Wat is SPAM, hoe werkt het en hoe kan ik het voorkomen?

In dit artikel vindt u een aantal tips waarmee u kunt voorkomen dat uw mail onterecht wordt gemarkeerd als SPAM. SPAM staat voor Sending People Annoying Mail.

Spam mail tegengaan 1

Het is allereerst belangrijk om te weten hoe spam markering werkt. Voor het gemak nemen we het getal 100 als omslagpunt wanneer iets wel of niet als spam wordt gemarkeerd. Alles onder de score van 100 is dus goed en zal niet gemarkeerd worden als spam en alles er boven zal de mail markeren als ongewenst. Nu wordt elke mail die u verstuurt gecontroleerd door een spamfilter die er vervolgens punten aan toekent. De spamfilter controleert onder andere op afzender, onderwerp, de tekst in de mail zelf, zitten er bijlages bij, wat voor bijlages en nog veel meer criteria. Het mailadres info@mijnhostingpartner.nl krijgt bijvoorbeeld 1 punt maar het mailadres Jokjonhhu9sdnk@hotmail.com krijgt er 10. Heeft u in het onderwerp ‘hallo’ staan dan krijgt deze bijvoorbeeld 1 punt maar staat daar ‘hier goedkoop viagra te koop’ dan zal daar meer punten aan toegekend worden. Als alle punten van die criteria bij elkaar opgeteld dus het omslagpunt van 100 hebben bereikt dan zal de spamfilter de markering SPAM meegeven aan het bericht. Veel van deze filters werken met verschillende niveau’s van spamrating. Zo wordt bijvoorbeeld een bericht tussen de 100 en 150 punten gemarkeerd als SPAM-LOW , zal een markering tussen de 150 en 200 punten de marking SPAM-MEDIUM en alles boven de 200 de markering SPAM-HIGH kunnen krijgen. Bij MijnHostingPartner.nl werken we met een dergelijke markering. Indien u heel veel mail binnen krijgt die gemarkeerd wordt als SPAM dan kunt u via de webmail regels instellen wat u met deze mail wenst te doen. Zo kunt u bijvoorbeeld aangegeven dat u mail gemarkeerd als SPAM-HIGH wilt laten ‘bouncen’ door de mailserver en dat u mail gemarkeerd als SPAM-MEDIUM en SPAM-LOW direct in de ongewenste map wilt laten plaatsen. Hoe u dit kunt doen vindt u terug in dit artikel: https://www.mijnhostingpartner.nl/client/knowledgebase/214/Hoe-stel-ik-de-SPAM-filter-in.html.

Spam mail tegengaan 2

Is er naast de SPAM filter nog een extra verificatie laag gewenst?

Dan kunt u tevens nog de optie DKIM toevoegen.

Wanneer dit is ingesteld wordt het email bericht door de ontvangende mailservers nogmaals op authenticiteit gecontroleerd. Op deze manier wordt hier dus nog een extra authenticatielaag aan toegevoegd.
Hoe dit in te stellen is kunt u in het volgende artikel lezen: https://www.mijnhostingpartner.nl/client/knowledgebase/815/DKIM-en-certificaat-sleutel-instellen.html

Spam mail tegengaan 3

Nu u wat meer weet over hoe een spamfilter werkt is het wellicht wat beter te begrijpen hoe dit te voorkomen. Hieronder volgen enkele tips.

Headers (bron van het mailbericht)

  • De afzender (from) dient ook daadwerkelijk het afzenderadres te zijn. Dit is overigens een van de redenen dat MijnHostingPartner.nl smtp verificatie voor uitgaande mail gebruikt.
  • Spammers proberen vaak de afzenders en bestemming te verbergen. Indien u dit probeert dan zal uw e-mail als SPAM worden gezien door de filters.
  • Wanneer u onnodige headers toevoegt aan uw bericht zal het bericht eerder als SPAM worden aangemerkt.
  • Gebruik in de headers de juiste datum/tijd format. Dit hangt ook vaak van de mailserver af waarvan u verstuurt. Verstuurt u via de webmail van MijnHostingPartner.nl dan kunt er van uit gaan dat de datum en tijd goed staat. Deze wordt gesynchroniseerd met de atoomklok

Domeinen

  • Gebruik een domein wat bestaat en een geldig IP-adres heeft. Dit geldt zowel voor het mailadres van de verzender als de ontvanger, maar ook voor het reply-to adres.
  • Gebruik SPF identificatie in DNS records. Hier maakt MijnHostingPartner.nl al automatisch gebruik van en voorkomt dat spammers zich succesvol kunnen uitgeven voor uw identiteit (e-mailadressen van uw domein).

Mailprogramma's en opmaak

  • Gebruik allereerst een mail programma en tools die correct werken. Goed opgemaakte e-mails (technisch correct) worden zelden opgemerkt als SPAM. Mails met ontbrekende mime secties, foutieve of missende message-ids en/of datum headers, onderwerp en/of andere headers met unescaped unicode bijvoorbeeld worden vaak aangemerkt als SPAM.
  • Vermijd onnodige encoding. Gebruik bijvoorbeeld geen base-64 encoding tenzij het echt nodig is.
  • Gebruik geen disclaimer onderaan uw bericht waarbij u aangeeft dat uw bericht geen SPAM is of voldoet aan alle SPAM eisen. Dit is namelijk wat SPAM berichten wél doen.
  • Wanneer er bepaalde regels zijn aangaande het versturen van mail dan is het beter hieraan te houden. Indien u bijvoorbeeld een bericht naar meer dan 25 gebruikers tegelijk stuurt dan loopt u bijvoorbeeld al de kans dat deze berichten gemarkeerd worden als SPAM.
  • Let op normaal taalgebruik. Gebruik geen extreme hoeveelheden spaties in het bericht, hoofdletters in het onderwerp of overmatig gebruik van uitroeptekens. Ook ongewone tekens in woorden kunnen bijdragen aan een spammarkering (bv. M@rk3ring, Sp2mf!ltrrr).
  • Vermijd verder bepaalde onderwerpen in uw mail zoals viagra, sexueel getinte zaken, rolex horloges, drugs of medische behandelingen. Met een combinatie van deze woorden wordt een bericht meestal tot SPAM gerekend, zelfs wanneer verder alles in orde is.

HTML

  • Wanneer u HTML berichten verstuurd gebruik dan een goede html editor. Het wordt geadviseerd om het gebruik van MS Word te vermijden. Dit programma laat vaak lege html-tags zoals "<b></b>" achter. Lege of foutieve tags zullen een hogere spammarkering opleveren.
  • Wanneer u in HTML een title tag gebruikt, zorg er dan voor dat deze relevant is. Programma's zoals Dreamweaver en MS Word laten de title leeg of zetten hier 'untitled page' of 'naamloos' in.
  • Vermijd onzichtbare tekst in HTML code, gebruik een normale grootte tekst.
  • Vermijd programma's om HTML e-mails te volgen. Wanneer u toch een mailbericht wilt volgen, doe dat dan zichtbaar in de html.

Overige Tips

  • Verstuur geen grote hoeveelheden mail met het zelfde bericht en/of onderwerp.
  • Wees voorzichtig met eventuele adverteerders in uw emailberichten. Sommige URL's zijn namelijk opgenomen in een blacklist.
  • Indien u een mailing verstuurt dan moet deze wettelijk gezien altijd een afmeld mogelijkheid hebben. Wanneer deze niet aanwezig is kan een ontvanger beslissen dit te melden aan een blacklist.
  • Analyseer uw eigen spam folder eens. Daar kan men namelijk veel van leren over hoe het NIET moet. Kijk naar het design, de content en opbouw van de HTML code.


Heeft u nog meer vragen over SPAM en hoe dit te voorkomen dan kunt u altijd even een beroep doen op de chat bij ons op de website. Onze collega's zijn uiteraard bereid om uw vragen zo goed mogelijk te beantwoorden.
Tips voor dit artikel? Stuur een mail naar kennisbank@mijnpartnergroep.nl


keywords: DKIM certificaat spam SPAM voorkomen rare berichten mail email email adressen adres filter instellen

Was dit antwoord nuttig?

 Print dit artikel

Lees ook

Hoe maak ik een e-mail adres aan?

Stap 1.  Login  in het control panel Ga naar Mail --> Klik op Accounts...

Hoe kan ik op de webmail inloggen?

U kunt inloggen op de webmail door naar het volgende adres te gaan:...

Hoe u kunt controleren of SMTP-poort 25 is geblokkeerd?

Hoe u kunt controleren of SMTP-poort 25 is geblokkeerd? De standaard poort die wordt gebruikt...

Wat is het adres van jullie inkomende mailserver (POP3)?

Het adres van de inkomende mailserver (POP3) is: pop.uweigendomeinaam.nl (vb:...

Backup maken van Email - Outlook

In dit artikel word behandeld hoe u een backup kunt maken van uw berichten in Outlook.  Dit doen...