De cookie wetgeving.

Dit artikel legt uit welke cookies je mag gebruiken zonder banner of melding dat cookies worden gebruikt op jouw pagina.
Je kunt hierbij denken aan Google Analytics en soortgelijke diensten.

Als eerst, wat zijn cookies?
Cookies worden gebruikt om data van de gebruiker op jouw site te achterhalen en de ervaring voor de gebruiker gemakkelijker te maken.
Natuurlijk kunnen hier ook marketing technieken op toegepast worden, met google analytics en adwords zul je hier ongetwijfeld al mee te maken gehad hebben.

Wanneer moet ik een melding maken?

Met de wijziging in de wetgeving op 11 maart 2015 is het nu toegestaan om analytische cookies zonder melding op jouw website actief te hebben.
Hetzelfde geldt voor cookies die geen of weinig inbreuk op privacy maken. Deze zijn toegestaan om de site beter te laten werken.

Je bent dus niet verplicht een melding te maken bij:

  1. Analytische cookies
    Gebruikersstatistieken van jouw site, hoe vaak bezocht / hoeveel gebruikers totaal / welke pagina presteert het best etc.
  2. Functionele cookies
    Dit zijn cookies die ervoor zorgen dat jouw site naar behoren functioneert. Denk bijvoorbeeld aan een winkelmandje.

Wanneer je wel een melding moet maken:
  • Tracking cookies
    Dit zijn cookies die het surfgedrag van de gebruiker bijhouden en hierop reclame aanbieden aan de gebruiker. Wanneer je dus naar een attractiepark in Apeldoorn bijvoorbeeld zoekt dan wordt dit dus bijgehouden.
    En vervolgens wordt hier op ingespeeld door reclame te laten zien van attractieparken op andere sites die je bezoekt.
    Met tracking cookies wordt een profiel opgesteld van wie je bent, waar je bent, en wat jouw surfgedrag is.

Conclusie
Heb je dus Google analytics ingesteld dan is het dus niet noodzakelijk om direct een banner te plaatsen. Hetzelfde geldt dus voor functionele cookies.
Zodra je meer informatie verzamelt over jouw gebruikers dan dien je dus wel een melding te geven.
In de melding zelf kun je dan uitleggen wat je verzamelt en waarom.
Als je twijfelt of je een melding moet maken ja of nee, dan is het altijd raadzaam om de melding toch neer te zetten.
Voorkomen is beter dan genezen.

Mocht je nog verder vragen hebben dan kun je altijd kijken of er iemand op de online chat aanwezig is.
Of je kunt hiervoor een ticket aanmaken in het klantenpanel.

Bronvermelding:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/telecommunicatie/vraag-en-antwoord/mag-een-website-ongevraagd-cookies-plaatsen

https://ictrecht.nl/factsheets/hoe-om-te-gaan-met-de-nieuwe-cookieregels/
  • 1 gebruikers vonden dit artikel nuttig
Was dit antwoord nuttig?

Gerelateerde artikelen

Is er naast PHP ook de ZEND Optimizer geinstalleerd?

Zend is op de webservers van Mijn Hosting Partner geïnstalleerd. Tevens is IconCube...

Wat is het volledige path naam?

Voor sommige applicaties is het volledige path naam nodig, deze word als volgt...

Wat moet ik als default document instellen (homepage)?

Standaard hebben we de volgende default documents:...

Welk component raden jullie aan om onder PHP mail te versturen?

Welk component raden jullie om onder PHP mail te versturen? Mijn Hosting Partner raad PHPMailer...

Bestand geeft niet gevonden melding op mijn site terwijl hij wel bestaat.

Soms kan het zijn dat een bestand een niet gevonden melding op jouw website geeft. Dit zijn dan...