je dan een zakelijk account te hebben wat in een paar klikken is aan te vragen of aan te maken. Met zoon zakelijk account kan je vervolgens adverteren. Elke site heeft dit weer wat anders in elkaar steken en zal dus even apart bekeken dienen te worden. Bij Pinterest maken ze gebruik van gesponsorde pins, en zo heb je ook posts en tweets die periodiek verschijnen aan de door jouw geselecteerde doelgroepen. 

Experimenteer en vergelijk de resultaten die het beste presteren. Vaak kan je dan een combinatie inzetten van verschillende websites, of juist de focus leggen op 1 social media site. Aan jouw de keus. 

Permanente advertenties op niche websites

Een interessante optie die toe te passen is in een wat later stadium, is het adverteren op een permanente locatie. Het mooiste is als je een dergelijke Niche website kunt benaderen. Dit zijn websites die een bepaald onderwerp hebben en hier dan ook zoveel bezoekers per maand bij hebben. Dit kan variëren uiteraard van een doelgroep van een paar duizend personen per maand, tot miljoenen. Vaak telt, hoe groter de doelgroep, hoe meer het je kost om daarop te adverteren. 

In de meeste gevallen betaal je per maand voor dergelijke advertenties, aangezien de infrastructuur om dit per klik bij te houden vaak niet aanwezig is. Op specifieke websites met zeer geboeide bezoekers die veel interactie hebben in de wereld waarin jij ook zit, kan je vaak een hoop conversie halen tegen lagere kosten dan de grote display netwerken. Vaak is het wel het geval dat je hier wel even je huiswerk naar moet doen en verzoeken aan de website eigenaar om harde cijfers door te geven van hun analytics. Zo kan je bepalen of dit een juiste keuze is voor jouw website.

We hopen dat je een idee hebt gekregen hoe het adverteren in elkaar zit en wellicht wat nieuwe ideeën hebt opgedaan. Laat ons weten waar jij de beste resultaten uit haalt!