De cookie wetgeving.

Dit artikel legt uit welke cookies je mag gebruiken zonder banner of melding dat cookies worden gebruikt op jouw pagina.
Je kunt hierbij denken aan Google Analytics en soortgelijke diensten.

Als eerst, wat zijn cookies?
Cookies worden gebruikt om data van de gebruiker op jouw site te achterhalen en de ervaring voor de gebruiker gemakkelijker te maken.
Natuurlijk kunnen hier ook marketing technieken op toegepast worden, met google analytics en adwords zul je hier ongetwijfeld al mee te maken gehad hebben.

Wanneer moet ik een melding maken?

Met de wijziging in de wetgeving op 11 maart 2015 is het nu toegestaan om analytische cookies zonder melding op jouw website actief te hebben.
Hetzelfde geldt voor cookies die geen of weinig inbreuk op privacy maken. Deze zijn toegestaan om de site beter te laten werken.

Je bent dus niet verplicht een melding te maken bij:

  1. Analytische cookies
    Gebruikersstatistieken van jouw site, hoe vaak bezocht / hoeveel gebruikers totaal / welke pagina presteert het best etc.
  2. Functionele cookies
    Dit zijn cookies die ervoor zorgen dat jouw site naar behoren functioneert. Denk bijvoorbeeld aan een winkelmandje.

Wanneer je wel een melding moet maken:
  • Tracking cookies
    Dit zijn cookies die het surfgedrag van de gebruiker bijhouden en hierop reclame aanbieden aan de gebruiker. Wanneer je dus naar een attractiepark in Apeldoorn bijvoorbeeld zoekt dan wordt dit dus bijgehouden.
    En vervolgens wordt hier op ingespeeld door reclame te laten zien van attractieparken op andere sites die je bezoekt.
    Met tracking cookies wordt een profiel opgesteld van wie je bent, waar je bent, en wat jouw surfgedrag is.

Conclusie
Heb je dus Google analytics ingesteld dan is het dus niet noodzakelijk om direct een banner te plaatsen. Hetzelfde geldt dus voor functionele cookies.
Zodra je meer informatie verzamelt over jouw gebruikers dan dien je dus wel een melding te geven.
In de melding zelf kun je dan uitleggen wat je verzamelt en waarom.
Als je twijfelt of je een melding moet maken ja of nee, dan is het altijd raadzaam om de melding toch neer te zetten.
Voorkomen is beter dan genezen.

Mocht je nog verder vragen hebben dan kun je altijd kijken of er iemand op de online chat aanwezig is.
Of je kunt hiervoor een ticket aanmaken in het klantenpanel.

Bronvermelding:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/telecommunicatie/vraag-en-antwoord/mag-een-website-ongevraagd-cookies-plaatsen

https://ictrecht.nl/factsheets/hoe-om-te-gaan-met-de-nieuwe-cookieregels/

Was dit antwoord nuttig?

 Print dit artikel

Lees ook

Hoe voeg ik PayPal toe aan mijn Website?

Dit artikel legt uit hoe je de PayPal betalingsoptie kunt toevoegen aan jouw website. Dit kan een...

Hoe kan ik achter het IP adres van mijn website komen?

Ivm onderhoud en/of upgrades geven wij meestal aan op basis van het IP adres van de server welke...

Hoe verwijder ik een subdomein?

Wanneer je een subdomein verwijderd ga je als volgt te werk:1. De website van het subdomein...

Welk component raden jullie aan om onder PHP mail te versturen?

Welk component raden jullie om onder PHP mail te versturen? Mijn Hosting Partner raad PHPMailer...

Website publiceren via Iweb

   (iWeb wordt niet meer ondersteund door Apple en dus ook niet meer door...