Wachtwoorden beheren

Voor vrijwel elke online dienst heb je tegenwoordig een account nodig. Veel mensen vinden het lastig om al deze wachtwoorden goed bij te houden. Gelukkig is het tegenwoordig niet meer nodig om elk wachtwoord zelf te onthouden: je kunt gebruikmaken van een wachtwoordmanager. Hiermee sla je al je wachtwoorden veilig op en kun je sterke, willekeurige wachtwoorden gebruiken, zonder dat je ze allemaal hoeft te weten. Eén masterwachtwoord is voldoende.

In dit kennisbankartikel bespreken we de verschillende tools en aanbieders die je hiervoor kunt gebruiken, en hoe je dit slim inzet – bijvoorbeeld voor het beheren van je inloggegevens bij onze partners en diensten.

Wachtwoorden opslaan rechtstreeks in je browser

Vrijwel alle moderne browsers bieden de mogelijkheid om wachtwoorden op te slaan. Denk aan browsers zoals Google Chrome, Microsoft Edge en Mozilla Firefox. Deze wachtwoorden kunnen bovendien gesynchroniseerd worden met andere apparaten waarop je met hetzelfde account bent ingelogd. Zo heb je altijd en overal toegang tot je wachtwoorden.

Je logt hiervoor in met je Google-, Microsoft- of Firefox-account. Vervolgens worden je opgeslagen wachtwoorden automatisch beschikbaar op al je apparaten.

Wij raden aan om van deze functionaliteit gebruik te maken. Zo blijven je wachtwoorden niet alleen veilig, maar ook sterk, en hoef je ze zelf niet meer te onthouden.

Sterke wachtwoorden genereren bij onze hostingpakketten

Binnen onze hostingpakketten bieden we standaard de mogelijkheid om automatisch een sterk, willekeurig wachtwoord te genereren. Dit kun je gebruiken voor onder andere je e-mailadres of FTP-account. Zo hoef je zelf geen wachtwoorden te bedenken, en weet je zeker dat je gebruikmaakt van een veilige combinatie.

Gebruikmaken van je Google account & Google Chrome

Veel gebruikers zullen al een Google account hebben, dit is namelijk onmisbaar voor het bijhouden van je website activiteit met bijvoorbeeld Google Analytics, YouTube, etc. Dit Google account of een Google account wat je apart opzet voor je zakelijke doeleinden kan je ook eenvoudig gebruiken om jouw wachtwoorden te beheren. Log in binnen de Google Chrome browser met je Google Account,  en log eenvoudig in binnen bijvoorbeeld ons klantenpanel. Je zal dan gelijk de keuze krijgen om het wachtwoord op te slaan in je account. Hierna kan je dit wachtwoord op elk apparaat inzien, en dit eenvoudig beheren. 

Wachtwoorden beheren

Gebruikmaken van wachtwoord managers van derde partijen

Wanneer je liever een derde partij gebruikt voor het beheren van je wachtwoorden dan zijn hier ook plugins voor beschikbaar die je kunt gebruiken, populaire opties hiervoor zijn Lastpass en Keepass. Deze kan je vervolgens gebruiken om je wachtwoorden te beschermen en te versleutelen met een master wachtwoord. Je hoeft dus maar 1 wachtwoord te onthouden, en de rest van je wachtwoorden kan je sterk maken door van de generator optie gebruik te maken. 

Wachtwoorden beheren

Ook hebben deze providers vaak een app die je kunt installeren op je telefoon, zodat je altijd en overal je wachtwoorden kan raadplegen om te gebruiken. 

Doe hier zelf nog onderzoek naar en bekijk de verschillende opties. 

Twee factor authenticatie

Voor het klantenpanel hebben we ook de optie om Twee Factor Authenticatie in te schakelen om je account nog nader te beschermen, we raden aan om dit te activeren om zo ervoor te zorgen dat zelfs in het geval dat je wachtwoord is buitgemaakt dat er nog steeds niet ingelogd mee kan worden. Om dit te activeren kan je het volgende artikel volgen om hier gebruik van te maken: 

https://www.mijnhostingpartner.nl/client/knowledgebase/beveiliging/twee-factor-authenticatie-toevoegen/

Heb je nog vragen over hoe je het beste de wachtwoorden kunt beheren? Vraag het dan even na op onze online chat om hier nog meer advies over te ontvangen. We helpen je graag verder om jouw gegevens veilig op te slaan.