Blog Mijn Hosting Partner

Google RankBrain, wat is het precies?

Google RankBrain, wat is het precies?Illustratie door Webdesign

Google RankBrain, wat is het precies?

Dat Google veel verschillende web applicaties heeft dat is ondertussen al wel bekend.Zo heeft Google veel bekende web applicaties zoals Gmail, Youtube en Authenticator.Een van die minder bekende applicaties is Google RankBrain.Dit komt voornamelijk omdat het iets is waar je eigenlijk niet zo veel van merkt en omdat het in Google zelf zit ingebouwd.RankBrain is namelijk iets wat in de algoritmes van Google is ingebouwd.Dit gaat om een machine learning algoritme.Het doel hiervan is om zoekopdrachten beter te "begrijpen" en als gevolg beter te tonen.Als jij dus bijvoorbeeld Hosting op zoekt dan zul je webhosting gerelateerde bedrijven boven aan zien staan.

Hoelang is Google RankBrain er al en heeft het effect op mijn SEO?

Google RankBrain is nog vrij nieuw, dit is namelijk toegevoegd aan de zoek algoritmes in 2015.Ondanks dat het systeem relatief nieuw is, is dit volgens Google een van de 3 belangrijkste factor tijdens het zoeken.Het systeem is ontwikkeld om de zoek opdrachten die in gevoerd worden om die beter te begrijpen.Dit zul je vooral merken als je in Google naar bijvoorbeeld het weer zoekt in Google.Je zal dan merken dat je locatie verschijnt met de huidige temperatuur, windsnelheid en de weersverwachting voor de komende paar dagen.Dit is een gevolg van Google RankBrain.Omdat dit een machine learning algoritme is zal het zichzelf over de jaren verbeteren.Dit is natuurlijk goed om jou SEO hier op aan te passen.Echter heeft SEO niet alleen te maken met Google RankBrain.Er zijn nog veel meer factoren die hierbij worden mee gerekend.Een van de meest belangrijke dingen is het hebben van een mobile first website.Dit houdt in dat jou website geoptimaliseerd moet zijn voor mobiele gebruikers.Het hebben van Backlinks is ook belangrijk.Backlinks zijn links die verwijzen naar jou website.Mocht je verder nog vragen hebben over Google RankBrain of SEO dan kun je altijd kijken of er een chat medewerker beschikbaar is.Indien er geen chat medewerker aanwezig is kun je natuurlijk altijd een ticket richting onze helpdesk sturen.