DMARC records instellen

Het DMARC record is standaard actief gemaakt met een nieuw mail adres, om dit verder te bewerken kunnen de volgende stappen gevolgd worden in het klantenpanel.



DMARC is een record wat ervoor zorgt dat er een betere controle bestaat op de mail die binnenkomt en verzonden wordt. Dit werkt samen met het SPF record,  DKIM record en de overige mx records. Dit controleert op authenticatie en zorgt voor een drastische vermindering  op het aantal SPAM en misbruik op accounts. Daarom hebben wij dit standaard actief. 


Standaard is het volgende record actief: 

_dmarc.mijndemopartner.nl"v=DMARC1; p=quarantine"


Wat dit inhoud is dat berichten die naar je verzonden worden, en niet voldoen aan de bepaalde checks, geweigerd worden en geplaatst worden in quarantaine.  Oftewel in je SPAM te komen staan. In de praktijk hebben we van een klein deel klanten gehoord dat ook mails die voor hun als belangrijk worden gezien hierin belanden. Laten we voorop stellen dat in die situatie de andere partij de DNS en mail niet correct heeft, en dus niet veilig mailt. 

Als je nu merkt dat je een aantal berichten mist, dan kan je eerst een aantal weken teruggaan naar het volgende DMARC record: 

_dmarc.mijndemopartner.nl"v=DMARC1; p=none"


Hier worden de foute berichten niet gelijk geweigerd of in quarantaine geplaatst, maar toegelaten in je inbox. Je zult dus waarschijnlijk merken dat je hierdoor wel meer SPAM binnenkrijgt. Zodra je hier een aantal weken weer van gebruik hebt gemaakt kan je dit weer terugzetten naar quarantaine. Maar dan met de volgende aanvullingen. 

_dmarc.mijndemopartner.nl"v=DMARC1; p=quarantine mailto:rua=demo@mijndemopartner.nl;"

Waarin je het email account demo@mijndemopartner.nl natuurlijk vervangt met jouw eigen mail account. 

Met deze instelling krijg je een DMARC rapport in je mailbox van de domeinen die geweigerd zijn, en kan je dus beter inzicht in krijgen welke niet doorgelaten worden. 

Dit is meestal waar wij aanraden om mee te stoppen, je kan dit echter nog verder doorvoeren door het DMARC record te wijzigen naar:

_dmarc.mijndemopartner.nl"v=DMARC1; p=reject mailto:rua=demo@mijndemopartner.nl;"

Reject weigert de berichten dus in zijn geheel. En worden ook niet aangeboden op die manier in de inbox of in de SPAM. 

Mocht je hier nog verdere vragen of instellingen voor willen weten dan verwijzen we je even door de officiële website van DMARC:

https://dmarc.org/resources/articles-tutorials-and-videos/

Om DMARC records in te stellen dien je eerst ingelogd te zijn in het control panel, vervolgens klik je op domains.
Vervolgens klik je op het domein dat je wilt bewerken.
Klik op Edit DNS zone records
Klik hierna op add record
Voeg hierna het volgende record toe.
Record name: _ dmarc
Record data: "V=DMARC1; p=quarantine;"
Het record kom er dan vervolgens zo uit te zien.